Hvad anses være "godkendt" tolerance vertikalt på vægge efter en ræser af rammen, tømrerne siger, at det ikke er muligt at få det bedre, eller nøjagtigt går aldrig at få et træhus. Men som tekniker vil jeg vide, hvad der anses for at være inden for rammen, jeg synes det ligger uden for, hvad der er acceptabelt i dag, og på tegningerne er der ingen tolerancer indtegnet, så i min verden er det lodret, der gælder.
Fortæller hvad hældningen er, efter jeg har fået lidt respons på spørgsmålet. Angiv i grader eller mm per højdemeter. Noter at det er vertikal ligehed dvs hældning indad / udad.
Taknemmelig for input :x
Fortæller hvad hældningen er, efter jeg har fået lidt respons på spørgsmålet. Angiv i grader eller mm per højdemeter. Noter at det er vertikal ligehed dvs hældning indad / udad.
Taknemmelig for input :x
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Nu blev jeg lidt bekymret!
Jeg tog mit 1200 mm Clas Ohlson-vaterpas frem og tjekkede væggene, både yder- og indervægge, i mit 4 år gamle løsvirkesbyggede hus. Og alle ser lige ud, boblen ligger godt inden for stregene på libellen. Det ligger altså et sted inden for 1,5 mm/m hvad jeg forstår.
Hvorfor kan de ikke bygge lige? Har de ikke vaterpas og bruger kun øjemål? Men det er måske anderledes, når man sætter et præfabrikeret kataloghus op. Så er montørerne måske bundet af præcisionen hos vægelementerne.
Nogen med indsigt må fortælle, hvad der er stipuleret i Bygg-AMA eller hvor nu dette reguleres.
Ups! Mr_bygg havde allerede fundet relevant info frem. Hurtigt klaret Mr_bygg
Jeg tog mit 1200 mm Clas Ohlson-vaterpas frem og tjekkede væggene, både yder- og indervægge, i mit 4 år gamle løsvirkesbyggede hus. Og alle ser lige ud, boblen ligger godt inden for stregene på libellen. Det ligger altså et sted inden for 1,5 mm/m hvad jeg forstår.
Hvorfor kan de ikke bygge lige? Har de ikke vaterpas og bruger kun øjemål? Men det er måske anderledes, når man sætter et præfabrikeret kataloghus op. Så er montørerne måske bundet af præcisionen hos vægelementerne.
Nogen med indsigt må fortælle, hvad der er stipuleret i Bygg-AMA eller hvor nu dette reguleres.
Ups! Mr_bygg havde allerede fundet relevant info frem. Hurtigt klaret Mr_bygg
Senest redigeret:
Ved rejsegildet var der store problemer med at få det til at passe efter de angivne mål, der var målefejl på gavlblokken fra fabrikken, pladen udført af os var kontrolmålt til +-2 mm, dvs. godt inden for den tolerancesom var sat af husleverandøren.
Tømrerne, der var stillet til rådighed af stomeleverandøren, skulle være med indtil det var vejrtæt, og de havde ansvaret for konstruktionen sammen med 2 erfarne tømrere, der var hyret af os fra et lokalt byggefirma.
Nu, 2 uger efter rejsegildet, opdager vi det ene problem efter det andet, det meste kan løses, men skrånende vægge, der nogle steder overstiger 1,5 cm på 2500 mm, føles helt forkert.
Skal have et møde med leverandøren på mandag, så vil have styr på alt. Nu er de ikke direkte at bebrejde for problemerne, da de bruger en fabrik i det sydlige Sverige, som også laver blokke/prefab til andre producenter, men det føles som en mandagsmodel, eller så havde de travlt med at få fri til jul.
Problemer udover dette: manglende præinstallation af el i vægge, ikke konsekvent, men der mangler nogle stikkontakter og udgange, præmonteret altandør sidder skævt, fejlbygget ved et vindue, mangel på tegninger samt at de har udført konstruktionen på en anden måde end aftalt uden at informere. Vi har ikke modtaget K tegninger eller andre konstruktionstegninger, før 3 dage inden bygningen begyndte at blive rejst, selvom vi skulle have haft dem tidligere. Listen kan gøres lang. Det føles som om vi har en god dialog med leverandøren, men jeg tror ikke, de forstår problemets omfang. Det hober sig op, og de må jo tage dette videre med fabrikken, om 3 måneder står vi uden bolig, hvis vi ikke har et hus at flytte ind i.
Skal starte med at dokumentere alt grundigt, selvom jeg hellere vil bruge tiden på noget andet produktivt i stedet for.
Tømrerne, der var stillet til rådighed af stomeleverandøren, skulle være med indtil det var vejrtæt, og de havde ansvaret for konstruktionen sammen med 2 erfarne tømrere, der var hyret af os fra et lokalt byggefirma.
Nu, 2 uger efter rejsegildet, opdager vi det ene problem efter det andet, det meste kan løses, men skrånende vægge, der nogle steder overstiger 1,5 cm på 2500 mm, føles helt forkert.
Skal have et møde med leverandøren på mandag, så vil have styr på alt. Nu er de ikke direkte at bebrejde for problemerne, da de bruger en fabrik i det sydlige Sverige, som også laver blokke/prefab til andre producenter, men det føles som en mandagsmodel, eller så havde de travlt med at få fri til jul.
Problemer udover dette: manglende præinstallation af el i vægge, ikke konsekvent, men der mangler nogle stikkontakter og udgange, præmonteret altandør sidder skævt, fejlbygget ved et vindue, mangel på tegninger samt at de har udført konstruktionen på en anden måde end aftalt uden at informere. Vi har ikke modtaget K tegninger eller andre konstruktionstegninger, før 3 dage inden bygningen begyndte at blive rejst, selvom vi skulle have haft dem tidligere. Listen kan gøres lang. Det føles som om vi har en god dialog med leverandøren, men jeg tror ikke, de forstår problemets omfang. Det hober sig op, og de må jo tage dette videre med fabrikken, om 3 måneder står vi uden bolig, hvis vi ikke har et hus at flytte ind i.
Skal starte med at dokumentere alt grundigt, selvom jeg hellere vil bruge tiden på noget andet produktivt i stedet for.
Klik her for at svare
