17,672 læst ·
19 svar
18k læst
19 svar
Snedker vægramme liggende, generelle tips?
Side 1 af 2
Jeg tænkte at bygge vægrammerne til min udvidelse liggende og derefter rejse dem.
Er der nogen, der har gjort det samme, som kan give nogle praktiske tips?
Sokkelbjælke og rem skal jo samles halvt i halvt i hjørnerne; hvordan løste I det på den mest smidige måde? Eller ignorerede I det
?
Jeg tænkte at sømme en plade asfa-board på per sektion for at få lidt stabilitet og rejse væggen i sektioner på højst 5,5 m.
Langsiderne bliver da to sektioner, hvor sokkelbjælke/rem også skal samles halvt i halvt.
Vi vil være omkring 3 personer (to lidt tyndere), men jeg kan nok hente en eller to flere, hvis det kniber. Eller er tre nok?
Jeg tænkte IKKE at sømme al asfaboard på, for min vurdering er, at det vil blive for tungt, selvom det naturligvis ville være lettere for selve monteringen.
Eller har nogen prøvet det og synes, at det var piece of kaka?
Hvad fungerede/kiksede generelt for jer?
Er der nogen, der har gjort det samme, som kan give nogle praktiske tips?
Sokkelbjælke og rem skal jo samles halvt i halvt i hjørnerne; hvordan løste I det på den mest smidige måde? Eller ignorerede I det
Jeg tænkte at sømme en plade asfa-board på per sektion for at få lidt stabilitet og rejse væggen i sektioner på højst 5,5 m.
Langsiderne bliver da to sektioner, hvor sokkelbjælke/rem også skal samles halvt i halvt.
Vi vil være omkring 3 personer (to lidt tyndere), men jeg kan nok hente en eller to flere, hvis det kniber. Eller er tre nok?
Jeg tænkte IKKE at sømme al asfaboard på, for min vurdering er, at det vil blive for tungt, selvom det naturligvis ville være lettere for selve monteringen.
Eller har nogen prøvet det og synes, at det var piece of kaka?
Hvad fungerede/kiksede generelt for jer?
Har gjort det du tænker gøre, bare indeni en lade. Det gik ikke at isolere og få det fint med de eksisterende vægge af planker og stokke, så jeg byggede et hus indeni 
Jeg droppede skraverne halvt om halvt, men har alligevel sømmet hjørnerne ordentligt fast med sømplade og i de stående reglar, så jeg tror ikke, at der er nogen fare for, at det vil glide fra hinanden. Jeg lavede sektionerne mindre end 5,5 meter, for vi var kun 2 mand og nogle gange kun mig. Men jeg var nødt til at sømme alt på "ydersiden", da man ikke kan komme til det, når væggen er rejst, fordi ladens ydervæg er i vejen. Jeg synes ikke, der var noget problem med at få væggene op, bare man er omhyggelig med højden, så alle sektioner bliver lige høje, når man rejser dem ved siden af hinanden. Ellers bliver remmen lidt underlig.
Jeg droppede skraverne halvt om halvt, men har alligevel sømmet hjørnerne ordentligt fast med sømplade og i de stående reglar, så jeg tror ikke, at der er nogen fare for, at det vil glide fra hinanden. Jeg lavede sektionerne mindre end 5,5 meter, for vi var kun 2 mand og nogle gange kun mig. Men jeg var nødt til at sømme alt på "ydersiden", da man ikke kan komme til det, når væggen er rejst, fordi ladens ydervæg er i vejen. Jeg synes ikke, der var noget problem med at få væggene op, bare man er omhyggelig med højden, så alle sektioner bliver lige høje, når man rejser dem ved siden af hinanden. Ellers bliver remmen lidt underlig.
Bygge sektioner liggende for så at rejse dem er stort set standardproceduren. Det er der ingen problemer med.
Sektioner på 4,8 meter har jeg rejst selv, så hvis du har to hjælpere til hjælp, er det rigtig luksus. Sørg bare for at forberede med støtter og klemmer, inden I begynder. Det er så besværligt at løbe rundt og lede efter ting, mens man står og holder en vægblokk på plads. Hvis det er en tilbygning, du laver, betyder det jo, at der allerede er en fast væg at fastgøre imod, så bliver det endnu lettere.
Derimod har jeg aldrig bekymret mig om at halvere noget. Det føles unødigt kompliceret på en husstamme.
Sektioner på 4,8 meter har jeg rejst selv, så hvis du har to hjælpere til hjælp, er det rigtig luksus. Sørg bare for at forberede med støtter og klemmer, inden I begynder. Det er så besværligt at løbe rundt og lede efter ting, mens man står og holder en vægblokk på plads. Hvis det er en tilbygning, du laver, betyder det jo, at der allerede er en fast væg at fastgøre imod, så bliver det endnu lettere.
