5,381 læst ·
16 svar
5k læst
16 svar
Skråtag, er 14x120mm nok til at holde isoleringen ved cc120?
Side 1 af 2
Som overskriften lyder, undrer jeg om inderpanel 14x120 er tilstrækkeligt til at holde isoleringen tilbage i vores skråtag. Har ikke besluttet mig for, om jeg skal sprøjte løsuld ind eller sætte isoleringsskiver. Isoleringstykkelsen bliver 30 cm.
Man vil jo ikke have, at taget skal bule indad.
Mvh,
Tobias
Man vil jo ikke have, at taget skal bule indad.
Mvh,
Tobias
Hvilket CC bliver det mellem hver bræt. Derefter afhænger det af, hvor hårdt de sprøjter løsullen. Den har en stor trykkraft, hvis den pakkes hårdt, og så kan det måske blive spinkelt med 14*120. CC 30 er kravet, hvis jeg ikke husker forkert, og jeg ville foretrække 28*70, så det også kan holde til at hænge ting op i, for eksempel en tung lampe eller sådan.
Mhmm.. jeg havde nok ikke tænkt at have gles overhovedet. Bare fuldt dækkende panel!
Nu før har der bare siddet fuldt dækkende råspont på indersiden af spærene og så 1 treftex plade. Ingen gles for at holde isoleringen dér, ikke.. er det nødvendigt?
Nu før har der bare siddet fuldt dækkende råspont på indersiden af spærene og så 1 treftex plade. Ingen gles for at holde isoleringen dér, ikke.. er det nødvendigt?
Man kan tage almindelig fiskeline og spænde mod første tagstol med almindelige klemmer langs hele huset. Og vender. Så der er f.eks. 20 cm mellem hver line. Du stopper isoleringen ind. Bygger på næste 145 mm regel. Spænder line. Isolering. Plast. Panel...
Hvis du sætter gles, kan du lægge panelet i en anden retning, mod nock.
Det er ret besværligt at få isoleringen ind, hvis man skal være forsigtig og holde øje med liner og aldersbestandig plast.
Det er ret besværligt at få isoleringen ind, hvis man skal være forsigtig og holde øje med liner og aldersbestandig plast.
1) plast/vindtæt væv (tjek med producenten af isolering)
2) gles
3) Sprøjt isolering
4) Træk el (måske fungerer før sprøjtning også)
5) panel
Hvordan løser du det med luftspalte mod ydertaget, formoder at den allerede er der.
Skal du sprøjte, er det vigtigt, at det bliver tæt ved tagfod også.
2) gles
3) Sprøjt isolering
4) Træk el (måske fungerer før sprøjtning også)
5) panel
Hvordan løser du det med luftspalte mod ydertaget, formoder at den allerede er der.
Skal du sprøjte, er det vigtigt, at det bliver tæt ved tagfod også.