Tænkte bygge nogle tagstoler...og bruge sømplader, der findes en hel del forskellige plader at vælge imellem.
Hvilke mærker/fabrikater bruges mest..eller bedst?
Findes de i alle byggemarkeder, eller hvor køber man dem?
Koster...?

S
sømplade
har du nogen idé om, hvilken størrelse du skal have?
der er også løsningen, at du har plywood i stedet.
ellers er jo sømplader praktiske. som sagt

Mikael_L
Jeg har købt de fleste spærplader fra Byggmax. De har en fremragende lav pris.

Men hvilke spær skal du lave?
Er det store spær, er det næppe værd at lave dem selv. Jeg lavede selv til kolonihavehuset og garagen, men købte fra en spærfabrik til huset.
"Timelønnen" blev ikke så god på spærene til garagen. Men det blev i det mindste ikke en tabsgeschæft.

S
jupp store tagspær er ingen idé at lave selv.

De er til sommerhuset, tænkte være ambitiøs og lave dem selv, men det er måske ikke nogen god idé.
Har ingen anelse om, hvor meget arbejde det er og hvor lang tid det tager, et ferieprojekt tænkte jeg.

De som sidder der nu ser ud til at være noget hjemmelavet, nogle støtter af råt træ og lidt søm, så jeg tænkte, at hvis det har holdt i alle år, bør det vel ikke være så svært at bygge nogle egne.
Har skaffet information og købt Takstolsbogen, og nu begynder jeg at forstå, at det er en hel videnskab at lave spær.

Snailman
der findes spikringsplader hos f.eks. optimera, der går ret mange til, så du bør nok få rabat på dem...

de har vel c24 træ også

V
Spær skal være CE-mærkede nu om dage. Jeg købte færdige spær til mit hus og garage for 1100:- stk. inkl. fragt. Fik desuden bedre pris på luge fra samme fabrik, end hvad der kunne fås andre steder!

Snailman
de behøver kun være CE-mærkede hvis det er en firma / fabrik som har lavet dem...

Ja selvfølgelig, det gælder jo ikke, hvis man bygger sine egne. Der findes utallige meninger om det her med at lave sine egne spær, sjovt at læse. Man sparer nok ikke noget på at lave dem selv, tænkte at det ville være sjovt, og at man sikkert lærer noget af det. Går det ikke godt, så må jeg vel bestille nogle :-)

Det er jo godt at bygge med C14 træ også. Bare sørg for at dimensionere for det (i lommeregneren er der en færdig tabel for det, mener jeg).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.