5,083 læst ·
13 svar
5k læst
13 svar
Søger nogen der kan elementhus/mockfjärds, igangværende renovering
søger nogen, der kan svare på nogle spørgsmål angående mit elementhus, hvor der skal åbnes ydervæg, rives indvendig væg bl.a.
Jeg ved, at huset ikke har regler/stomme, så det stiller jo lidt til udfordringer i mit hoved.
/danne 0705125129
Jeg ved, at huset ikke har regler/stomme, så det stiller jo lidt til udfordringer i mit hoved.
/danne 0705125129
Hej velkommen til forummet
Skriv lidt mere om lige netop dit hus. Byggeår, antal etager, yderbeklædning, fotos og plantegning hvis du har. Der er en hel del forskel mellem forskellige år og om man har kælder og eller overetage.
Brug også søgefunktionen til at læse allerede oprettede tråde. Der findes nogle stykker, der indeholder meget god info. Både billeder af egne renoveringer og links til andre steder på nettet.
Vores hus er fra '71 med kælder muret hulsten, elementdæk på stueetagen og uindrettet loft med elementdæk. Vi kan ved at følge væggene i kælderen og de blotlagte elementdæk på loftet se, hvor vi har de bærende vægge på beboelsesetagen.
Desværre har vi ingen konstruktionsplaner.
Skriv lidt mere om lige netop dit hus. Byggeår, antal etager, yderbeklædning, fotos og plantegning hvis du har. Der er en hel del forskel mellem forskellige år og om man har kælder og eller overetage.
Brug også søgefunktionen til at læse allerede oprettede tråde. Der findes nogle stykker, der indeholder meget god info. Både billeder af egne renoveringer og links til andre steder på nettet.
Vores hus er fra '71 med kælder muret hulsten, elementdæk på stueetagen og uindrettet loft med elementdæk. Vi kan ved at følge væggene i kælderen og de blotlagte elementdæk på loftet se, hvor vi har de bærende vægge på beboelsesetagen.
Hej. Huset er bygget af min far i 1964-65, kælder, en etage og loft. Facaden var beklædt med aluminium, brune betonsten på taget. Præcis som du skrev, er det muret med betonelementer og har uudnyttet loft. Alle tegningerne er naturligvis stadig tilbage, inklusive plukliste/og kvitteringengranis70 sagde:
Hej velkommen til forummet
Skriv lidt mere om netop dit hus. Byggeår, antal etager, yderbeklædning, fotos og plantegning, hvis du har. Der er en del forskel mellem forskellige år, og om man har kælder og/eller overetage.
Brug også søgefunktionen for at læse allerede oprettede tråde. Der er nogle stykker, som indeholder meget god info. Både billeder af egne renoveringer og links til andre steder på nettet.
Vores hus er fra -71 med kælder opført i hulsten, etageadskillelse i elementer i stueetagen og uudnyttet loft med etageadskillelse i elementer. Vi kan ved at følge væggene i kælderen og de blotlagte etageadskillelser på loftet se, hvor vi har de bærende vægge på beboelsesetagen.
Har du selv fjernet en bærende væg i jeres hus?
Hej!
Det bliver næsten umuligt at svare på dine overvejelser uden billeder af, hvordan væggene ser ud.
Det er altid muligt at afstive med bjælker, hvis man ønsker at åbne eller rive en del af væggen.
Det hele afhænger af, hvor og hvordan du vil foretage ændringerne.
Kan du skitsere målene, skrive hvilke materialer der er i de respektive vægge, taghældning, tage billeder af tagstolernes udformning samt hvordan den tiltænkte ændring skal se ud.
Skitsér på papir, tag et billede, så vi kan få en nogenlunde idé om, hvordan det ser ud.
Mvh P-A
Det bliver næsten umuligt at svare på dine overvejelser uden billeder af, hvordan væggene ser ud.
Det er altid muligt at afstive med bjælker, hvis man ønsker at åbne eller rive en del af væggen.
Det hele afhænger af, hvor og hvordan du vil foretage ændringerne.
Kan du skitsere målene, skrive hvilke materialer der er i de respektive vægge, taghældning, tage billeder af tagstolernes udformning samt hvordan den tiltænkte ændring skal se ud.
Skitsér på papir, tag et billede, så vi kan få en nogenlunde idé om, hvordan det ser ud.
Mvh P-A
Det der skal gøres er at væggen mellem køkken/stue skal rives helt ned.ca5 meter.var mest nysgerrig på hvordan folk gør med samlingen på elementerne som ligger midt på bærende væg.tar jeg bare væggen væk falder jo elementerne ned.har I løst det med limtræ på loftet og 'bælter' for elementerne?P Pagno sagde:Hej!
