Bygger en ny væg i kælderen. Jeg er begyndt at lede efter en panel, der giver indtrykket af velplejet bræt-/plankevæg. Jeg søger ganske enkelt en panel, der er høvlet og fer og not, men helt uden faser, kanter og kruseduller. Jeg vil bare have en naturlig tørresprække.
Jeg synes, jeg har set sådan en panel i en katalog engang. Men tre trælast handler i træk siger nej - det har vi ikke.
Vend 120mm råspont har nogen sagt, men jeg synes, det virker svært at finde pæne eksemplarer i trælastens rodebunke. Desuden er det jo ikke helt tørt, så det krymper jo, hvis man ikke kan lade det ligge inde i nogle uger.
14mm fyrretræsgulv begynder at føles aktuelt - men jeg kan kun finde 112mm brede, der er tilgængelige inden for budgettet (149:-/m2) 162mm skal de have godt 400:- for....
26mm fyrretræsgulv findes der jo bredere for de samme penge, men bliver det ikke en meget solid væg?
Nogle forslag?
Jeg synes, jeg har set sådan en panel i en katalog engang. Men tre trælast handler i træk siger nej - det har vi ikke.
Vend 120mm råspont har nogen sagt, men jeg synes, det virker svært at finde pæne eksemplarer i trælastens rodebunke. Desuden er det jo ikke helt tørt, så det krymper jo, hvis man ikke kan lade det ligge inde i nogle uger.
14mm fyrretræsgulv begynder at føles aktuelt - men jeg kan kun finde 112mm brede, der er tilgængelige inden for budgettet (149:-/m2) 162mm skal de have godt 400:- for....
26mm fyrretræsgulv findes der jo bredere for de samme penge, men bliver det ikke en meget solid væg?
Nogle forslag?
Vi har sk slätspont, mærkeligt at byggeren hos dig ikke har det. Vi købte det på Sandåsa i Strängnäs direkte fra hylden. Koster vel omkring 25% mere end råspont.
Billedet er ikke supergodt, men du kan måske ane, hvordan det ser ud (i loftet altså).
Vores er lakeret med en hvidpigmenteret matlak.
Men bredden er som "almindelig" råspont. Altså mindre end en dm (dækker 8 cm???)

Billedet er ikke supergodt, men du kan måske ane, hvordan det ser ud (i loftet altså).
Vores er lakeret med en hvidpigmenteret matlak.
Men bredden er som "almindelig" råspont. Altså mindre end en dm (dækker 8 cm???)
Egentlig er det vel bare at vende den høvlede side udad på råsponten. Glatspont er jo spontet træ med 4 høvlede sider, mens råsponten har tre høvlede sider og en skåret.
Det, der er bedre med glatsponten, er, at man har to sider at vælge imellem, hvis der er grimme knaster osv..
Det, der er bedre med glatsponten, er, at man har to sider at vælge imellem, hvis der er grimme knaster osv..
Jeg stod lige på overetagen i garagen og betragtede undersiden af taget mens jeg tænkte på denne tråd!
Ville gætte på at råsponten laves af "skrammeltræ" såsom udtynding i fyrreplantage uden overdækkede tørknaster eller topbytte fra større træer........
Der var meget udslag, tørknaster og vankanter!
Ville gætte på at råsponten laves af "skrammeltræ" såsom udtynding i fyrreplantage uden overdækkede tørknaster eller topbytte fra større træer........
Der var meget udslag, tørknaster og vankanter!
Råsponten har jeg allerede opgivet, da det ikke ser ud til at være muligt at få pæne nok stykker.
Men det der med glatskantbrædder virker jo spændende, jeg befinder mig dog tilsyneladende i en slags mørk zone, hvad angår trælasthandlens sortiment. Så - nogen der kender en trælasthandel som har glatskantbrædder i de sydlige dele af Stockholms län, eller sådan. Jeg bevæger mig rundt i Södertälje.
Men det der med glatskantbrædder virker jo spændende, jeg befinder mig dog tilsyneladende i en slags mørk zone, hvad angår trælasthandlens sortiment. Så - nogen der kender en trælasthandel som har glatskantbrædder i de sydlige dele af Stockholms län, eller sådan. Jeg bevæger mig rundt i Södertälje.
Jeg kan anbefale Sandåsa i Strängnäs.
Det tager dig cirka en halv time fra Södertälje.
