Er ved at bygge et hus med tilbygget garage med en soldæk oppe på garagetaget. Omtrent som på dette hus: http://a-hus.se/web/Steninge.aspx

Nu overvejer jeg, hvordan man bærer sig ad med at bygge selve taget? Soldækket bliver jo med trall, hvilket indebærer sprækker, hvor vandet løber imellem. Hvad skal jeg så eventuelt have under trallen? Tagpap? Metaltag? Skal der være nogen hældning på taget under trallen?

Taknemmelig for input

Ola78
Læg bånddækket plade som underlag, holder godt og er pænt. Gjorde sådan på vores indgang, da vi lavede en lille tagterrasse på 10 kvadratmeter. Hældningen var cirka 1,5°
Under pladen lagde jeg tagpap, som jeg trak op i bagkanten mod facaden under panelet og klæbede der med asfaltklister, alt dette efter råd fra blikkenslageren.

Ola78
Fandt et link til en gammel tråd, jeg har skrevet i, der kan du se lidt billeder af løsninger bl.a. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/150506-snaella-hjaelp-anslutning-mellan-tak-och-vaegg.html Lav ikke stolperne, så de bliver gennemgående i pladen, det bliver aldrig godt, en seriøs blikkenslager vil fraråde dig det. Det kan blive pænt, men før eller senere vil kraven af plade rundt om stolpen begynde at lække på grund af temperaturudsving, og så bliver det ikke sjovt. Terrassen lavede jeg som kasseter, så jeg kan fjerne dem og rengøre under fra skidt og andet lignende.

Et alternativ til båndtækket dobbeltfalsede plade er gummidug. Bliver billigere og tættere.
Taget skal hælde i en retning for afløb, og for at få trægulvet i vater kan man længdekløve regler, eller understøtte med fx plastafstandsstykker. Jeg overvejer selv et system, der ligner det, man bruger, når man bygger regler indendørs mod cementpladen og ønsker ventilation. Det er i plast og kan justeres op og ned for at justere til vater.

Uanset materiale er det, som Ola beskriver, vigtigt at få tilslutningen til væggen tæt.
Men tagdækning m.m. er problemer, der skal løses, uanset om du skal have trægulv eller ej.

Ola78
Jeg har gjort præcis som pbengtsson beskriver, længdesavet reglerne i samme vinkel som taget for at få gulvet i vater, fungerer aldeles udmærket.

Tak for jeres tips. Forstår at fastgørelsen til facaden er et vigtigt punkt i dette byggeri.

Sidder og overvejer muligheden for at gøre taget helt færdigt med tagpap som yderste lag og derefter bygge terrassen direkte ovenpå det. Ville det blive en dårlig løsning tror I? Ikke tilstrækkeligt tæt?

Ola78
Der er altid en risiko for, at pappen går i stykker, når terrassen ligger direkte på den, ikke godt. Læg plade som yderste lag er mit råd under alle omstændigheder, holder desuden betydeligt længere end pap.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.