Hej!
Jeg skal skifte gavlbeklædningen på et hus fra 1964, hvad jeg ved, er det ikke blevet skiftet tidligere.
Det er omvendt løvtræspanel med 75mm bundbrædder og 150mm låsebrædder, og ca 100mm mellem bundbrædderne.
Bag bundbrædderne er der kun vindtæt papir, og derefter kommer der reglerne.

De nuværende brædder er ca 25mm tykke, hvilket gør, at panelet bygger 50mm ud nu.
Jeg vil forsøge at bygge så lidt som muligt, men alligevel tillade tilstrækkelig luft passere bagved (eller er det nok med bredden på 100 mm mellem bundbrædderne?)

Nogle løsninger jeg har læst om.. men tager gerne jeres input!

1. Søm nyt panel på samme måde som nu, men sæt asfaltplade bagved i stedet for vindtæt papir. Total tykkelse bliver så 12mm + 22mm (bundbræt) + 22mm = 56mm
2. Vinddug + horisontal sømmeliste + panel = 25 + 22 + 22 = 69mm
3. Vinddug + horisontal sømmeliste + facadekrydsfiner + låsebræt = 59mm (krydsfiner fungerer som bundplade, og låsebrættet bliver mere "dekorativt" og noget beskyttelse)

Lægger med et billede.

• Gammel husgavl med træpaneler og en vindue, træet ser vejrbidt ud, fotograferet under en klar blå himmel med sollys og skygger.
Hvorfor skal du skifte panelet?

F fribygg sagde:
Hvorfor skal du skifte panelet?
vindpappen er ødelagt en del steder, så den skal skiftes, tænkte jeg kunne lige så godt sætte nye brædder op da?

Facaden ser jo ret frisk ud for at have fyldt 60 år, passer du på den lidt nu overlever den nok dig. Jeg tror, at du kan nøjes med at tape eventuelle skader i vindpappen og udskifte en enkelt bræt, hvis du finder råd.

Det ser ud som om blikkenslagerarbejdet på gavlen skal udbedres først, i anden omgang vedligeholdelse af vinduerne, og hvis penge, tid og energi rækker, gør det nok ikke skade med maling af facaden i år.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.