Hej
Jeg har en indendørs væg af mexisten, som den tidligere husejer har bygget. Jeg står nu og overvejer at hænge mit ret tunge 50" plasma-tv op på den.

Men jeg er ret usikker. Kan det overhovedet lade sig gøre? Kan væggen revne/vælte? Er materialet for porøst? Hvordan borer jeg? Hvilken type bor og i fugen eller stenen? Hvilken rawlplug?

Eller er det bedre at bore igennem hele stenen og forsøge at ramme en regel bagved?
Mexitegelvæg indendørs med synlige fuger. Væggen diskuteres angående montering af en tung plasma-tv.
Hilfe! :x

Jeg ville aldrig i livet fastgøre TV'et i mexiteglet (måske en god anledning til at rive forfærdeligheden ned?)..... Find ud af, hvad der findes bag det, og afhængigt af materialet der, fastgør TV'et på en passende måde.

Et TV er ikke specielt tungt, så der er altid løsninger at finde, men at fastgøre i mexitegl, som man ikke ved, om det sidder fast eller ej, det er ikke smart.

Væggene i øvrigt er gipsplader med træregler bagved. Således er der vel det samme bag mexiteglet. Hvis jeg måler ud, hvor træreglerne bør være, så kan jeg måske skrue hele vejen dertil.

Men hvordan borer man i stenen? Eller fugen?

Beslaget til TV'en er sikkert lavet til plan væg, jeg ville overveje at skrue en 15 mm krydsfinerplade op med bolte til TV-beslaget. Pladen skrues med lange skruer ind i reglen, nemmest gennem fugen (du kan bare bore op hullet i fugen med en skruetrækker og betonbor (eller et træbor du ikke er bange for)).

Lyder som en god plan. Brug 6mm træskrue til at trække i reglarne.

Jeg ville bore med betonbor men uden slag, og hvis det ikke virker, ville jeg tage en almindelig bor til at bore i teglen, stadig uden slag. Teglen er sandsynligvis meget blødere end fugen.

...du kan bare bore op hullet i fugen med en skruetrækker og betonbor (eller et træbor du ikke er bange for...
Det er jeg ikke enig i. Men et godt stenbor (har små hårdmetalsplader i spidsen) og en slagboremaskine (sjældent en skruetrækker) kan du bore i både sten og fuge. Men et træbor kommer man ingen vegne med, medmindre fugen er i meget dårlig brug.
Hvordan ser holderens vægplade ud? Skal TV'et kunne svinges ud fra væggen eller ligge plant mod væggen?

Mexitegl er meget blødt, og tilbøjeligt til at revne. Derfor skal man ikke bruge slag.

Repetition er kundskabens moder, sagde altid min skolelærer.

• Synes
meckis
  • Laddar…
Jeg målte reglarne nøjagtigt og borede derefter med et almindeligt betonbor (ikke slagbor) lige gennem fugerne og ind i reglarne. Brugte også plug. Det gik fremragende og sidder nu som bjerget, hvad det ser ud til. Vægbeslaget passede ret godt uden krydsfinerplade. Tak for tipsene!

Plug i træregel? Det er jo dårligere end en god træskrue, hvorfor gjorde du det? Svært at rette op på nu også, eftersom hullet du har lavet bør være 8-10mm....

Pluggen sad i det forborede hul i stenen og nåede aldrig ind til træreglen. På den måde fik jeg fæste i både stenen og reglen.

Hmm, bare du mærkede, at det 'trak' i reglen, så fungerer det sikkert. Ellers sidder den bare i pluggen?

Det føltes sådan i al fald. ;) skruerne var jo temmelig lange også. At det virkelig var en regel bagved føltes jo tydeligt med boremaskinen også. Well well, nu sidder den hvor den sidder, og nogen mere belastning end nuværende kommer jo aldrig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.