Er interesseret i et suterrænshus for første gang. Men det er jo en speciel måde at bygge et hus på, og nu undrer jeg mig over, hvilke fordele og ulemper der er. Huset er bygget i 1980. Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg tager ud og ser på det? Er ret erfaren boligspekulant, men vil jo ikke gå glip af det, der kan være følsomt for netop suterrænshuse.

Senest redigeret:
Forskel mellem et suterränghus og et hus med almindelig kælder er for mig grundens beskaffenhed. Dvs. det hælder ret meget, og man skal grave eller fylde ordentligt op, hvis man skal bygge med plade på jorden. Med et suterränghus, et hus med kælder, hvor mindst den ene side så at sige ligger i dagen, slipper man for denne omkostning. En fordel er så, at man får rum i kælderplanet, som ikke ligger under jorden, med alt hvad det indebærer med hensyn til vægoverflader i rummet og ikke mindst, man slipper kælderfornemmelsen. Med hensyn til rummene bag eller ved siden af boligarealet, de såkaldte biytor, er det som med traditionel kælder, tjek dræningen. Er der fugtgennemslag eller ser det godt ud. Nu ved jeg ikke, hvilke normer der var i 1980 med hensyn til isolering under pladen i suterrängplanet. Tænker nærmest på bodelen. Er der kun beton under gulvet, kan det blive gulvkoldt. Spørgsmålet er også, om der findes et kapillarbrydende lag under pladen, så man ikke får fugtvandring opad. I sådant tilfælde er det vigtigt, at gulvkonstruktionen er lavet ifølge kunstens alle regler.

Tak for svar!

Lidt svært at tjekke betonpladen, da den jo er "skjult". Hvordan ved man, om der findes et kapillarbrydende lag?
Hvis jeg køber, vil jeg lægge et smukt trægulv på hele stueetagen. Så burde jeg vel kunne lægge mit eget kapillarbrydende lag mellem "hvad jeg nu end finder under gulvet" og mit nye fine trægulv?

En inspektion blev udført for fem år siden. Har fået lov at læse den.
Der blev advaret generelt om risiciene ved betonpladekonstruktionen, men ingen bemærkninger blev gjort ved inspektionstidspunktet.

Den typen af inspektionsprotokoller findes der masser af, i princippet værdiløse som jeg ser det, eftersom de ikke siger noget om det aktuelle hus, men mest er skrevet for at den, der inspicerer, skal have ryggen fri.

Betragt underetagen som en kælderetage, JanneL beskrev det godt.

Den eneste måde at vide, hvordan det ser ud under gulvet, er at bryde det op og kigge efter.
Hvis du ikke skal have gulvvarme, kan du i øvrigt lade være med at bekymre dig om, hvordan det ser ud, læg indendørsplaton som ventilerer op evt. fugt gennem soklerne, så kan du derefter lægge trægulvet flydende ovenpå.

Der er allerede gulvvarme i størstedelen af underetagen.
Og det har været der i mindst fem år.
Godt eller dårligt?

Senest redigeret:
Spørger du mig, er gulvvarme altid godt :cool: men der er ikke alle, der er enige. Du kan få problemer i et hus med gulvvarme, hvis pladen ikke er ordentligt isoleret. Dels lækker det varme ned i jorden i stedet for opad, hvilket fordyrer/øger energiforbruget, dels kan den udtørrede plade suge vand op om sommeren, hvis man slukker for gulvvarmen da, hvis ikke dræning og øvrige forhold holder vandet væk. Men det er ikke altid sikkert, at man får problemer, det varierer fra hus til hus.

Nu blev det sværere, hvordan du skal kunne tjekke det kapillarbrydende lag under pladen uden at bryde det op, ved jeg ikke, og at bryde en plade med gulvvarme op er jo heller ikke en god ide :O
Opvarmer gulvvarmen kælderen, eller er det mere komfortvarme? Gulvvarmen skal jo ligge oven over indendørsplaton, som jeg foreslog, at du kunne bruge, hvilket ikke er muligt i dit tilfælde.

OM gulvvarmen skal varme kælderen og ikke bare være komfort, så ville jeg lave en ordentlig fugtmåling. Er den ok, så ville jeg grave op omkring fundamentet, isolere-tætte-drænere og så indrette kælderen, som jeg ville med trægulv og resten. Ville holde øje med energiforbruget før og efter for at se, om det indikerer dårlig isolering?

zingo sagde:
Der er allerede gulvvarme i størstedelen af underetagen.
Og det har været der i mindst fem år.
Godt eller dårligt?
Er det dårligt isoleret, så betaler du mest for at regnormene under huset skal få det varmt og hyggeligt :rolleyes:

Hvad er det for et gulv nu? Hvis gulvvarmen er dimensioneret efter fx klinker, og man derefter lægger trægulv, kan gulvet blive ødelagt (bliver for varmt, kan revne, og du kan få grimme striber).

Antager at du har elgulvvarme

Senest redigeret:
De tidligere ejere påstår, at de kun bruger 11.000 kWh om året med en grundplan på ca. 60 kvm i "to" etager. Så det virker ikke som om, der lækker så meget. De fyrer ganske vist også med brænde i den åbne pejs nogle gange, men det vil jeg jo også gøre. Har utroligt meget brænde, som jeg skal bruge til noget.
:)

Som det er nu, ser det ud til, at det opvarmer kælderen.
De har klinker på hele stueetagen, men har lagt parket i nogle rum.

Angående dimensioneringen.
Selve varmen kan jo styres via regulering i hvert rum (sat på væggene).
Så jeg burde vel selv kunne afgøre, om trægulvet skal revne eller ej?
Eller hvordan fungerer det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.