Hej
skal sømme perlespor i trappe, da der i dag sidder en kedelig tapet. Perlesporskiven er ca. 6 mm og væggen, som de skal sømmes mod, er 12 mm. Jeg tænker, at el-ledninger går i væggen, men ved ikke hvor eller hvor dybt. Hvilke søm skal anvendes, samt hvordan undgår man at sømme i el-ledninger, eller sidder de så langt inde i væg? Jeg er en nybegynder i huse. Taknemmelig for erfaringer, tips osv.
skal sømme perlespor i trappe, da der i dag sidder en kedelig tapet. Perlesporskiven er ca. 6 mm og væggen, som de skal sømmes mod, er 12 mm. Jeg tænker, at el-ledninger går i væggen, men ved ikke hvor eller hvor dybt. Hvilke søm skal anvendes, samt hvordan undgår man at sømme i el-ledninger, eller sidder de så langt inde i væg? Jeg er en nybegynder i huse. Taknemmelig for erfaringer, tips osv.
Selvbygger
· Stockholm
· 2 705 indlæg
Sætlim er måske en mulighed
huset er bygget i 60'erne. Præcis hvad det består af er lidt svært at sige, men en form for masonit/spånplade meget blød har pillet lidt med kniv under liste da man nemt kan skære stykker af det og det er blødt. Tror ikke disse plader sælges i byggemarkederne i dag. Cirka 12mm
Min største undren over dette projekt og generelt hvordan undgår man at spidde almindelige elledninger som ligger i rør. Er den eneste måde at rive alt ned og begynde forfra. Har jo set så mange billeder af nye lofter mm da min tanke er der ikke elledninger under de spontede brædder i loftet med?
Slå søm med korte søm...friki sagde:Min største undren over dette projekt og generelt, hvordan undgår man at slå søm i almindelige elledninger, der ligger i rør. Er den eneste måde at rive alt ned og starte forfra? Har jo set så mange billeder af nye indvendige lofter mm, så min tanke er, er der ikke elledninger under de spontede brædder i loftet også?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Som påpeget ovenfor: Hvorfor ikke bare lime?
Arranger nogle 45x45 reglar til at sætte på strategiske steder over panelskiven, og nogle reglar i den rigtige længde for at spænde mod den modsatte væg for at få lidt limtryk.
Og så sætlim, f.eks. PL400.
Bliver flot som f-n, og der bliver ingen sømhuller, der skal spartles. Og det kommer til at sidde!
Arranger nogle 45x45 reglar til at sætte på strategiske steder over panelskiven, og nogle reglar i den rigtige længde for at spænde mod den modsatte væg for at få lidt limtryk.
Og så sætlim, f.eks. PL400.
Bliver flot som f-n, og der bliver ingen sømhuller, der skal spartles. Og det kommer til at sidde!
Altvidende
· Stockholms län
· 822 indlæg
Jeg satte brystpanel med perlespont og brugte PL600. Fungerede godt. Har gjort det i tre trapper hjemme. Underlaget var betonvægge og gipsvægge. Mens det tørrer kan man læne en regel mod væggen, så panelet sidder tæt på.
Klik her for at svare