Derimod har jeg aldrig bekymret mig om at halvere noget. Det føles unødigt kompliceret på en husstamme.
Jeg ville bestemt bygge hele væggen på én gang. I hjørnerne ville jeg gøre det enkelt og bare slå regel mod regel, så hammarbandet får følge sin sektion bare. Sørg blot for at være omhyggelig med krydsmålingen, så det bliver lige.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Du saver bort halvdelen af tykkelsen på planken og lægger dem overlappende.
Har man mulighed for at få fat på en mobilkran, så kan man bygge færdige vægge med isolering og yderpanel op til ca. 10 m. Mobilkranen er helt klart pengene værd, da man kan arbejde vandret i jordhøjde.
Derefter kom finessen i mit lille garagebyggeri, jeg byggede taget 21x6m på jorden, det var et mægtigt syn at se taget komplet med plader og tagrender blive løftet op på husstammen. Så manglede der bare at sætte rygpladen på.
Protte
Har man mulighed for at få fat på en mobilkran, så kan man bygge færdige vægge med isolering og yderpanel op til ca. 10 m. Mobilkranen er helt klart pengene værd, da man kan arbejde vandret i jordhøjde.
Derefter kom finessen i mit lille garagebyggeri, jeg byggede taget 21x6m på jorden, det var et mægtigt syn at se taget komplet med plader og tagrender blive løftet op på husstammen. Så manglede der bare at sætte rygpladen på.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Nu er det fra hukommelsen:haavard sagde:
PGA at mine hjælpere havde arbejde den dag, så blev det lidt OB for kranføreren, det tog næsten 1 time at rigge kranen, der løftede 55 ton og en bom på 55 meter. Vi riggede op et 18 m langt firkantrør for at fordele lasten fra tagstolerne til 4 løftekæder.
Løftet tog vel en 15-20 minutter, og da var taget indbaxet på centimeteren.
Jeg har ikke købt en eneste stilladsplanke, ikke sat op stillads heller, Farsan da 82 bast hjalp til med at lægge tagplader, vi kunne lægge hele siden med en skrue i hver plade uden at det blæste væk (godt at kunne gøre, hvis man ser at det vil begynde at trække sig).
Omkostningen da, jeg tror kranløftet kostede 4000 inkl. moms.
Kranen var god for 55 ton, men taget vejede 3200kg.
Protte
Halvt om halvt syll/hammarbånd?
Den ene går forbi den anden, søm dem sammen.
Byggede lige garagen ved at bygge hele vægsektioner, 7 x 10m, 45x120 + 45x45 + ude-gips + luftspalte + panel.
Tror jeg fik med det meste, vigtigt at måle, for når man har sat på plade/afstiver, har man ikke så meget justeringsmulighed bagefter.
Den ene går forbi den anden, søm dem sammen.
Byggede lige garagen ved at bygge hele vægsektioner, 7 x 10m, 45x120 + 45x45 + ude-gips + luftspalte + panel.
- Sæt klodser (betonstifter) ud på pladen, som du bruger ved opsætning, for at lægge væggen tæt op ad (disse fjernes, når man er færdig med opsætningen).
- Sav til/læg ud syll og hammarbånd, markér/beregn hvor du skal have stolper. Læg syll og hammarbånd kant til kant. Brug en vinkel og markér både syll og hammarbånd samtidigt.
- Fastgør en planke (at bygge på) for syll og en for hammarbånd på underlaget, hvor du skal bygge din væg.
- Underlaget skal være fladt og i niveau.
- Søm stolperne sammen med hammarbånd og syll.
- Fastgør syllen i hver sin ende.
- Ret syllen med hjælp fra et retningssnor, sæt det 1 cm ud, tjek at syllen er lige, justér med hammer, hvis ikke.
- Fastgør med søm ned i planken, du bygger på. Kontroller at syllen er lige, fastgør med et ekstra søm et stykke længere væk.
- Krydsmål rammen, vigtigt at være nøjagtig, så de andre vægge, du sømmer mod denne, ikke hælder. Bank hammarbåndet sidelæns, hvis du skal justere.
- Når krydsmålene er ens, fastgør hammarbåndet i enderne.
- Indsæt eventuelle stående planker i hammarbåndet.
- Fastgør stropper i rammen, op gennem hammarbåndet.
- Byg på væggen udefter, afhængigt af konstruktionen, liggende regler, ude-gips/asfaboard, sømlægter og panel.
- Husk at lade panelet gå op til det kommende undertag (på langsider) minus luftspalte. Kortsider/gavle føres panelet til tagspær.
- Byg de resterende vægge på samme måde.
- Byg to gavltoppe af tagspær, regler og panel.
- Ved opsætning, forbered afstivere og fastgørelser for disse, hyr en kranbil. Søm dem sammen.
Tror jeg fik med det meste, vigtigt at måle, for når man har sat på plade/afstiver, har man ikke så meget justeringsmulighed bagefter.