Har en evne til at overanalysere det meste... Meeeen... :)

Jeg skal have en UPE som opbevaring for Peva samarbejdsplader i et projekt, hvor jeg laver kælder-spa under garagen, og denne UPE-bjælke skal stå på 4stk 100x100 VKR-rør. Af de 4 punktbelastninger er der én, som er ekstra stor (omkring 65kN), da den også tager halvdelen af kipbjælken på garagetaget ovenfor. Alle punkterne er forstærket i pladen efter beregning hos konstruktør, og dette punkt har vi desuden støbt en 30mm stålplade i betonpladen.

Til spørgsmålet...

Jeg har set, og også i et tilfælde selv gjort det, at det er almindeligt at lade en søjle overgå i en grovere gevindstang eller skrue, og dette er vel primært for at få et fleksibelt fastgørelsespunkt og en centreret lastoverførsel tænker jeg? I mit tilfælde var det for at kunne forspænde en flyttet bære af en eksisterende bjælke på en smidig måde.

At gøre sådan forekommer at være godt i mit tilfælde, for da kan jeg præfabrikere hele bjælken og dens ben i mit værksted, og jeg kan også sikre, at jeg får svejsninger hele vejen rundt, sammenlignet med at svejse på stedet og uundgåeligt få overfladen mod væggen åben.

Nogen der har en mening om det ene er bedre eller dårligere bortset fra arbejdstid/omkostning?

Eller vil det blive lige godt, uanset hvordan jeg gør?

Billeder af min eksisterende søjlefod med sådan en skrue inde i huset, samt pladen med den indstøbte stålplade, samt en CAD på, hvordan jeg primært har tænkt mig at gøre med helt konventionelle svejsede fødder.

Mand arbejder på nycementeret betongplade med polermaskine, omgivet af rør og jordhøj. Forbereder fundament til konstruktion. 3D-model af byggeprojekt med blå UPE-bjælker som understøttes af søjler i betongulv, vægge i blokke og orange rør langs kanten. Rødmalet stålpelarfod monteret på en betonoverflade med to bolte og møtrikker, der understøtter en metalstruktur.

Her er en variant, hvor man ligefrem har sat 4 skruer for at få flere overføringspunkter, men føles som lidt overkurs i mit tilfælde, da jeg allerede har 4 punkter, der bærer op bjælken, samt at den støbes sammen med bjælkelaget?

• Stålbjælke forbundet med fire skruer til en rød søjle i et byggeprojekt, med eksponeret murværk og træbjælker i baggrunden.
  • Synes
Warleod
  • Laddar…
Gør et forsøg på at få feedback her...

Hallonbåten
Mod pladen ville jeg bruge Gängsstång med ankermasse, løft op, bolt stolpen sammen med bjælken, understøb foden med ekspanderbeton.

Hej @Hallonbåten og tak for dit svar.

Er helt med på metoden, skal gøre sådan i visse tilkommende punktlaster i min gamle betongplade.

I denne nye plade som spørgsmålet vedrører, er dog det mest belastede punkt forsynet med en indstøbt stålplade i betonen, som jeg har tænkt mig at svejse i. Men det går jo selvfølgelig at gøre som du beskriver alligevel, ved at afstandsjustere den med en centrumskrue og understøbe. Det drejer sig kun om tryklaster.

Synes du stadig, dette er den bedste løsning?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.