67,277 læst ·
17 svar
67k læst
17 svar
Skruelængde til gulvspånplade
Side 1 af 2
Gulvspån skal limes for at undgå "knirk". Skrue skal være mindst 50 mm og elforsinket samt delgænget - dvs skruestammen nærmest hovedet ugænget, mindst lige med tykkelsen på materialet som fastgøres. Max 200 mm mellem skruerne. Giver et forbrug på ca. 18 skruer/kvm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Brug vinterlim.
Hvorfor vinterlim? Jeg har en flarra Bostik trælim ude, http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0139_SE_TDS.pdf. Hvad siger du til det? Jeg bliver henrettet, hvis jeg kommer hjem med flere flarror...Johan Gunverth sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Har du almindeligt trælim, så fungerer det naturligvis også. Vinterlim er dog stærkere, så hvis din flaske slipper op (der går MEGET lim til) køber du sådan en i stedet.Marcus J sagde:
I mit hus har jeg brugt 40 liter lim indtil nu. Måske halvdelen til spånpladegulvene (200m2)
Moderator
· Stockholm
· 57 845 indlæg
Kan ikke helt huske, men jeg tror, jeg brugte 3-5 flasker lim til badeværelsesgulvet på 12kvm. Der går en del lim til blot til not og fjederen på spånpladerne.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Man limmar sponten OG på reglen. To strenge på pladen som sidder i gulvet og to strenge på den som skal sættes der. På reglen kan man lægge en fed streng cirka i midten af reglen. Det er denne sidstnævnte som er vigtig for at undgå knirk.injonil sagde:
http://kampanj.byggelit.se/monteringsanvisning6.html

Moderator
· Stockholm
· 57 845 indlæg
I en del af vores hus var der et parketgulv, massiv stavparket, som var lagt på et flydende spånpladegulv, under det var der 80 mm flamingo på et letbetondæk over kælderen. Denne del af huset var bygget ca. 1976.
Allerede da vi købte huset, så vi, at parketten var gået fra hinanden, der var revner tværs over rummet. Nu ved ombygningen (har bygget en etage mere på den del af huset) brød vi gulvet op. Spånpladerne var gået fra hinanden og lå med sprækker på næsten 10 mm nogle steder.
Den forklaring, vi har fået på problemet, er, at dels er det forkert at lægge stavparket på spån. Hver stav sømmes fast i gulvet, og spån holder ikke søm godt nok. Sandsynligvis har der været for lidt lim i noten på spånpladerne, så de er gået fra hinanden. Der er også en teori om, at det skyldes, at huset, der i 80'erne var del af et konkursbo, stod tomt og uopvarmet i ca. 2 år. Den tidligere ejer købte på en tvangsauktion.
I et af rummene med dette gulv skal vi nu lægge stavparketten tilbage (søger god gulvlægger), der har vi fået rådet at lægge spån med krydsfiner ovenpå, søm fæster bedre i krydsfiner.
Allerede da vi købte huset, så vi, at parketten var gået fra hinanden, der var revner tværs over rummet. Nu ved ombygningen (har bygget en etage mere på den del af huset) brød vi gulvet op. Spånpladerne var gået fra hinanden og lå med sprækker på næsten 10 mm nogle steder.
Den forklaring, vi har fået på problemet, er, at dels er det forkert at lægge stavparket på spån. Hver stav sømmes fast i gulvet, og spån holder ikke søm godt nok. Sandsynligvis har der været for lidt lim i noten på spånpladerne, så de er gået fra hinanden. Der er også en teori om, at det skyldes, at huset, der i 80'erne var del af et konkursbo, stod tomt og uopvarmet i ca. 2 år. Den tidligere ejer købte på en tvangsauktion.
I et af rummene med dette gulv skal vi nu lægge stavparketten tilbage (søger god gulvlægger), der har vi fået rådet at lægge spån med krydsfiner ovenpå, søm fæster bedre i krydsfiner.
Hvad tror I om Spånplattelim. Det virker jo optimalt både styrke, trinlyd og desuden billigt. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Spanplattelim-2000030568/