2,040 læst ·
9 svar
2k læst
9 svar
Skimmelsvamp i ydervæg, pga. manglende sekundær tætning
Hej!
Vi har købt et hus for fire år siden, som er bygget i 2004.
Vi opdagede, at vindueskarmene svulmede, og flere har svulmet denne sommer. Efter mange rundeturer har det vist sig at være karmen, der lækker, ret store mængder ved slagregn, hvilket vi ofte har her. Sekundærtætning mangler, hvilket jeg har forstået ikke var standard i 2004, men er blevet det, da mange P-mærkede vinduer lækker i netop karmene. Vi har elitefönster, der lader som om, de ikke kender til problemet, selvom man kan læse, at de i 2007 var med til at udvikle sekundærtætning og beskrivelser til disse.
Hvordan som helst, er mit spørgsmål, hvordan man normalt gør, når vandet har løbet ned ad ydervæggene, dvs. på ydersiden af plasten. Hvor meget skal man sanere, efter man har taget alle vinduer ud og tætnet? Ydervæggen består fra ydersiden af,
Panel
Lækter
Board
170 isolering
Plast
45 isolering
Panel
Gips.
Det er boarden og 170 isoleringen samt dele af stommen, der har fået fugt på sig. Hvad skifter man ud, hvad tørrer man, og kan noget blive, som det er, bare det tørrer?
Håber tråden havnede rigtigt, ny til at skrive herinde
Vi har købt et hus for fire år siden, som er bygget i 2004.
Vi opdagede, at vindueskarmene svulmede, og flere har svulmet denne sommer. Efter mange rundeturer har det vist sig at være karmen, der lækker, ret store mængder ved slagregn, hvilket vi ofte har her. Sekundærtætning mangler, hvilket jeg har forstået ikke var standard i 2004, men er blevet det, da mange P-mærkede vinduer lækker i netop karmene. Vi har elitefönster, der lader som om, de ikke kender til problemet, selvom man kan læse, at de i 2007 var med til at udvikle sekundærtætning og beskrivelser til disse.
Hvordan som helst, er mit spørgsmål, hvordan man normalt gør, når vandet har løbet ned ad ydervæggene, dvs. på ydersiden af plasten. Hvor meget skal man sanere, efter man har taget alle vinduer ud og tætnet? Ydervæggen består fra ydersiden af,
Panel
Lækter
Board
170 isolering
Plast
45 isolering
Panel
Gips.
Det er boarden og 170 isoleringen samt dele af stommen, der har fået fugt på sig. Hvad skifter man ud, hvad tørrer man, og kan noget blive, som det er, bare det tørrer?
Håber tråden havnede rigtigt, ny til at skrive herinde
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 617 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,617 indlæg
Det føles meget mærkeligt, at så meget vand har passeret panelet, luftspalte, isolering for så at løbe langs plasten? For sådan tolker jeg det, når du skriver "yderside plasten"? Ret mig, hvis jeg tager fejlE319 sagde:
Er det sådan (?) så må der være noget grundlæggende galt med jeres facade, hvis så meget vand kan komme så langt.
I princippet umuligt at svare på dit spørgsmål uden at have set skader og konstruktion på stedet. Ring til dit forsikringsselskab og få en taksator ud. Derefter må du tage det derfra alt efter, hvad hens beskikkelse viser.
Hvad mener du at forsikringsselskabet kan tilføre?Mats-S sagde:
Problemet er, at forsikringsselskabet ikke kører ud til sådanne skader (Folksam Villa Stor). Vi har taget to opfordringsinspektioner, men ingen har set eller for den sags skyld har nogen anelse om, hvorfor der kommer vand ind. Det har vi været nødt til at finde ud af selv. Vi ved, at det er selve vinduerne, der lækker, da vi har testet at bruse let på vinduet og fanget fugten under vinduet. Det lækker ind, når vi bruser på sprækken ved vinduets hængsler, men ikke når vi udsætter blekken for vand. Sender billeder af skaden lige om lidt.Mats-S sagde:
Det føles meget mærkeligt, at så meget vand har passeret panelet, luftspalte, isolering for så at løbe langs med plasten? For så tolker jeg det, når du skriver "udsiden plasten"? Korriger mig, hvis jeg tager fejl
Hvis det er sådan (?) så må der være en grundlæggende fejl ved jeres facade, hvis så meget vand kan komme så langt.
Det er principielt umuligt at svare på dit spørgsmål uden at have set skaderne og konstruktionen på stedet. Ring til dit forsikringsselskab og få en inspektør ud. Så må du tage den derfra afhængigt af, hvad hans inspektion viser.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 617 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,617 indlæg
Den første akutte handling burde så være at sætte sølvtape langs de sprækker i vinduet, der lækker; I skal absolut stoppe vandtilstrømningen nu, så der måske er en chance for, at det kan tørre op, men det er absolut ikke sikkert.E319 sagde:
EDIT
Er det muligt at fastslå præcis, hvor karmen slipper vandet igennem til rammen? Jeg fortolker det fra billederne, som at det er den underliggende bjælke under vinduet, der opsuger vandet, og derefter videresender det til isoleringen og ydersiden af plastikken.
