Har et wilma spisebord (190 x 105) hvor bordpladen skal høvles ned ca. 10-15 mm. Årsagen er en brand i dugen som heldigvis blev opdaget i tide, men det blev ret dybe og grimme mærker.

Hvilken maskine er nødvendig til dette, store krav til finish. Tips om hvor man skal henvende sig modtages med taknemmelighed (Gävle-Uppsala-Stockholm-området).

Hvor tyk er pladen fra starten? Bliver der ikke en meget tynd plade tilbage, hvis du tager så meget som 15mm væk?
Har du høvlet meget i dine dage? Jeg formoder, at du ikke har det, eftersom du stiller dette spørgsmål. Det er muligt at køre ned med en el-høvl, men det er meget at tage, og det er meget svært at få det plant. Man kan have behov for at finpudse med en almindelig håndhøvl desuden. Det er et håndværk, der kræver træning. Det bliver ikke godt første gang, man forsøger, så at sige.
Det eneste fornuftige er at tage pladen til et snedkeri og få dem til at køre den ned i en rethøvl. Sandsynligvis er det ikke muligt at tage hele bordplader i ét snit, så den må kløves, høvles, og derefter sammenføjes igen.

Jeg må nok tage 10-15 for at få fjernet mærkerne. Skiven er nok nærmere 40-45 mm, skal tjekke det præcist. Jeg har ikke høvlet meget i mine dage og det ville ikke være sjovt at skulle kløve skiven.

Så desværre at det er en kombination af massiv og fineret eg.
http://www.lundbergs-mobler.se/WebModules/Products/ShowProduct.aspx?productId=26

Kan man lægge noget i det beskadigede område i stedet?

Man kan måske aflevere den til en møbelrenoverer, som kan lægge nyt egetræsfiner på? Lyder dog ikke så billigt......

Ring forsikringsselskabet i stedet.

Jeg forudsatte, at det var en massiv plade. Er den fineret, er det ingen mening at høvle. Hvis det har brændt et 15 mm dybt hul i en 40 mm plade, synes jeg, det lyder som om den er helt ødelagt. Det bliver billigere at købe et nyt bord. Måske kan man købe kun en plade?

Har tjekket med forsikringsselskabet, ser ud til at gå galt. Skulle have haft nogen tillæg, som man naturligvis ikke har.

Bordet koster omkring 12 000, men som du siger, det måske går at købe kun pladen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.