Hej,

Har købt en ejendom, og da vi flyttede garderoberne for at male i et soveværelse, opdagede vi skimmelsvamp bag garderoberne. Det er mod en ydervæg, og man kan se murstenene, så spørgsmålet er, om væggen er isoleret? Jeg har sprøjtet på med skimmel fri i dag, og i morgen skal jeg vaske det væk og sprøjte på med skimmel fri igen. Skal man lave en ramme med stålregler og derefter sætte osb + gips op og bruge ventilerede fodlister? Modtager gerne tips, tak!

Vedhæfter billeder!

Hilsener Adam

• Soveværelse med dobbelt seng, hvide skabe, parketgulv, amerikanske flagpuder og en moderne lampe. Mørkegrå vægge med hylder over sengen.
  • Vægmug i hjørne af soveværelse med synlig mursten, trægulv; der er spor af sorte pletter nær bundpladen på grund af skimmel.
  • Væg med synlig sort skimmelsvamp bag garderoben, nær dørtræk ved trægulv i soveværelse.
  • Væg med sort skimmelsvamp bag en garderobe i et soveværelse. Træplint og gulv synlige.
Har set den type skader bag større møbler i sommerhuse, der er blevet lavet om til permanentbeboelse. Hvordan er det med ventilationen? Har du styr på luftfugtigheden?

• Synes
Adam.A
  • Laddar…
På billedet, der viser hele væggen forfra, ser det unægtelig ud som om det kunne være lecablokke eller tilsvarende... Føles væggen koldere end andre?

• Synes
Adam.A
  • Laddar…
Ser at der er en lav tæt sokkel under garderoberne i dag, byg en ny ventileret sokkel for at stille garderoberne på.

• Synes
Adam.A
  • Laddar…
Snailman
haha5810 haha5810 sagde:
Ser at der er en lav tæt sokkel under garderobene i dag, bygg en ny ventileret sokkel for at stille garderobene på.
Ja, har oplevet det samme og man behøver en ventileret sokkel, så luften kan cirkulere ind til ydervæggen.

• Synes
Adam.A
  • Laddar…
D Daniel_M_ sagde:
Har set den type skader bagved større møbler i sommerhuse, der er blevet omdannet til helårsbolig. Hvordan er det med ventilationen? Har du styr på luftfugtigheden?
D Daniel_M_ sagde:
Har set den type skader bagved større møbler i sommerhuse, der er blevet omdannet til helårsbolig. Hvordan er det med ventilationen? Har du styr på luftfugtigheden?
Oplever, at det er meget tæt indendørs og i går åbnede jeg et vindue lidt. Måske skal man overveje at lave hul i væggen og sætte friskluftsventiler i. Det er vel bedre, så luften cirkulerer.

Har du ingen ventiler i vinduerne? Ellers bør det stå i besigtigelsesprotokollen, at ventilation mangler.

haha5810 haha5810 sagde:
Ser att det är en låg tät sokkel under garderoberne i dag, byg en ny ventileret sokkel til at stille garderoberne på.
Mener du, at jeg skal fjerne den gamle og erstatte den med en ventileret gulvlist? Er det ikke bedre at bygge en indervæg med stålskeletter og ventileret gulvlist?

Snailman Snailman sagde:
Ja, har været med om det samme og man behøver ventileret sokkel så luften kan cirkulere ind til ydervæggen
Skal man bare fjerne den gamle sokkel og sætte en ny ventileret?

Z z_bumbi sagde:
Har du inga ventiler i fönstren? Annars bör det stå i besiktningsprotokollet att ventilation saknas.
2 glasvinduer uden ventiler. Tanken er at udskifte vinduerne lidt længere fremme.

Adam.A Adam.A sagde:
Sokkelen på dit garderobeskab ser ganske lav ud, jeg anbefaler, at du fjerner den og bygger en ny med mulighed for, at luft kan komme under garderobeskabene.

Havde selv et garderobeskab mod ydervæg, men kunne lave hul i den sokkel, da den var højere (14 cm)

Snailman
Adam.A Adam.A sagde:
Jeg fjernede omkring 5 cm op og 5 cm fra kanten med en overfræser, tror det var to sokler en i forkant og en i bagkant, så gjorde det på begge. Lavede en stor radius i hjørnerne, fungerede i omkring et årti i sommerhuset, hvor de også stod mod ydervæggen.

Din ser meget lav ud, så det forrige indlæg anbefales.

Adam.A Adam.A sagde:
Mener du, at jeg skal fjerne den gamle og erstatte den med en ventileret gulvlist?

En ventileret gulvlist gør ingen forskel. Det der foreslås er en ventileret sokkel på garderoben, så luft kan cirkulere ind under og op bagved den.

Adam.A Adam.A sagde:
Er det ikke bedre at bygge en indervæg med stålregler og ventileret gulvlist?
Bygger du en udforskudt væg og slipper luft ind bagved, så har du garanteret en stor skimmelsvampdyrkning.

Problemet er, at væggen er for kold. En måde at løse det på er at opregle en isoleret indervæg med dampspærre og tæt rundt om kanterne, så ingen luft kommer ud i isoleringen.
Præcis hvad der er rigtigt, afhænger af, hvordan det ser ud nu, men det ser ud til at være en muret væg, så jeg antager, at der ikke er nogen isolering overhovedet?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
useless useless sagde:
En ventileret gulvlist gør ingen forskel. Det, der foreslås, er en ventileret sokkel på garderoben, så luft kan cirkulere ind under og op bag den.

Nej ser ikke ud som der er nogen isolering. Alternativet er at installere en friskluftsventil og ikke lade garderoben sidde væg til væg uden have en smule afstand, så luften kan cirkulere der.

Bygger du en udreglet væg og slipper luft ind der bagved, så har du kgaranteret en omfattende skimmeldyrkning.

Problemet er, at væggen er for kold. En måde at løse det på er at regle en isoleret indvendig væg med dampspærre og tæt rundt om kanterne, så ingen luft kommer ud i isoleringen.
Præcis hvad der er rigtigt, afhænger af hvordan det ser ud nu, men det ser ud som om det er en muret væg, så jeg antager, at der ikke er nogen isolering overhovedet?

Snailman Snailman sagde:
Jeg fjernede typ 5 cm op og 5 cm fra kanten med en overfræser, tror det var to sokler en i forkant og en i bagkant, så gjorde det på begge. Lavede en stor radius i hjørnerne, fungerede i et årti i sommerhuset, hvor de også stod mod ydervæggen.

Din ser meget lav ud, så indlægget før mit anbefales.
Ja, jeg skal undersøge det faktisk og se, om der går at gøre noget lignende med tanke på, at soklen ser ud til at være lavere, som det blev nævnt i tråden ovenfor. Har en ventilationsmand, der kommer indenfor i morgen for eventuelt at se, om man kan indsætte en friskluftsventil, så man får en cirkulation.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.