45,218 læst ·
16 svar
45k læst
16 svar
Søm z-panel - hvor placeres søm?
Jeg er i færd med at sætte op 22x145 dobbeltfased sporpanel a.k.a. z-panel (og nogle andre navne).
Panelet skal monteres stående, og jeg har lægtet vandret med 28x70 på cc 60 cm.
Nu til spørgsmålet, jeg har læst i forummet om andre typer af panel, f.eks. låspanel eller låsregels-panel at folk har meninger om mængden af søm per bræt og hvordan de placeres. I tilfælde af z-panel er jeg nu blevet usikker.
Jeg så hos Beijer i Kungsbacka at de satte to søm i hver lægte, et stykke indenfor facen. I mit tilfælde med 5 lægter så ville det altså blive 10 søm per bræt.
Når jeg kigger på Moelvens beskrivelse for panel (http://www.moelven.com/se/Produkter...el/Ytterpanel-Gran/Montering-Ytterpanel-Gran/) så virker det som om de synes, at man skal sætte en søm i hver lægte (i mit tilfælde 5 søm per bræt). Det er ikke helt det samme panel som mit, mine brædder er faset hele vejen ud til kanten (som på vedhæftet billede fra Træguiden). Vedhæfter billede fra Moelven nedenfor, bemærk at billedet vedrører liggende panel men teksten under tolker jeg som at man skal gøre det samme med stående.
Med kun en søm tænker jeg, at der er stor risiko for at brædderne kuver sig.
Er der nogen ulempe med to søm per lægte, andet end at der går mange søm til?
Lige nu er tanken at sætte sømmen på den ene side, som Moelven beskriver, og så symmetrisk på den anden side - det var sådan jeg så det hos Beijer.
Har I meninger eller forslag?
Panelet skal monteres stående, og jeg har lægtet vandret med 28x70 på cc 60 cm.
Nu til spørgsmålet, jeg har læst i forummet om andre typer af panel, f.eks. låspanel eller låsregels-panel at folk har meninger om mængden af søm per bræt og hvordan de placeres. I tilfælde af z-panel er jeg nu blevet usikker.
Jeg så hos Beijer i Kungsbacka at de satte to søm i hver lægte, et stykke indenfor facen. I mit tilfælde med 5 lægter så ville det altså blive 10 søm per bræt.
Når jeg kigger på Moelvens beskrivelse for panel (http://www.moelven.com/se/Produkter...el/Ytterpanel-Gran/Montering-Ytterpanel-Gran/) så virker det som om de synes, at man skal sætte en søm i hver lægte (i mit tilfælde 5 søm per bræt). Det er ikke helt det samme panel som mit, mine brædder er faset hele vejen ud til kanten (som på vedhæftet billede fra Træguiden). Vedhæfter billede fra Moelven nedenfor, bemærk at billedet vedrører liggende panel men teksten under tolker jeg som at man skal gøre det samme med stående.
Med kun en søm tænker jeg, at der er stor risiko for at brædderne kuver sig.
Er der nogen ulempe med to søm per lægte, andet end at der går mange søm til?
Lige nu er tanken at sætte sømmen på den ene side, som Moelven beskriver, og så symmetrisk på den anden side - det var sådan jeg så det hos Beijer.
Har I meninger eller forslag?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 919 indlæg
OK, det er sådan jeg forestiller mig det også.Dan_Johansson sagde:
Hvad er det hvide ved dine søm? Udetætning pga søm, der er gået for langt ind?
Hvad er det fedeste i værktøjskassen? Motorsav? ;-)
Altvidende
· Västra götaland
· 10 919 indlæg
Det hvide er grunder...P Prosit sagde:
Helt rigtigt om motorsaven..
Jeg står selv i valget og kvalet mellem håndsømning og sømpistol - jeg er ikke meget for at slå i 2000+ søm i hånden, men jeg har ikke tjekket om jeg kan sætte trykket ned til passende niveau på Biltemapistolen så jeg kan slå de sidste centimeter i manuelt.Dan_Johansson sagde:
Det hvide er grundfarve...jeg bekymrer mig ikke meget om sømhullerne ses, men det bliver jo et lille krater som man ikke vil have vand stående i ... Er man lidt mere kræsen kan man sikkert bruge noget mere fyldende... Det er ikke helt let at få ensartet resultat med luftdrevet sømpistol.. (ja, det er to søm på samme sted...
)
Helt rigtig om motorsaven ..![]()
Hvad brugte du for søm forresten? 2,8x75 eller noget i den stil?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 919 indlæg
Det plejer at gå udmærket at sænke trykket .. Jeg tog hvad jeg havde, tror de var 60 mm, men det er måske i korteste laget ..
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
En eller to søm pr. regel?
Hvis man ser på dit billede

så sømmer man normalt kun i højresiden. Hvad skulle en søm i venstresiden gavne?
Sømmen på højresiden presser samlingen mellem brædderne sammen, men hvis der desuden sidder en søm ved kanten på underbrættet (den med not) hvad hjælper den til?