Men præcis hvor siver det igennem? Mit gæt er, at det er i de indre hjørner?
Hvis I ved det, er det måske muligt at lave en silikonefuge der, som midlertidigt løser problemet?
Senest redigeret:
Her er et link hvor de viser hvad forseglingen gør og at det lækker ind i 17% af alle testede p-mærkede vinduer når de er nye.
Vinduesmontage - DiVA portal https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:962511/FULLTEXT01.pdf
Vinduesmontage - DiVA portal https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:962511/FULLTEXT01.pdf
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 617 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,617 indlæg
Interessant link, har gemt den ... måååånga sider er det 
Som kuriosum kan jeg fortælle, at jeg har et ovenlysvindue på mit 1½ planshus, som regelmæssigt skal forsegles med silicone i fugen mellem selve glasset og rammen. Jeg skal gøre det ca. hvert 10. år, fungerer perfekt. Naboerne havde lignende vinduer, men ignorerede vedligeholdelsen (selvom jeg gjorde dem opmærksomme på problemet), de måtte udskifte alle vinduerne til en betydelig sum.
Sidst jeg gjorde det, var jeg lidt sent på den (på grund af omfattende skulderoperation), så i vinter begyndte det at lække ind. Akut udrykning med sølvtape reddede situationen, ordnede derefter vinduet i maj, ikke en lækage siden
Som kuriosum kan jeg fortælle, at jeg har et ovenlysvindue på mit 1½ planshus, som regelmæssigt skal forsegles med silicone i fugen mellem selve glasset og rammen. Jeg skal gøre det ca. hvert 10. år, fungerer perfekt. Naboerne havde lignende vinduer, men ignorerede vedligeholdelsen (selvom jeg gjorde dem opmærksomme på problemet), de måtte udskifte alle vinduerne til en betydelig sum.
Sidst jeg gjorde det, var jeg lidt sent på den (på grund af omfattende skulderoperation), så i vinter begyndte det at lække ind. Akut udrykning med sølvtape reddede situationen, ordnede derefter vinduet i maj, ikke en lækage siden
Senest redigeret:
Her i samlingen kan vi tilføje lidt vand, og det drypper under vinduet ret hurtigt. 10 dråber ind og 3 ud..Mats-S sagde:
Første akutte tiltag er at sætte sølvtejp langs vinduessprækkerne som lækker, I skal absolut stoppe indtrængningen af vand nu, så er der måske en chance for, at det kan tørre op, men absolut ikke sikkert.
EDIT
Er det muligt at fastslå præcist hvor karmen slipper vandet igennem til rammen. Tolker det sådan ud fra billederne, at det er den underliggende regel under vinduet, der optager vandet, og derefter videresender det til isoleringen og yderside plast?
Men præcis hvor kryber det igennem. Mit gæt er, at det er i de indre hjørner?
Hvis I ved det, så går det måske at lave en silikonefuge der, som midlertidigt løser problemet?
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 617 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,617 indlæg
Okay, så har vi lækagen der!
Fjern al gammel fugning og lav det om med frisk vådrumssilikone. At bare smide ny silikone på uden at fjerne den gamle fungerer ikke. (se mit problem med mit tagvindue i indlægget ovenfor), total rengøring er det, der skal til for at få det tæt
Det samme gælder jer, I skal have styr på dette og vedligeholde det, inden tætheden bliver dårlig igen.
Jeg ville også skrue låsen (?) af, som sidder i hjørnet, og sørge for, at det bliver seriøst tæt mod karmen, gælder også skruen.
Fugningen som er nu, ser jo rent amatøragtig ud, en masse klistret roderi. Håber at jeg ikke har trådt jer over tæerne nu 😉
Fjern al gammel fugning og lav det om med frisk vådrumssilikone. At bare smide ny silikone på uden at fjerne den gamle fungerer ikke. (se mit problem med mit tagvindue i indlægget ovenfor), total rengøring er det, der skal til for at få det tæt
Det samme gælder jer, I skal have styr på dette og vedligeholde det, inden tætheden bliver dårlig igen.
Jeg ville også skrue låsen (?) af, som sidder i hjørnet, og sørge for, at det bliver seriøst tæt mod karmen, gælder også skruen.
Fugningen som er nu, ser jo rent amatøragtig ud, en masse klistret roderi. Håber at jeg ikke har trådt jer over tæerne nu 😉
Senest redigeret:
Klik her for at svare