Jag håller på att planera ett altanbygge till ett plank i tomtgränsen. Jag upptäckte dock efter mätning och denna bild på hitta.se att tomtgränsen inte är rak. Hur skulle ni hanterat detta?

Bygger jag längs tomtgränsen blir altanen ojämt djup (ca en halvmeter på 6-7 m) och måste klyva brädor någonstans. Bygger jag i rät vinkel tappar jag lite yta som jag då mer eller mindre bjuder grannen på...

En skærmbilledoptagelse fra hitta.se viser en ejendom med skæve tomtgrænser, markeret med hvide linjer, omgivet af huse og veje.

L
Den tomtvisningen kan du ikke stole på, skal du vide, det eneste du kan gøre er, at finde de såkaldte dubbar (plejer at være galvaniserede rør, der sidder i jorden) i hjørnerne, for at opnå præcis hvor din tomtgrænse er. Begynd med det og sæt snor imellem, der er grænsen og vend gerne tilbage. PS i et sådant område plejer grænserne generelt at være 90 grader.

Tjek kortene under 'min fastighet' på lantmäteriet for at se, om grænsen er lige eller ej. Der plejer også at være koordinater til knækpunkterne, så man kan regne ud, hvor de er.

• Synes
Liteavvarje
  • Laddar…
Der er kun én "tomtegrænserør", og det er i princippet midt på den linje. Hitta.se's markering stemmer godt overens med, hvordan det ser ud i virkeligheden med, hvor hegnet (sidste plint) sidder, hvor langt hækken er plantet, hvordan naboens hæk er plantet mm. Den pågældende nabo er helt med på, at grænsen ikke er 90 grader, så det er ikke noget problem! Kan dog dobbelttjekke med Lantmäteriet selvfølgelig.

Men selve konstruktionen da: Jeg tror det bliver både pænest og nemmest at lave et plank uden nogen "brud" i en lille vinkel mod huset, lægge terrassebrædder vinkelret mod huset og så bare save til enderne på de sidste stykker ved tomtegrænsen snarere end at kløve dem. Det betyder, at den yderste bærende bjælke skal ligge i samme vinkel som planket, og de ydre stolper skal drejes lidt, så de følger bærende bjælken. Det burde vel virke?

Vinklen bliver meget lille.. ca. 30 cm på 8,5 m. I den ene ende kommer der altså til at være plads til ca. to brædder mere (bruger 145ere). Kan man skære terrassebrædder så fint? I den
smallere ende bliver der jo kun en tynd lang strimmel i princippet.

Er det muligt eller skal jeg give den halve kvadratmeter til naboen og bygge vinkelret i stedet?

Du kan ikke snakke med naboen og se om det går at "gi og ta"? Tegn en lige streg mellem punkterne så "får" I begge lidt af hinandens grund.

Ja, så må det nok blive. Så følger jeg desuden "sidonachermans" plank (som de satte lidt for langt ud). Det føles som om det bliver meget nemmere på alle måder at bygge lige :)

Sådan ser ligningskontorets kort ud (min grund er 1:304)
Lantmäterikort viser flere ejendomme, herunder tomt 1:304 på 214 kvm, omkranset af øvrige tomter med mål og vinkler angivet.
Skal jeg bygge lige (parallelt med huset), skal jeg altså "give bort" et stykke øverst til højre i billedet. Hvis jeg trækker planket skævt, skal to brædder saves meget spidse. Ikke fordi jeg tror det er så vildt svært; men spørgsmålet er, om det overhovedet er muligt?

Lægge planker i den anden retning?

Nej, så får jeg det samme problem (men værre) til højre. Desuden ville det føles som den forkerte retning..

Det går, hvis det skal gå. Jeg glemte at kontrollmåle til sidst og måtte lave et skråt snit på en 4 m bræt (2,5 cm forskel mellem enderne) for at få det til at passe mod huset. Jeg lagde brættet på bukkene og spændte en lige bræt ovenpå som anslag i den ønskede vinkel, så kørte jeg forsigtigt med rundsaven langs anslaget. Det tog lidt ekstra tid, men hvis det kun handler om to brædder, gør det jo ikke den store forskel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.