Hej,
Har købt en ejendom, og da vi flyttede garderoberne for at male i et soveværelse, opdagede vi skimmelsvamp bag garderoberne. Det er mod en ydervæg, og man kan se murstenene, så spørgsmålet er, om væggen er isoleret? Jeg har sprøjtet på med skimmel fri i dag, og i morgen skal jeg vaske det væk og sprøjte på med skimmel fri igen. Skal man lave en ramme med stålregler og derefter sætte osb + gips op og bruge ventilerede fodlister? Modtager gerne tips, tak!
Vedhæfter billeder!
Hilsener Adam
Har købt en ejendom, og da vi flyttede garderoberne for at male i et soveværelse, opdagede vi skimmelsvamp bag garderoberne. Det er mod en ydervæg, og man kan se murstenene, så spørgsmålet er, om væggen er isoleret? Jeg har sprøjtet på med skimmel fri i dag, og i morgen skal jeg vaske det væk og sprøjte på med skimmel fri igen. Skal man lave en ramme med stålregler og derefter sætte osb + gips op og bruge ventilerede fodlister? Modtager gerne tips, tak!
Vedhæfter billeder!
Hilsener Adam
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
D Daniel_M_ sagde:
Oplever, at det er meget tæt indendørs og i går åbnede jeg et vindue lidt. Måske skal man overveje at lave hul i væggen og sætte friskluftsventiler i. Det er vel bedre, så luften cirkulerer.D Daniel_M_ sagde:
Sokkelen på dit garderobeskab ser ganske lav ud, jeg anbefaler, at du fjerner den og bygger en ny med mulighed for, at luft kan komme under garderobeskabene.Adam.A sagde:
Havde selv et garderobeskab mod ydervæg, men kunne lave hul i den sokkel, da den var højere (14 cm)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Jeg fjernede omkring 5 cm op og 5 cm fra kanten med en overfræser, tror det var to sokler en i forkant og en i bagkant, så gjorde det på begge. Lavede en stor radius i hjørnerne, fungerede i omkring et årti i sommerhuset, hvor de også stod mod ydervæggen.Adam.A sagde:
Din ser meget lav ud, så det forrige indlæg anbefales.
Adam.A sagde:
En ventileret gulvlist gør ingen forskel. Det der foreslås er en ventileret sokkel på garderoben, så luft kan cirkulere ind under og op bagved den.
Bygger du en udforskudt væg og slipper luft ind bagved, så har du garanteret en stor skimmelsvampdyrkning.Adam.A sagde:
Problemet er, at væggen er for kold. En måde at løse det på er at opregle en isoleret indervæg med dampspærre og tæt rundt om kanterne, så ingen luft kommer ud i isoleringen.
Præcis hvad der er rigtigt, afhænger af, hvordan det ser ud nu, men det ser ud til at være en muret væg, så jeg antager, at der ikke er nogen isolering overhovedet?
useless sagde:
En ventileret gulvlist gør ingen forskel. Det, der foreslås, er en ventileret sokkel på garderoben, så luft kan cirkulere ind under og op bag den.
Nej ser ikke ud som der er nogen isolering. Alternativet er at installere en friskluftsventil og ikke lade garderoben sidde væg til væg uden have en smule afstand, så luften kan cirkulere der.
Bygger du en udreglet væg og slipper luft ind der bagved, så har du kgaranteret en omfattende skimmeldyrkning.
Problemet er, at væggen er for kold. En måde at løse det på er at regle en isoleret indvendig væg med dampspærre og tæt rundt om kanterne, så ingen luft kommer ud i isoleringen.
Præcis hvad der er rigtigt, afhænger af hvordan det ser ud nu, men det ser ud som om det er en muret væg, så jeg antager, at der ikke er nogen isolering overhovedet?
Ja, jeg skal undersøge det faktisk og se, om der går at gøre noget lignende med tanke på, at soklen ser ud til at være lavere, som det blev nævnt i tråden ovenfor. Har en ventilationsmand, der kommer indenfor i morgen for eventuelt at se, om man kan indsætte en friskluftsventil, så man får en cirkulation.Snailman sagde:
Klik her for at svare