Vi har i og for sig kun liggende Z-panel på vores tre huse, to bygget af professionelle, et af mig, amatør.
Og jeg ville egentlig gerne fraråde at bruge Z-panel stående. På grund af geometrien bliver der let sprækker og utætheder, hvor regnvand kan blæse ind, hvis den er stående.
Jeg har erfaring med dette fra vores forrige hus, hvor vi fik udskiftet en hel gavl, som var rådnet helt ind til gipsen på indersiden. Det hus havde dog ingen luftspalte bag panelet.
Er der risiko for slagregn og stærk blæst, synes jeg, at Z-panel skal sættes liggende for at undgå lækage. Jeg har læst denne anbefaling et sted, og hvis man ser på småbyerne på
Norske Sørlandet, så ser man, at liggende panel er utroligt almindeligt. Og det er ingen modefænomen,
som liggende panel er her i Sverige, men er meget almindeligt siden længe.
Men du har måske ikke mulighed for at vælge mellem liggende og stående? Hvor er huset placeret?
Og sæt panelet, så det ikke blæser ind i sprækken, med hensyn til den herskende vindretning.
Håber dette ikke lyder for negativt nu
Og for resten har vi brugt almindelige 75x2,8 mm galvaniserede trådøm.
Undtagen på det store hus, som er maskinsømmet. Og der måtte vi fylde med udendørs fugemasse i "sømhullerne", inden vi malede. Sømmen var skudt cirka 5 mm ind. Men det ser nu meget godt ud efter maling
Hvis man ser på dit billede

så sømmer man normalt kun i højresiden. Hvad skulle en søm i venstresiden gavne?
Sømmen på højresiden presser samlingen mellem brædderne sammen, men hvis der desuden sidder en søm ved kanten på underbrættet (den med not) hvad hjælper den til?
Vi har i og for sig kun liggende Z-panel på vores tre huse, to bygget af professionelle, et af mig, amatør.
Og jeg ville egentlig gerne fraråde at bruge Z-panel stående. På grund af geometrien bliver der let sprækker og utætheder, hvor regnvand kan blæse ind, hvis den er stående.
Jeg har erfaring med dette fra vores forrige hus, hvor vi fik udskiftet en hel gavl, som var rådnet helt ind til gipsen på indersiden. Det hus havde dog ingen luftspalte bag panelet.
Er der risiko for slagregn og stærk blæst, synes jeg, at Z-panel skal sættes liggende for at undgå lækage. Jeg har læst denne anbefaling et sted, og hvis man ser på småbyerne på
Norske Sørlandet, så ser man, at liggende panel er utroligt almindeligt. Og det er ingen modefænomen,
som liggende panel er her i Sverige, men er meget almindeligt siden længe.
Men du har måske ikke mulighed for at vælge mellem liggende og stående? Hvor er huset placeret?
Og sæt panelet, så det ikke blæser ind i sprækken, med hensyn til den herskende vindretning.
Håber dette ikke lyder for negativt nu
Og for resten har vi brugt almindelige 75x2,8 mm galvaniserede trådøm.
Undtagen på det store hus, som er maskinsømmet. Og der måtte vi fylde med udendørs fugemasse i "sømhullerne", inden vi malede. Sømmen var skudt cirka 5 mm ind. Men det ser nu meget godt ud efter maling
Altvidende
· Västra götaland
· 10 919 indlæg
Nu er jeg jo en glad amatør også, men det meste gamle panel jeg har set plejer at være buet med kanterne ud fra bagsiden, og da har jeg resoneret så, at det er bedre at have to søm, som holder imod "buen" end et ....
Jeg er gammeldags og synes, at sådan noget panel skal sømmes med almindelige galvaniserede tre-tommer søm som man slår ind med hammer. To søm per sømmeregler ...... og så må sømrækken ikke blive lige. Hvis man ikke lader sømrækken blive ujævn og gå lidt i zikzak, så plejer sømmereglen at revne med tiden, og så løsner brædderne sig jo.
Nu har jeg testet med sømpistolen på nogle løse stykker, det gik ikke godt - hvis jeg indstiller til for lavt tryk, føder den ingen søm, men laver et mærke i panelet, når slagstiften går i. Indstiller jeg til at få sømmet tilpas, går de ofte for dybt (jeg vil helst have ca. 1 cm tilbage at slå i med håndkraft, men det lykkes ikke). Det må blive håndsømning.
I mit tilfælde har jeg udenfor vindtætheden: 50 mm Isover facadeplade, 28 mm stående lægte for luftspalte, 28 mm liggende sømlægte, dvs. fra panelets yderside har jeg 128 mm, så der er ingen risiko for, at jeg perforerer det. 75 mm søm når knapt nok frem til facadepladen, der mangler nogle mm, så den længde skal ikke være noget problem - men det bliver flere hammerslag selvfølgelig. Jeg holder mig gerne til 2,8 mm diameter, men kan selvfølgelig skaffe kortere søm, f.eks. 50-60 mm, men jeg har tilfældigvis en del 2,8 x 75 liggende.
