Jeg læste følgende angående pladning af indervægge
Pladesamlinger i linje med åbningers kanter for døre og vinduermå ikke forekomme. Pladen skal i stedet tilpasses, så samlingenkommer over åbningen
Taget fra
http://www.norra.xlbygg.se/pdf/bygginnervagg_37.pdf
Er det så vigtigt? Jeg har bagefter opdaget, at jeg ikke kan undgå dette ved et vindue. (jeg har to vinduer på væggen, og hvis jeg starter med en hel 120cm plade, så rammer samlingen den ene vindueskant... hvis jeg skærer pladen til 60cm, så kommer den på den anden vindueskant...)
Pladesamlinger i linje med åbningers kanter for døre og vinduermå ikke forekomme. Pladen skal i stedet tilpasses, så samlingenkommer over åbningen
Taget fra
http://www.norra.xlbygg.se/pdf/bygginnervagg_37.pdf
Er det så vigtigt? Jeg har bagefter opdaget, at jeg ikke kan undgå dette ved et vindue. (jeg har to vinduer på væggen, og hvis jeg starter med en hel 120cm plade, så rammer samlingen den ene vindueskant... hvis jeg skærer pladen til 60cm, så kommer den på den anden vindueskant...)
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Selvfølgelig kan det sprække, men det kan det også andre steder, hvor det er sammensat, og jeg kan sige, at jeg ikke har gjort det sådan noget sted i hele huset, da det blev bygget i 2001, og det er ikke sprækket endnu.
Det er lidt overkurs, er det helt sikkert.
Det er lidt overkurs, er det helt sikkert.
Bør undgås men da specielt over døre, da disse udsættes for større belastninger - smække døren i syndromet....
En samling over et vindue i hele huset vil jo næppe få huset til at falde sammen i hvert fald
En samling over et vindue i hele huset vil jo næppe få huset til at falde sammen i hvert fald
Medlem
· Västerbotten
· 309 indlæg
Den største risiko for revner ved karmåbninger er ved døre i indervægge. Indervægge bevæger sig noget, når døre åbnes og lukkes, og hvis nogen smækker døren hårdt, er der risiko for revnedannelse.
Men risikoen findes også i ydervægge, men yderst lille. Det afhænger af funderingen og hvordan huset klarer vindlaster.
Hvis du vil være sikker, kan du gøre således:
Del en plade til 60 cm midt på væggen, så får du en forskydning.
Eller sæt to 90 cm plader ind, hvor det er passende. Der findes specielle skinner til at montere 90-gips på 120 regl.
Men risikoen findes også i ydervægge, men yderst lille. Det afhænger af funderingen og hvordan huset klarer vindlaster.
Hvis du vil være sikker, kan du gøre således:
Del en plade til 60 cm midt på væggen, så får du en forskydning.
Eller sæt to 90 cm plader ind, hvor det er passende. Der findes specielle skinner til at montere 90-gips på 120 regl.
Klik her for at svare