Kør mod Strängnäs og drej i Malmköping, hvor det er skiltet Stallarholmen. Derefter er det kun nogle hundrede meter og et venstresving, og så er du fremme.
Ring og tjek, at de har først er altid et godt råd
0152-331900
(Nej, jeg har ingen aktier... Men de er værd lidt gratis markedsføring)
Det tager dig cirka en halv time fra Södertälje.
Kør mod Strängnäs og drej i Malmköping, hvor det er skiltet Stallarholmen. Derefter er det kun nogle hundrede meter og et venstresving, og så er du fremme.
Ring og tjek, at de har først er altid et godt råd
0152-331900
(Nej, jeg har ingen aktier... Men de er værd lidt gratis markedsføring)
Ha!
Blev ekstra forvirret da jeg indså, at Sandåsa var leverandør til min nærmeste byggemarked. Tog derfor en grundig fredagstur gennem trælageret og se, spontant høvlet træ, simpelthen ønske, flere rum, en etage op.
Gik ind til sælgeren og stirrede ham i øjnene, med artikelnummeret klamret fast. "Jaha - du mener gulvtræ, ja det ville jo fungere" blev svaret. Sprogforvirring altså.
Mangler bare prinsessen og kongeriget så skal nok dette projekt gå vejen.
Blev ekstra forvirret da jeg indså, at Sandåsa var leverandør til min nærmeste byggemarked. Tog derfor en grundig fredagstur gennem trælageret og se, spontant høvlet træ, simpelthen ønske, flere rum, en etage op.
Gik ind til sælgeren og stirrede ham i øjnene, med artikelnummeret klamret fast. "Jaha - du mener gulvtræ, ja det ville jo fungere" blev svaret. Sprogforvirring altså.
Mangler bare prinsessen og kongeriget så skal nok dette projekt gå vejen.
Havde en lignende spørgsmålsstilling for nogle år siden.
Hvis jeg husker rigtigt, er en anden væsentlig forskel mellem råspont og slätspont, bortset fra høvlet på 3 eller 4 sider, trækvaliteten.
Råspont er i princippet altid kvalitet V (kvinta), mens slätspont er III eller IV.
Slätspont, om end dyrere, er formentlig at foretrække i synlige indendørs partier vil sige.
Hvis jeg husker rigtigt, er en anden væsentlig forskel mellem råspont og slätspont, bortset fra høvlet på 3 eller 4 sider, trækvaliteten.
Råspont er i princippet altid kvalitet V (kvinta), mens slätspont er III eller IV.
Slätspont, om end dyrere, er formentlig at foretrække i synlige indendørs partier vil sige.
jeg tror, at massive fyrretræsgulve er den bedste løsning. Findes i alle tænkelige dimensioner, bruger man andensortering eller Byggmax, så bliver prisen også ret ok.
En stor ulempe ved at bruge råspont eller noget andet tømmer, der ligger på hylden på bræddepladsen, er, at det vil tørre noget så forbandet. Gulvbrædderne man køber er jo vakuumpakkede og tørrede til 6-8%.
En stor ulempe ved at bruge råspont eller noget andet tømmer, der ligger på hylden på bræddepladsen, er, at det vil tørre noget så forbandet. Gulvbrædderne man køber er jo vakuumpakkede og tørrede til 6-8%.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 indlæg
Vil man have indtrykket af en "velplejet brædde-/plankevæg" er vel tørrede gulvbrædder lidt vel perfekte. Der bliver vel næppe noget liv i den væg? Snarere som en gulvvæg. At glatskonten efterlader en sprække mellem brædderne er noget som forstærker indtrykket af "plankevæg".MathiasS sagde:jeg tror at massive fyrretræsgulve er det bedste alternativ. Findes i alle tænkelige dimensioner, bruger man andensortering eller Byggmax så bliver prisen ret ok også.
En stooor ulempe ved at bruge råspont eller noget andet tømmer som ligger på hylden i tømmerhandlen, det er at det kommer til at tørre noget så forfærdeligt. Gulvbrædderne man køber er jo vakuumpakkede og tørret til 6-8%.
Råspont er dårlig fordi den ikke er dimensionshøvlet på den side man vil lægge indad. Det bliver ujævnt og nogle gange svært at få til at passe sammen. Høvlingen på råspont har som eneste funktion at brædderne skal ligge jævnt mod underlaget, og at not og fjeder skal passe ind i hinanden.
Nå, men heldigvis har vi forskellig smag. Ellers ville diskussionen være død.