Jeg skrev tidligere om, hvordan jeg tilfreds og glad savede brædder til skurets facade. Jeg opdagede under montering, at den gamle syld også var dårlig et sted. At skifte ser jeg ingen problemer med, men jeg søger tips om, hvordan jeg nemmest løser dette, når de gamle mål er 3tommer3. Ved nogen om de gamle mål sælges i f.eks. Malmö eller lignende.
Jeg vil helst ikke håndsave større regler, og min tanke om at tage en 70x70 og fylde ud med en tynd planke virker ikke helt fornuftig.
Jeg vil ikke afkorte eksisterende regler og skarve om. Bare skifte den gamle dårlige syld...
Det nemmeste er at købe en 95x95 regel (findes bl.a. hos Beijers) og save den ned, hvis du har en sav med tilstrækkelig klinge/båndsav. Ellers må du gå til en mindre sav eller til et specialsnedkeri. 75x75 findes ikke færdigt i byggemarkedet. Jeg ved ikke, om dimensionen er nødvendig i dit tilfælde, men generelt er det godt at vælge træ med kvadratisk tværsnit til syld. Sylder udsættes for store tværkræfter, og derfor er det godt med en stor materialemængde. I rigtig gamle huse er sylden næsten altid kvadratisk.
Jeg må se, hvordan jeg kan løse det. Desværre er træværkstedet i kælderen på kontoret fyldt med flyttekasser på ubestemt tid, så jeg kan ikke save dem der. Og med mine arbejdsdage er jeg ikke hjemme med pendelbussen før kl. 18.15, når mit lokale snedkerværksted er lukket. Jeg har også på fornemmelsen, at Hejdes ikke længere saver sådan noget for kunder.
Jeg overvejer alvorligt at købe en bordsav, men det er en udgift, der er svær at retfærdiggøre. Måske kan rundsaven få lidt arbejde, et snit fra hver side.
Er der ingen, der har en Dewalt dw745 til salg for halv pris..?
Jeg testede med rundsaven i dag. Havde kun 45x95, men det gik glat.
Og som sædvanligt glemte jeg at kontrollere, at to regler virkelig havde samme mål. Lagde en regel ved siden som støtte til saven, men den var nogle millimeter smallere, så da jeg trykkede til, hældede saven skævt. Jeg opdagede det først et stykke inde, da jeg skiftede greb. Altid er der noget.
Og syllen er virkelig dårlig? Det ser næsten ud til at være en vankant (bark) nederst på billedet. Er træet ikke blødt og muggent og/eller fugtigt, behøver du jo ikke skifte det overhovedet...
Tilføjelse: ser at tråden er fra sidste år. Jamen...