Hej,

Jeg skal snart starte projektet med at bygge en garderobedel i stuen. Lyder måske lidt skørt, men det bliver sikkert godt. Problemet er, at jeg ikke får plads til almindelige døre, de kommer i vejen. Så løsningen virker til at være skydedøre, og det bliver så 4 stk, 2 par. Det bliver smalle døre, 2 af dem er kun 350 brede, og de andre er 500, så derfor findes der ingen standardløsning, og det bliver til at fikse noget selv.

Min tanke så langt er at få specialfremstillet en 25-30 mm MDF-plade og derefter save et ca. 120 mm bredt spor ud, ca. 1200 langt, fræse ud og indfælde et vinduesglas. Derefter dækkes kanten af en laserskåret rustfri plade. Nu til spørgsmålet. Jeg er i gang med at lede efter løbevogne og skinner til disse døre, men opdagede hurtigt, at de koster en del. Så, er der nogen her, der ved, hvor man skal henvende sig, hvis man ikke vil betale 3000 kr. bare for skinner og vogne? Taknemmelig for alle tips!

Dette vil jeg også gerne vide. Jeg sendte e-mails rundt til de store byggemarkeder (bauhaus, K-rauta, Hornbach), men alle svarede bare, at jeg skulle komme derhen for at snakke om det. Ingen ville give information og pris via mail. Er det, fordi de er bange for at skræmme kunden væk, før de er i butikken?
Skal det virkelig koste 3000:- ???

Jeg skal have tre døre (genbruger nogle gamle fyldningsdøre, som fandtes i huset).

Hej!

Jeg købte en billig en i Bauhaus, har jeg for mig at det var, for nogle år siden da jeg byggede en almindelig væg og dør om til skydedør indbygget i væggen.

Den skinne var billigere end byggemarkedernes dyre mærkevarer. Efter et stykke tid begyndte den at køre trægt. Det så ud som om hjulene var slidte. Da det hele så var indbygget i væggen, som var tapetseret og klar, blev det aldrig ordnet, inden jeg flyttede derfra.

Jeg skal bygge nogle skydedøre i mit nye hus nu igen. Denne gang vil jeg købe de dyre. Jeg vil ikke være dumsnål igen. Sørg også for at skinnerne gerne er lidt overdimensionerede til vægten af dine døre.

(Hvis du overvejer en udvendig skydedør er dette vel et mindre problem, for så vil du vel bedre kunne ordne det hvis det går i stykker.)

/pinebar

Købte mine skinner på Flinksjärn.
1150:- ex moms måske lidt bygge rabat.
Habos K-50 beslag 2,5 meters skinner og
beslag til 4 døre.
Kan hentes hjem på K-rauta men deres service
strakte sig så langt, at de syntes jeg skulle
ringe og tjekke prisen selv.
Så jeg fik ingen pris derfra.

Mvh Putte

ByggPutte sagde:
Købte mine skinner hos Flinksjärn.
1150:- eks moms, måske lidt bygge-rabat.
Habos K-50 beslag 2,5 meters skinner og
beslag til 4 døre.
Kan tages hjem på K-rauta, men deres service
strakte sig så langt, at de syntes jeg skulle
ringe og tjekke prisen selv.
Så jeg fik ingen pris derfra.

Mvh Putte
Putte, ville du lave en punktbeskrivelse af præcis hvad du brugte og i hvilken rækkefølge :)

Billede også hvis du har :cool:

Jeg har lige ringet og spurgt Beijer, og de skal have 9000 kroner for en Swedoor udenpåliggende dobbeltdør. Hvoraf prisen for dørene udgør cirka 3500 kroner, resten er skinner og gesimsen :eek:

Tror de, man er lavet af penge :mad:

Ok Favorit i reprise ;) .
Jeg købte Habos K-50 2,5m skinner, beslag og skinner til 4 døre.
Det var et helt "kit".
Så købte jeg i et byggemarked bauhaus ;) , 10mm mdf
som de fik skåret op på stedet.
Havde gjort det selv, hvis jeg havde haft plads.
Eftersom mine døre er 65 cm brede, var jeg nødt til at
købe 4 plader.
Jeg sagde til dem, at de skulle dele pladerne i 65 cm bredde.
Af resten skar de strimler i 10 og 15 cm bredde.
10 cm stykkerne gjorde jeg som ramme rundt om pladerne på
begge sider. Så bliver dørbladene 30mm.
Og nogle 10 cm stykker til kassen i loftet sammen med 15 cm stykkerne.
Monterede spots i kassen.
Købte en 20mm spånplade som jeg har stillet som afsluttende
væg på skydedørsgarderoben.
Til dørene borede jeg med 35mm bor, hvis jeg ikke husker forkert.
Og savede ud resten for at passe ind hjulene.
Det var let at lave dørene.
Skar strimlerne som dørpladernes længde og limede
og skød dem fast, og så en kort stykke imellem
så det blev som en ramme.
Det der var tricky var at tilpasse hjulene og styrbeslaget ovenpå.
For at få så lille en sprække som muligt mellem dørene.
Men det lykkedes efter lidt målinger og justeringer.
Prisen for mdf blev omkring 1200 med skæringer kun
skæringerne kostede 300.
Skinner 1150:-
Så havde jeg nogle møbelvinkler til vægafslutningen
plus dobbeltklæbende tape til gulvskenan.
Skal forsøge at sende nogle billeder med.
Dog er ingen slibning eller maling udført
på billederne ;).

