Hej!

Jeg og min sambo skal sætte natborde op på gipsvæggen, og jeg opdagede, at de skruer og plugs, vi har, ikke vil række til. Skruerne/plugsene vi har nu er universal fra BILTEMA, 3,5 x 40mm. For at skruen skal nå igennem bordet og plugsene, har vi brug for en skrue på mindst 60mm, men der ved jeg ikke, om plugsene vi har vil være tilstrækkelige. Har I nogle tips til skruer og plugs vi kan bruge, så det sidder ordentligt?

• En hånd holder en grå vægpløk og en metal skrue på 3,5 x 40mm fra BILTEMA til montering af sengeskabe på gipsvæg.
  • Hånd holder en metalskrue og dybel op mod et stykke træ.
Hvis der ikke er noget bag gipsen, vil de der ikke du, du har brug for expanderplugg (også kendt som mollyplugg).

• Synes
C.Ö
  • Laddar…
zarkov zarkov sagde:
Om det ikke er noget bag gipsen, vil de der ikke være tilstrækkelige, du har brug for expanderplug (også kendt som mollyplug).
Jeg tror ikke vi vil have brug for en mollyplug, vægten bliver ikke så stor, selvom tyngdepunktet kommer langt ud, da den er 25mm tyk.
Det er en pilaster hylde med to plan.

Vi satte en op med de eksisterende skruer og pluggen, men den sidder ikke 100%.

• To plan træhylde på grøn væg med sort vase og bog, "Skilsmässan", på øverste hylde, stikkontakt nedenunder.
du skal have en skrue, der går igennem pluggen 5-10mm, så trækkes pluggen sammen og holder bedre

jeg ville nok have valgt mollyplugg

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Rewston Rewston sagde:
Vi satte op en med de eksisterende skruer og plug, men den sidder ikke 100%.
Nej, den plug er lavet til beton. Skruen sammentrykker pluggen, så den griber fat i betonen. At sætte den plug i gips er lige så meningsløst som at køre uden plug.

Er det bare gips og intet mere, behøver du noget gipsankare, duomax eller mollyplugg. Findes sikkert noget andet også.

Jeg kiggede rundt derhjemme og fandt lidt mollyplugs, men den største jeg fandt var ca. 55 mm. Hvilket jeg tror vil blive for kort, når man har spændt pluggen sammen og skal fastgøre skruen. I morgen må jeg tage ned og købe mig nogle større varianter. Men det føles som overkill at skulle bruge en mollyplugg, der har så høj bæreevne.

• Metalpløk og skrue på et træstykke med en gul baggrundstaske i baggrunden.
Hvordan finder man nemt ud af, om der sidder osb-plader bagved gipspladerne. Vi bor i et nyproduceret hus og flyttede ind nu i juni. Hvis der skulle være osb-plader, så skal jeg vel ikke behøve at bruge molly-plug. Grunden til, at jeg helst ikke vil bruge molly-plug, er, at hullerne bliver så store og grimme.

BirgitS
Du kan jo bore og se, om boret kommer ud i et hulrum efter at have gået igennem gipspladen, eller om det i stedet kommer ud savsmuld fra borehullet. Eller spørg bestyrelsen/udlejeren.

Tillägg: Eller hvis det er eget hus burde oplysningen findes i underlagene.

Senest redigeret:
  • Synes
tergo
  • Laddar…
mollyn på billedet er beregnet til dobbelte gipsplader og bør også fungere på osb+gipsplade

Et alternativ for at se, hvordan væggen er bygget, burde jo være at kigge i stikkontaktens brønd og se efter, hvor dybt den ligger. Skal man stadig udføre en undersøgelse med bor, så er det skjult under stikkontakten...

K
Rewston Rewston sagde:
Jeg kiggede rundt derhjemme og fandt nogle mollyplugge, men den største jeg fandt var ca. 55mm.
Hvilket jeg tror vil blive for kort, når man har trukket pluggen sammen og skal fastgøre skruen.
I morgen må jeg tage ned og købe mig nogle større varianter.
Men det føles som overkill at skulle bruge en mollyplugg som har så høj bæreevne.
Det handler ikke om bæreevne. Det handler om fæste. De fleste “almindelige” skruer får ikke noget fæste i gipsen, så du behøver ikke engang belaste hylden uden ofte er det nok med hyldens egen vægt til at skruen slipper fra gipsen. Derfor har man brug for gipsankre (mollyplugge er en variant på det). Pluggen på billedet er ikke beregnet til gips.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Det er ikke større ankre du har brug for, men en længere skrue.
Skrue findes på Biltema m.fl.
Ankret skal være til én eller to gips.
Er det krydsfiner/OSB bagved, behøves der intet anker.
Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.