Det bliver næsten umuligt at svare på dine overvejelser uden billeder af hvordan væggene ser ud.
Man kan altid afveksle med bjælker hvis man vil åbne eller rive en del af væggen.
Det hele afhænger af hvor og hvordan du vil lave ændringerne.
Kan du skitsere målene, skrive hvilke materialer der er i henholdsvis væg, taghældning, tage billeder af spærrets udformning samt hvordan den tiltænkte omrokering skal se ud.
Skitsér på papir, tag et foto, så vi kan se hvordan det ser nogenlunde ud.
Mvh P-A
I som ved lidt mere, kan gerne tage kontakt med mig på telefonD Danne G sagde:Det som skal gøres er, at væggen mellem køkken/stue skal rives helt ned.ca5 meter. Var mest nysgerrig hvordan folk gør med overgangen på elementerne, der ligger midt på bærende væg. Hvis jeg bare fjerner væggen, falder elementerne jo ned. Har I løst det med limtræ på loftet og 'seler' for elementerne?
0705125129, så kan vi måske rette nogle spørgsmålstegn ud
/Danne
P Pagno sagde:Hej!
Det er altid muligt at understøtte med bjælker, hvis man vil åbne eller rive en del af væg.
Det hele afhænger af, hvor og hvordan du vil lave ændringerne.
Kan du skitsere målene, skrive hvilke materialer der er i hver væg, taghældning, tage billeder af spærrets udformning samt hvordan den påtænkte ændring skal se ud.
Skits på papir, tag billeder, så vi kan se, hvordan det ser nogenlunde ud.
Mvh P-A

Hvilke gode forudsætninger du har!D Danne G sagde:Hej.huset er bygget af min far i 1964-65, kælder, 1 plan og loft.og facaden var klædt med aluminium, brune betonsten på tag. præcis som du skrev er det muret med betonhulsten og har uindrettet loft.samtlige tegninger er såklart tilbage, også pluklisten/og kvitteringen
Har du selv fjernet nogle bærende vægge i jeres hus?
Nej vi har ikke fjernet nogen bærende væg. Hvad vi har måttet udbedre er at erstatte en bærende søjle som den forrige ejer havde fjernet i uvidenhed. Så jeg ved noget om hvordan elementerne opfører sig når de ikke har den støtte de skal have.
Christer har jeg talt med i telefon, fik en del svar på mine spørgsmål. En smule optaget/stresset for at kunne svare i ro og mag hvordan man går frem nøjagtigt. Manden ved jo garanteret hvordan og hvorfor man skal eller ikke skal. Ville gerne komme i kontakt med nogen, der har gjort lignende i sit elementhus. Jeg har jo en plan/tegning i hovedet, hvordan jeg vil gøre.Y Yrrol sagde:
Hej Danne
Hvordan er det gået med dine planlagte renoveringer? Jeg har boet i lidt over 2 år i et Elementhus (1,5-plan med kælder). Da vi flyttede ind, havde en tidligere ejer allerede fjernet væggen mellem spisestue og opholdsstue (eller hvad man nu vil kalde disse rum) på stueplan, et spænd på ca. 5,5 meter, og erstattet denne med en bærende bjælke. Da en tidligere ejer desuden havde fjernet endnu en væg og en del af en væg, besluttede vi os for at lade en konstruktør regne på bjælkestørrelsen på disse i alt tre steder, og resultatet af det hele var, at vi udskiftede den tidligere installerede bærende bjælke samt installerede yderligere to bærende bjælker.
Det er imod min vilje at kalde mig ekspert, men jeg har gennemført (eller rettere: ladet gennemføre) hvad der i praksis er nedtagning af væg og installation af bærende bjælke i huset, og jeg har desuden både før og under projektets gang ført diskussioner med Christer omkring det hele. Har du stadig brug for en samtalepartner omkring et sådant projekt?
Hvordan er det gået med dine planlagte renoveringer? Jeg har boet i lidt over 2 år i et Elementhus (1,5-plan med kælder). Da vi flyttede ind, havde en tidligere ejer allerede fjernet væggen mellem spisestue og opholdsstue (eller hvad man nu vil kalde disse rum) på stueplan, et spænd på ca. 5,5 meter, og erstattet denne med en bærende bjælke. Da en tidligere ejer desuden havde fjernet endnu en væg og en del af en væg, besluttede vi os for at lade en konstruktør regne på bjælkestørrelsen på disse i alt tre steder, og resultatet af det hele var, at vi udskiftede den tidligere installerede bærende bjælke samt installerede yderligere to bærende bjælker.
