Som overskriften lyder, undrer jeg om inderpanel 14x120 er tilstrækkeligt til at holde isoleringen tilbage i vores skråtag. Har ikke besluttet mig for, om jeg skal sprøjte løsuld ind eller sætte isoleringsskiver. Isoleringstykkelsen bliver 30 cm.

Man vil jo ikke have, at taget skal bule indad.

Mvh,

Tobias

Hvilket CC bliver det mellem hver bræt. Derefter afhænger det af, hvor hårdt de sprøjter løsullen. Den har en stor trykkraft, hvis den pakkes hårdt, og så kan det måske blive spinkelt med 14*120. CC 30 er kravet, hvis jeg ikke husker forkert, og jeg ville foretrække 28*70, så det også kan holde til at hænge ting op i, for eksempel en tung lampe eller sådan.

Hmmm forstår ikke hvad du mener? Spærerne er jo cc120 og panelet er jo 120 bredt, så det burde være cc12 på panelet?.

Jerk tænker på gles da disse plejer at være 28x70 som man sætter med cc30.

Uden at vide, men har dog indrettet en vind med gles og gips, så føles rent spontant 14x120 lidt spinkelt.

Mhmm.. jeg havde nok ikke tænkt at have gles overhovedet. Bare fuldt dækkende panel!

Nu før har der bare siddet fuldt dækkende råspont på indersiden af spærene og så 1 treftex plade. Ingen gles for at holde isoleringen dér, ikke.. er det nødvendigt?

Behøves vel egentlig ikke, men spørgsmålet er om din panel kan holde imod isoleringen uden at begynde at bule...
Formoder at panelet er fer og not?

Sprøjter du lidt hårdere, holder den ikke. Lægger du skiver med tråd eller snor som støtte, holder den. Typ 2x145mm.

Mhmm.. hvordan spænder man disse tråde? Ståltråd mellem spærerne?

Man kan tage almindelig fiskeline og spænde mod første tagstol med almindelige klemmer langs hele huset. Og vender. Så der er f.eks. 20 cm mellem hver line. Du stopper isoleringen ind. Bygger på næste 145 mm regel. Spænder line. Isolering. Plast. Panel...

aa ok tak for info.. jeg har desværre hele takstolar.. eller kommer til at have.. som er knapt 40cm "dybe", men der måske man spænde tråd zicksack indeni mellem stolarna.

Hvis du sætter gles, kan du lægge panelet i en anden retning, mod nock.
Det er ret besværligt at få isoleringen ind, hvis man skal være forsigtig og holde øje med liner og aldersbestandig plast.

Gläser man, er det lige så godt at sprøjte ind. Klar på 3 timer.

ok.. så da er rækkefølgen:

1. sætte gles
2. trække el
3. Plasta
4. sætte panel
5. blæse ind isolering

eller?

1) plast/vindtæt væv (tjek med producenten af isolering)
2) gles
3) Sprøjt isolering
4) Træk el (måske fungerer før sprøjtning også)
5) panel

Hvordan løser du det med luftspalte mod ydertaget, formoder at den allerede er der.
Skal du sprøjte, er det vigtigt, at det bliver tæt ved tagfod også.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.