Jeg vil sætte 2 søm per lægte for at minimere risikoen for, at brædderne buer sig.
I mit tilfælde har jeg udenfor vindtætheden: 50 mm Isover facadeplade, 28 mm stående lægte for luftspalte, 28 mm liggende sømlægte, dvs. fra panelets yderside har jeg 128 mm, så der er ingen risiko for, at jeg perforerer det. 75 mm søm når knapt nok frem til facadepladen, der mangler nogle mm, så den længde skal ikke være noget problem - men det bliver flere hammerslag selvfølgelig. Jeg holder mig gerne til 2,8 mm diameter, men kan selvfølgelig skaffe kortere søm, f.eks. 50-60 mm, men jeg har tilfældigvis en del 2,8 x 75 liggende.
Jeg vil sætte 2 søm per lægte for at minimere risikoen for, at brædderne buer sig.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
To søm per regel. Eftersom du har halvspontad panel, hvor bagsponten mangler, vil der opstå sprækker, når træet tørrer og buer sig, hvis du ikke lægger søm i begge sider af brættet. Panelen skal skæres til, så man har en glad mand i enden, dvs. kernetræet udad, men savmændene har ikke tid til at stå og vende brædderne. Arbejdstrykket på sømpistolen plejer at være 6 til 8 bar. Hvor dybt sømmet går ind, bestemmer du selv ved at trykke pistolen forskelligt hårdt mod underlaget. Efter tyve søm har du lært det. Holder du pistolen for løst, vil den hoppe lidt væk fra brættet og dobbeltømme.
I burde i øvrigt få et system i Sverige for, hvordan man navngiver panel, så I slipper for at have masser af forskellige navne for samme panel
I Finland havde denne panel heddet UYV (hvor U står for ude eller savskåret overflade, Y for halvspont og V for fasad).
I burde i øvrigt få et system i Sverige for, hvordan man navngiver panel, så I slipper for at have masser af forskellige navne for samme panel
I Finland havde denne panel heddet UYV (hvor U står for ude eller savskåret overflade, Y for halvspont og V for fasad).
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Vedrørende sømmelængde afhænger resultatet naturligvis af, hvad man sømmer i.
Hvis man sømmer 22 mm panel i 28 mm sømlægte, så er tretydssøm overkill, 22+28=50.
Men der findes også 2,3x60 mm trådsøm, det ville jeg nok have valgt.
Hos mig, med liggende panel, sidder 28 mm sømreglar på de stående reglar med 9 mm udendørs gips imellem.
Så 22+28+9=59 mm gør, at 75 mm sømmet går lidt ind i reglen også, det bliver stabilt og godt
Hvis man sømmer 22 mm panel i 28 mm sømlægte, så er tretydssøm overkill, 22+28=50.
Men der findes også 2,3x60 mm trådsøm, det ville jeg nok have valgt.
Hos mig, med liggende panel, sidder 28 mm sømreglar på de stående reglar med 9 mm udendørs gips imellem.
Så 22+28+9=59 mm gør, at 75 mm sømmet går lidt ind i reglen også, det bliver stabilt og godt
Nu er første side ordnet, det blev 2,8x75, 2 per regel. Totalt knap 1000 håndsømmede søm på den side, kan mærkes lidt i håndleddet.
Konstaterede, at det gik meget smidigt, da jeg lavede en mail/jigg, hvor brædderne blev forbundet af konen, og jeg derefter bare satte dem mod væggen, linjerede sømmene med krydslaseren mod tidligere søm og fik dem ind (vaterpas også selvfølgelig, så det ikke blev skævt med tiden). Lige fine række af søm, forhåbentlig revner ikke sømreglen bagved.
Nu bliver gavlen næste delprojekt.
Konstaterede, at det gik meget smidigt, da jeg lavede en mail/jigg, hvor brædderne blev forbundet af konen, og jeg derefter bare satte dem mod væggen, linjerede sømmene med krydslaseren mod tidligere søm og fik dem ind (vaterpas også selvfølgelig, så det ikke blev skævt med tiden). Lige fine række af søm, forhåbentlig revner ikke sømreglen bagved.
Nu bliver gavlen næste delprojekt.
Løfter denne lidt da du ser ud til at have styr på det.KnockOnWood sagde:
Med hensyn til sømlængde afhænger resultatet naturligvis af, hvad man sømmer i.
Hvis man sømmer 22 mm panel i 28 mm sømrebat, er tre dime søm overkill, 22+28=50.
Men der er også 2,3x60 mm trådsøm, det ville jeg nok have valgt.
Hos mig, med liggende panel, sidder 28 mm sømregler på de stående regler med 9 mm udendørs gips imellem.
Så 22+28+9=59 mm gør, at 75 mm sømmet går lidt ind i reglen også, det bliver stabilt og godt![]()
Er i færd med at montere 30mm vestkystplade på gammel træfacade. Derefter 28mm lægter og liggende 22x120 z-panel.
Har tænkt lidt på sømlængde til lægterne og panelet. Har du nogle gode tanker/forslag?