Jeg skal sømme eller skrue en beklædningspanel fast på facaden. Væggen består af en lodret regel 45x145, en horisontal regel 45x45 og udenpå den asfaboard 13 mm. Nu skal panelet på, som består af underbrædder 22x70 og dækkeplader 22x145. Ja, indenfor panelet er det planlagt med en luftspalte på 10 mm.

Hvis man bruger en 3" søm til underbrættet, så er det kun 30 mm af sømmen, der går ind i reglen på 45x45, og bruger man en 4" søm til dækbrædderne, så er det kun 33 mm, der trænger ind. Er det tilstrækkeligt, eller skal jeg bruge 4" henholdsvis 5" søm, eller bør jeg skrue panelet fast?

Hvordan har du tænkt at få lavet luftspalten??

Har samme system derhjemme, beklædte sidste år, (7" underbrædder + stav) sømmede krydsfinerstrimler på asfan hvor de liggende regler går. så kørte jeg treer under og firer over.
hvis man vil køre overkurs kan man skrue lågene, men det bliver dyyyyyrt

PS: Det sidder ud af h....e

Vedrørende luftspalten, tænkte jeg præcis som du at sømme på nogle tynde brædder, der hvor reglerne går. Hvilken tykkelse har krydsfineret? Men det holder måske med så lidt indtrængning på sømmet.

• Synes
Eraf
  • Laddar…
Hvad siger du pappskalle, har du skruet dine?

Jeg satte 10 mm plyfa, 45 mm brede, sømmet fast med 3"
hvis man vil kan man bruge 22x70 eller 28x70 (gles med andre ord) så får du jo en "ny" sømmeregel og slipper problemet at sømmet ikke holder, men som sagt......DET SIDDER.
Overdimensionere får man intet ud af!

Nej jeg skruede ikke mine, men burde måske have gjort det, eftersom jeg har 50 mm rib (det er godt at kunne efterspænde). Har desuden "fri" adgang til skruer. men det tager desuden meget længere tid at skrue og man har jo andet at tage sig til end at bare rode med dette objekt.......

Hvorfor ikke gøre "som vanligt" når man fastgør panel?

Udenpå asfaboarden lægges 22x45 lægter (eller en uhøvlet dimension, hvis man foretrækker det) horisontalt for at skabe luftspalte.

Underbrættet fastgøres med 3" i lægterne og et stykke ind i reglen. To søm i hver horisontal lægte/regel i hver bræt. Sidder som bjerget.

Overbrættet fastgøres med 3" i underbrædderne.

Sådan ville jeg gøre...

Ifølge alle anvisninger skal lokbrættet IKKE sømmes fast i underbrættet, for at undgå revnedannelse.
Men det er måske en god idé alligevel.

Bob_the_builder
Nej, du har ret Cubix. Låget skal ikke sømmes fast til underbrædderne, men til sømmereglen. 4-tommer!

MathiasS sagde:
Hvorfor ikke gøre "som normalt", når man fastgør panelen?

Udenpå asfaboarden lægges 22x45 lægter (eller en uhøvlet størrelse, hvis man foretrækker det) horisontalt for at skabe luftrum.

Underbrættet fastgøres med 3" i spiklægterne og et stykke ind i reglen. To søm i hver horisontale lægte/regel i hvert bræt. Sidder som klippen.

Overbrættet fastgøres med 3" i underbrædderne.

Så ville jeg gøre det...
I mit tilfælde ville jeg bygge på så lidt som muligt med hensyn til svejsekanter og diverse andre omstændigheder.
Selvfølgelig fastgøres overbrædderne/ribberne i reglerne, så de (under- og overbrædderne) kan bevæge sig uafhængigt af hinanden, i det tilfælde man har ribbe, hævder jeg stadig, at det er bedre med skruer (på trods af at jeg ikke selv har gjort det), da man kan efterjustere; netop ribber kan have en tendens til at "slippe" med årene.

Ja, det bliver nok plyfa som luftspalte og 3" henholdsvis 4" til underbræt og beklædning. Eventuelt at jeg skruer underbrættet. Det er i hvert fald praktisk med skruer, hvis brættet sidder forkert.

Bob_the_builder
Pastorn sagde:
I ( pappskallar och cuber)snakker om asfaborde, hvordan lægger I det og hvorfor ???
Asfaboard er bare en anden type vindbeskyttelse (i stedet for dit vindpap altså). Jeg bruger udendørsgips.

cubix sagde:
Enligt alle anvisninger så skal skillelisten IKKE sømmes i underbrættet, for at undgå revnedannelse.
Men det måske en god idé alligevel.
Ok.

Næh, antageligvis ingen god idé... ;)

Pastorn sagde:
Jag är ganska ny på forumet, jag har 3" spikrgel, utanpå det vindpapp. Sedan har jag 7" spikat med 3 ".

Ribben som spickar jag sedan.

Ni ( pappskallar och cuber)pratar om asfaborden, hur lägger ni den och varför ???

Det är mycket roliga idder som florerar på forumet, fortsätt  i den stilen!

//Pastorn

Har ett upprenoverat 70-tals hus, då gjorde man så.....
Gnu e väl i stort sett det enda som används idag !?!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.