Det er imod min vilje at kalde mig ekspert, men jeg har gennemført (eller rettere: ladet gennemføre) hvad der i praksis er nedtagning af væg og installation af bærende bjælke i huset, og jeg har desuden både før og under projektets gang ført diskussioner med Christer omkring det hele. Har du stadig brug for en samtalepartner omkring et sådant projekt?
Hej, det er sjovt at flere er i gang med at ordne ting. Jo tak, det går forholdsvis fint, jeg skabte åbne områder i huset sammen med en tilbygning ved den bagerste langside. Jeg fik cirka 100 kvm åbent køkken/stue. 5,70x18,75 meter. Jeg rev alt ud af huset (resterende) og lagde vandbåren gulvvarme, så der var lidt at pusle med. Det er lidt træls at bo i det samtidig, men det må man tage.
Hej!
Vi skal snart flytte ind i lige præcis sådan et elementhus, som du beskriver! Vi vil rive væggen mellem køkken og stue ned. Har ingen gode tegninger og vi overvejer, hvordan vi skal skifte væggen ud, når vi åbner op på den bedste måde?! Jeg læser, at du gjorde en hel del med dit elementhus, og at du har tegninger?! Det ville være fantastisk, hvis vi kunne få nogle tips?!
Vi skal snart flytte ind i lige præcis sådan et elementhus, som du beskriver! Vi vil rive væggen mellem køkken og stue ned. Har ingen gode tegninger og vi overvejer, hvordan vi skal skifte væggen ud, når vi åbner op på den bedste måde?! Jeg læser, at du gjorde en hel del med dit elementhus, og at du har tegninger?! Det ville være fantastisk, hvis vi kunne få nogle tips?!
Først og fremmest: er væggen bærende? Det er svært at se, hvilke vægge der er bærende i et elementhus, det afgøres af, i hvilken retning elementerne ligger (og det kan være forskellige retninger i forskellige sektioner af huset). Eventuelt kan jeg give nogle tips om, hvor/hvordan I kan lede, hvis du sender plantegninger. Hvis det ikke er muligt at finde ud af: antag at væggen er bærende.
Derefter: lad en konstruktør beregne, hvilken bærende bjælke der er nødvendig. Jeg vil anbefale, at I lader konstruktøren beregne både en limtræsbjælke og en jernbjælke. Jernbjælken tager lidt mindre plads i højden, men kan tage lidt mere plads i bredden i stedet. Det, som kan være værd for konstruktøren at vide, er, at vægten på gulvlaget i et elementhus er omtrent det samme som gulvlaget i "almindelige huse" (ifølge Christer på Elementhusakuten). Det er også vigtigt at vide, om tagspærene er selvbærende eller ej. Jeg har ikke tilstrækkelig viden til at kunne svare på, om alle tagspær i elementhuse er det, men vores var det i hvert fald. I bedste fald findes der en husmappe med alle de tegninger, du kan få brug for, men i værste fald kan en konstruktør klare sig med en målsat plantegning (for eksempel den, som ejendomsmægleren havde i sit prospekt).
Til sidst: et lignende spørgsmål dukkede op i en anden tråd her på forummet. Jeg skrev der en lille liste med ting, som kan være gode at tænke på (indlæg nummer 9): https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/
Derefter: lad en konstruktør beregne, hvilken bærende bjælke der er nødvendig. Jeg vil anbefale, at I lader konstruktøren beregne både en limtræsbjælke og en jernbjælke. Jernbjælken tager lidt mindre plads i højden, men kan tage lidt mere plads i bredden i stedet. Det, som kan være værd for konstruktøren at vide, er, at vægten på gulvlaget i et elementhus er omtrent det samme som gulvlaget i "almindelige huse" (ifølge Christer på Elementhusakuten). Det er også vigtigt at vide, om tagspærene er selvbærende eller ej. Jeg har ikke tilstrækkelig viden til at kunne svare på, om alle tagspær i elementhuse er det, men vores var det i hvert fald. I bedste fald findes der en husmappe med alle de tegninger, du kan få brug for, men i værste fald kan en konstruktør klare sig med en målsat plantegning (for eksempel den, som ejendomsmægleren havde i sit prospekt).
Til sidst: et lignende spørgsmål dukkede op i en anden tråd her på forummet. Jeg skrev der en lille liste med ting, som kan være gode at tænke på (indlæg nummer 9): https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/
Klik her for at svare