Jeg hader at arbejde med grove søm, så kasserne med søm derhjemme står og samler støv år efter år. Nu har jeg noget 45x70 lægter, der skal op på spærene (ingen råspont), og jeg tænkte for anstændighedens skyld at få brugt sømmene.
Hvis sømmene skal være tre gange træets tykkelse, skulle jeg ifølge tommelfingerreglen bruge seks tommers søm. Det føles urimeligt groft. Hvad bruger faglærte tømrere?
Hvis sømmene skal være tre gange træets tykkelse, skulle jeg ifølge tommelfingerreglen bruge seks tommers søm. Det føles urimeligt groft. Hvad bruger faglærte tømrere?
Spikpicka, håndspikning er måske bedre, og det er godt at du bruger det du har, men det er vel dyrt med håndspikning, når det ikke tilfører nogen direkte merværdi.
Spik facade i hånden i stedet, der er det pænere, mere holdbart og gør fremtidig vedligeholdelse lettere og billigere.
Spik facade i hånden i stedet, der er det pænere, mere holdbart og gør fremtidig vedligeholdelse lettere og billigere.
Men hvilken sømdimension har fagfolkene i sømpistolen, når de sømmer regeldræt? Facade har jeg sømpistol til, men den klarer ikke femtommersøm og bestemt ikke almindelig hammersøm.F fribygg sagde:
Min erfaring som husbehovssnekker på en gammel gård siger, at 6" søm er helt rigtig, men synes også, at 5" søm trækker rigtig godt. Når man derefter træder ned til tyndere 4" søm, trækker de ofte også rimeligt, men ikke altid. Derfor, hvis man af en eller anden grund bruger 4" til at sømme fast 2" regler, plejer man at bruge 2 st søm og helst sømme lidt skråt i forhold til hinanden for at forbedre låsningen.
Har man revet lidt diverse bygningskonstruktioner, ved man, hvor meget bedre en 6" sidder end 2 st 4".
Derefter bør man gøre en vurdering af, hvor kritisk det er, at sømforbindelsen holder. F.eks. er enderne generelt vigtigere at låse ordentligt end midten på en regel.
Grove søm tæt på endetræ kræver forboring.
Har man revet lidt diverse bygningskonstruktioner, ved man, hvor meget bedre en 6" sidder end 2 st 4".
Derefter bør man gøre en vurdering af, hvor kritisk det er, at sømforbindelsen holder. F.eks. er enderne generelt vigtigere at låse ordentligt end midten på en regel.
Grove søm tæt på endetræ kræver forboring.
Klik her for at svare