4,265 læst ·
11 svar
4k læst
11 svar
Sort "materiale" bag maling på betonvæg; Mysterium
Er i gang med at rode rundt i min kælder i et hus bygget i 1932. Nu har jeg skrabet en hel del af en malet liste ned mod gulvet. Det er en eller anden dum plastikmaling, der for det meste bare falder af. Nu er jeg dog kommet til et hjørne, hvor der bag malingen findes et sort materiale, jeg ikke har set før, når jeg har været rundt på andre vægge. Sortskimmel??!! Tænkte jeg selvfølgelig først. Men synes ikke, det føles rigtigt længere.
1. Det er hårdt, men blødere end beton og kan pulveriseres mellem fingrene.
2. Det lugter ikke.
3. Det findes lidt overalt på den væg, jeg er på (det er en indvendig væg), og der er mindre dele på væggen mod ydersiden.
4. Det er tykkere lag ned mod gulvet og mere koncentreret. Men findes også på spredte steder højere oppe.
5. Det er sort med en lille brun nuance og kan vise reflekterende overflader.. lidt som trækul... Ja, det minder en del om kul.
6. Gulvet er malet med samme maling (men tykkere?) som det, der er på væggen, men sidder fast og er stabilt.
7. Det kan skrabes af, og ligger ret overfladisk. Dvs. ikke en del af betonen.
Hvad er det? Har nogen set noget lignende?
Taknemmelig for hjælp!
1. Det er hårdt, men blødere end beton og kan pulveriseres mellem fingrene.
2. Det lugter ikke.
3. Det findes lidt overalt på den væg, jeg er på (det er en indvendig væg), og der er mindre dele på væggen mod ydersiden.
4. Det er tykkere lag ned mod gulvet og mere koncentreret. Men findes også på spredte steder højere oppe.
5. Det er sort med en lille brun nuance og kan vise reflekterende overflader.. lidt som trækul... Ja, det minder en del om kul.
6. Gulvet er malet med samme maling (men tykkere?) som det, der er på væggen, men sidder fast og er stabilt.
7. Det kan skrabes af, og ligger ret overfladisk. Dvs. ikke en del af betonen.
Hvad er det? Har nogen set noget lignende?
Taknemmelig for hjælp!
De har ikke fugtspærret med tjære indvendigt?
Har stødt på det i visse 60'er huse med kælder.
Behøver ikke være original, men kan også være en hjemmefixer
Har stødt på det i visse 60'er huse med kælder.
Behøver ikke være original, men kan også være en hjemmefixer
Tak for jeres svar. Bitumen så lidt lignende ud til nogle billeder, jeg fandt. Men det giver ikke mening, at det skulle ligge som lim under gulvet. Måske lidt længere nede og at flydespartel er over det hele på et tidspunkt. Tog et billede i det andet hjørne, hvor gulvfarven er sprækket, og der er intet sort. Tidligere kom der en teori om, at de skulle have opbevaret kul/koks der engang og det trykket fast (?) men det lyder lidt langhåret.
Er nu inde på bare at skrabe det væk (da det er en begrænset del), male over og komme videre med livet.
Er nu inde på bare at skrabe det væk (da det er en begrænset del), male over og komme videre med livet.
Renovatør
· Näverkajakens födelseort
· 797 indlæg
Ser ud som asfalt. Man brugte kold asfalt før som tætningslag
Renovatør
· Näverkajakens födelseort
· 797 indlæg
Nej man plejede at smøre det udendørs. Hvor gammelt er huset, og er det modulhus eller løsvirke? Kan være en finurlig hjemmebygger, der har været opfindsom.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror det kan være korkisolering, ganske almindeligt på den tid. Sad mellem de støbte og armerede betonvægge og pudset på indersiden. Vigtigt at man ikke maler med diffusions tæt maling for så skaller det. Asfalt havde man altid på ydersiden som fugtisolering.
Klik her for at svare