Vi er snart i færd med at afslutte besigtigelsen af vores nybyggede Onsalavillan hus (lidt indvendigt arbejde genstår). Har bemærket, at den udvendige panel ikke er skråskåret i nederenden; der er altså ingen "dråbenæse" / "dråbekant".
Mit spørgsmål er altså, om facadebrædder skal skråskæres i nederenden eller ej? Hvad mener I? Er der nogen, der har fået bemærkninger om dette ved besigtigelser og lignende?
Mit spørgsmål er altså, om facadebrædder skal skråskæres i nederenden eller ej? Hvad mener I? Er der nogen, der har fået bemærkninger om dette ved besigtigelser og lignende?
:
Om det strides de lærde. Alt flere producenter er gået væk fra skråskæringen, fordi nogle mener, at effekten af skæringen er ubetydelig. Nu giver det heller ikke bemærkninger ved inspektionen.
8) Selv skråskærer jeg, men jeg bygger til mig selv i egen regi.
8) Selv skråskærer jeg, men jeg bygger til mig selv i egen regi.
Som jeg ser det, er det vigtigste på netop denne del af huset, at der er ordentligt med maling i enderne. Om det er skåret skråt eller ej, er sandsynligvis mindre vigtigt, i hvert fald i sammenligning med at maleren har gjort, hvad han skal.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 indlæg
Jeg havde to gamle tømrere, der monterede facaden på mit falurødt slamfarvede hus. De har holdt på siden begyndelsen af 60'erne.Immobil sagde:
De kappede til min forundring lige kanter. Ikke fordi de sparede tid på det, men fordi "det holder længere og rådner ikke lige så hurtigt". ???
Forklaringen kom fra besigtigelsesmanden: En lige kappet panel bliver mindre våd, fordi den større horisontale overflade hurtigere tørrer op end en spids, der samler alt vandet langs en linje. Råd kommer på den måde lettere ind i selve spidsen end overfladen, som en lige kappet panel har.
To "lærde" sagde altså det samme.
Jeg tror det bliver bedst, hvis man skærer panelet i en 17 graders vinkel, for det har jeg gjort... derefter har jeg imprægnerende olie, grundmaling, og tre lag dækmaling på enderne.....
Jeg spekulerer på, om de kloge mænd tænkte på, at vandet, der har samlet sig på spidsen, ser solen (i sydlig retning) og derfor tørrer hurtigere, mens det ligeafskårne træs vand er i skygge og derfor tørrer langsommere.....
Jeg spekulerer på, om de kloge mænd tænkte på, at vandet, der har samlet sig på spidsen, ser solen (i sydlig retning) og derfor tørrer hurtigere, mens det ligeafskårne træs vand er i skygge og derfor tørrer langsommere.....
Godt at alle ser ud til at være enige ;-)
Under alle omstændigheder, vores er jo ikke skævvinklet og vil altså forblive sådan. Altså lige. Håber at kunne vende tilbage om syv-otte år med en rapport.
En anden ting jeg har opsnappet, når vi nu alligevel er inde på området, er at man IKKE skal imprægnere endetræet. Årsagen skulle være, at man ved at imprægnere det skabte en lomme inde i træet, hvor altså vandet ikke kunne komme ud. Hvad tror I om den tankegang?
Under alle omstændigheder, vores er jo ikke skævvinklet og vil altså forblive sådan. Altså lige. Håber at kunne vende tilbage om syv-otte år med en rapport.
En anden ting jeg har opsnappet, når vi nu alligevel er inde på området, er at man IKKE skal imprægnere endetræet. Årsagen skulle være, at man ved at imprægnere det skabte en lomme inde i træet, hvor altså vandet ikke kunne komme ud. Hvad tror I om den tankegang?
Meget skal man høre, før ørerne falder af.Don Tom sagde:
Så er det måske bedst ikke at male overhovedet, for så lukker man jo af for én side af plankerne....... :-X
Vandet vil jo ikke blive stående i en bunke oven på imprægneringen, hvis vandet vil ud så bevæger det sig jo mod den ubehandlede side.
Jeg har smugkigget på fars hus, der kan man tydeligt se at træet er beskadiget der hvor han har sjusket med at male enderne. 80% af vandet kommer ind via endetræet, så jeg tror på imprægnering, grunding og dækmaling i rigelige mængder.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 indlæg
Jeg har tænkt lidt mere over det der.
Overfladespændingen på den flade overflade burde være betydeligt større end på "spidsen". Mao samles der samlet set mindre vand på den spidse overflade end på den flade.
Overfladespændingen på den flade overflade burde være betydeligt større end på "spidsen". Mao samles der samlet set mindre vand på den spidse overflade end på den flade.
Hvis man forlænger Dit ræsonnement og kombinerer det med Din tidligere iagttagelse at 80% af vandet kommer ind via endetræet, så kan man jo antage at vandet lettere ville blive suget ind i træet, hvis man eksponerer fibrene gennem at skære endetræet skråt?
Der må være en eller anden grund, ud over rent økonomiske årsager, til at huseproducenter som tidligere skar facaden skråt, er holdt op med det.
Der må være en eller anden grund, ud over rent økonomiske årsager, til at huseproducenter som tidligere skar facaden skråt, er holdt op med det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 indlæg
Jeg har et hus fra 1970, hvor endetræet på panelet (lige skåret) aldrig har været malet. Først nu er facaden begyndt at blive dårlig.
Når jeg skifter facade, vil jeg nok ikke bekymre mig om, hvorvidt den skal være skråskåret eller ej,
hvis jeg maler endetræet, vil facaden nok overleve mig alligevel...
Når jeg skifter facade, vil jeg nok ikke bekymre mig om, hvorvidt den skal være skråskåret eller ej,
hvis jeg maler endetræet, vil facaden nok overleve mig alligevel...