Mvh Putte

• Skydedørsgarderobe i MDF uden maling, delvist åben, med kurvehylder vist. I den ene ende er der en hvid dør.
  • Rulleskinne og hjulbeslag monteret på MDF-plade til skydedør, uden pudsning eller maling, som vist i et byggeprojekt.
  • Skydedørsinstallation med MDF-plader og monteret belysning i en loftsliste, samt metalreoler ved siden af dørene i en garderobe.
Når det blev vinter og de tændte for varmen i huset "flexede" pladerne, men det kan have været fordi de ikke er malet ;) Og er ikke blevet det endnu for jeg skal bygge om garderoben. Enten vil jeg flytte spottene til ydersiden, for jeg kan ikke pakke ting ud øverst på grund af brandrisikoen, eller så vil jeg købe en lysrør og indfælde den i en rille i mdf'en. Et billede mere.

Mvh Putte

• Skydedør i MDF på skinner foran et trådskuffesystem med tøj.
  • Hylde af MDF med spor til lysinstallation i garderobe, set oppefra, med detaljeret fokus på skinnesystemet monteret på toppen.
Bor du i Stockholm kan jeg lave dem for dig, det koster kun 8995:- inkl. moms ;)

Mvh Putte

ByggPutte sagde:
Bor Du i stockholm kan jag göra
dom åt dig tar endast 8995:- ink moms ;)

Mvh Putte

Men tror DU at jeg er lavet af penge
:eek: :D

Hvad skal jeg gøre for femmeren som jeg sparer? :p

(Jeg bor i Helsingborg.)

Tusind tak for beskrivelsen. Jeg håber at jeg eller nogen byggesagkyndig kan bruge dette.

Det er utroligt flot med rammerne. Man ser disse rammer i mange køkkener, som Ikeas Ädel låger.

Er der nogen særlig grund til hvorfor du satte rammer på bagsiden? Stabiliteten, eller?

Med hensyn til hjulene, skal de fræses / sænkes ned i dørbladet, eller sidder hjulene i skinnen?
Findes der hjul på gulvet også, eller er gulvlisten kun til for at styre døren?

Hvad er det billede nr. 2 viser for noget? Ser ud som noget på bagsiden?

Netop den femmeren har jeg brug for som rejsekompensation til Helsingborg, så det bliver 9000:- præcis ;). Jeg satte rammer på bagsiden for at gøre dørene lidt tykkere og reducere sprækken imellem bladene. Så bliver de tungere og ruller bedre. Jeg havde overvejelser om at dele dem op så det blev til 2 ruder (dørspejle) på bladene, alternativt montere spejlglas indenfor rammen. Men det blev bare en enkel stil. Ved ikke om det ses, men jeg savede bare ud i den bagerste ramme for hjulene. Så var jeg nødt til at fræse/bore ned et par mm for at justere sprækken imellem bladene. Hjulene sidder i dørbladene og styres af skinnen. De kan justeres i højden. De sidste billeder viser skinnen i gulvet og kassen i loftet med spånpladen, som jeg lavede som væg.

Mvh Putte

Tusind tak for inspirationen. Nu har jeg fået lidt at gruble over !!! :)

Jeg foretrækker at have dørene hængende da de går meget let, ingen problemer med skidt i sporene for hjulene og holdbare i længden.

Købte mine beslag på Välkommen till Specialbeslag AB

• Skydedøre i entré med spejl og grønne gardiner, tøjstativ ved siden af, moderne design.
  • Hængslede døre monteret i en skinne, set fra en indendørs vinkel, med fokus på beslag og overligger.
  • Skydedøre installeret på trægulv, med fokus på skinnesystemet uden hjulspor, for nem åbning og vedligeholdelse. En gul pakke ses ved siden af dørene.
  • Gråfyldte skydedøre med beslag monteret på et trægulv, der viser et problemfrit glidende system uden hjulsporens snavs.
...en ting til:
Flotte døre "ByggPutte"!!!

Takker!!
Du har godt finish på dine.
Lavede i mdf?
Var det dyrt med spejlglasset?
Smart løsning med gulvskinnen.
At sætte styringen under bladet i stedet
for i gulvet.
Er det lidt ujævn underlag, så bliver det
let spring, når det ruller på gulvet.

Mvh Putte

Rammen er bygget i fyrretræ og samlet "halvt-i-halvt" eller hvad det kaldes. En rille er fræset på bagsiden, som spejlet ligger i. Derefter er der en liste, der holder det på plads.

Jeg bruger "almindeligt" spejlglas i 3mm, hvilket fungerer fint. Hvis man har børn, bør man måske købe noget tykkere samt den variant, der ikke splintrer, hvis det går i stykker. Jeg mener det kostede omkring 700 kr/m2, men med lidt kontakter blev det billigere...

Har du billeder af dine lakerede? Jeg synes det er svært at få perfekt finish på MDF... ...men nu er det nogle år siden jeg sidst lakerede MDF, tilbage i de gode gamle højtalerbyggetider! ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.