Hej,

Vi har for nylig købt et BESTÅ TV-møbel, som vi har tænkt at hænge op på væggen. Det tog ikke særlig lang tid, før jeg blev i tvivl om skruestørrelsen, og her er jeg nu for at konsultere fagfolk.

Ved en hurtig overslagsberegning regnede jeg ud, at TV-møblet og TV'et tilsammen vejer omkring 50 kg. Derudover vil vi kunne opbevare lidt ting i den, så jeg vil næsten kunne regne med, at den kan holde til 100 kg. Væggen er af meget hård konstruktionsbeton, og TV-møblet har fire fastgørelsespunkter.

Tror I, at det er nok med 4 stk. 5x60 mm skruer for at få tilstrækkelig bæreevne?

Mange tak på forhånd.

C
davidzet davidzet sagde:
Tror ni att det räcker med 4 st 5x60 mm skruvar för att få tillräckligt med bärighet?
I princippet ja, men det er ikke trivielt at teoretisk vurdere den faktiske styrken i en sådan forbindelse.
Men at tjekke dimensioneringsgrundlaget for skruen giver en god indikation, f.eks.:

Billedet viser en tabel med lastkapacitet for træskrue WAF 5,0–10,0 mm fra Essve med dimensioner og tilladt last. Skruen og dens mål er også vist.
Så afhænger det jo i praksis af mange faktorer, som skruens geometri, indgreb, træets kvalitet, valg af rawlplug, osv. Skal du være på den sikre side, ville jeg sætte et par ekstra skruer et passende sted.

C cpalm sagde:
I princippet ja, men det er ikke trivielt at teoretisk vurdere den faktiske styrke i en sådan forbindelse.
Men at kigge på dimensioneringsgrundlaget for skruen giver en god indikation, f.eks.:

[billede]
Så afhænger det jo i praksis af mange faktorer, som skruens geometri, indgreb, trækvalitet, valg af pløk, osv. Hvis du vil være på den sikre side, ville jeg sætte yderligere et par skruer et passende sted.
Undrer om den der skrue er relevant at sammenligne med? Kerndiameter på 3 mm føles lille.

Expander eller betonskrue er næste skridt.

C cpalm sagde:
I princippet ja, men det er ikke trivielt at teoretisk bedømme den faktiske styrke i et sådant forbindelseselement.
Men at tjekke dimensioneringsgrundlaget for skruen giver en god indikation, fx:

[billede]
Så afhænger det jo i praksis af mange faktorer, som skruens geometri, indgreb, træets kvalitet, valg af plug, osv. Hvis du vil være på den sikre side, ville jeg sætte et par ekstra skruer på et passende sted.
Tusind tak! Det gav en god indikation. 34 kg per fastgørelsespunkt for en træskrue lyder jo meget godt. Skruen, jeg har tænkt at bruge, har en kernediameter på lige over 3 mm og vil blive plugget med betonpløk (se billede). Bæreevnen burde dermed være endnu bedre i vores tilfælde, eller tænker jeg forkert?

• En træskrue med kærndiameter over 3 mm ligger på en bruntræsoverflade.
K Kane sagde:
Undrer, om den der skrue er relevant at sammenligne med? Kerndiameter på 3 mm føles lille.
Kerndiameteren på min påtænkte skrue er dog tilsvarende. Ville sige, at den er typisk 3,2 mm.

J Johan Lindell sagde:
Expander eller betonskrue er næste skridt.
Ja, eller at gå op noget i skruedimension tænker jeg?

C
K Kane sagde:
Undrer om den der skrue er relevant at sammenligne med? Kerne diameter på 3 mm føles lille.
Det er nok omtrent standard for 5 mm træskrue, men absolut, det var et eksempel, og en anden skrue har så klart lidt anderledes parametre. Værd at bemærke er også, at den tabel jeg klippede ud er "tommelfingerregel" ("Tiltænkt håndværkere"). I virkeligheden tåler skruen betydeligt mere, før den brækker.

Største risiko er nok, at hovedet trænger ind i træet, så det kan være fornuftigt at lægge en skive der.

Senest redigeret:
Hvorfor ikke gå op til 6 eller 8 mm, så du ikke behøver at bekymre dig? Tilføjer du en skive, så holder det nok længere end møblet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.