Hej,
Enden på en vindskede er rådden og skal udskiftes.
Hvordan gør man dette på den mest smidige og bedste måde?
Se billede for forslag.
Alternativ 1:
Skråskær med rundsav for derefter at kunne skrue den nye del ind i den gamle + skrue i overlappet mellem brædderne inkl. ind i bjælke, hvis muligt (prikkerne i billedet).
Alternativ 2:
Save lige over med rundsav og derefter skrue den nye del i overlappet mellem brædderne inkl. ind i bjælke, hvis muligt (prikkerne i billedet).

Tak på forhånd!
Diagram med to alternativer for udskiftning af en vindskive med skruer: Alternativ 1 med snedskæring og Alternativ 2 med ligesnit.

• Synes
Vikbolandet9
  • Laddar…
Hvorfor ikke gøre det ordentligt og skifte hele vindskiven?

• Synes
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
TheImprovisor
  • Synes
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Det er kun en yderst lille del af vindskiven, der er rådden, så jeg vil helst ikke lægge mere arbejde end nødvendigt.

• Synes
Pompanna
  • Laddar…
TheImprovisor
W Woooody sagde:
Det er kun en yderst lille del af vindskiven, der er rådden, så jeg vil helst ikke lægge mere arbejde end nødvendigt.
Derfor er det godt at gøre det ordentligt, når du alligevel er i gang med at brôta.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
W Woooody sagde:
Det er ubetydeligt mindre arbejde at sætte stillads på hele gavlen, hvis du skal gøre det nu, og betydeligt billigere at kun leje stillads én gang nu sammenlignet med, hvis du skal leje en gang til om måske 10 år, når samlingen, du planlægger, er rådnet igen.

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Hvor meget er dårligt, går vindskivan forbi tagrenden, så kan du kappe længden ved halve tagrenden uden at skamme dig.

E egge80 sagde:
Hvor meget er dårligt, går vindskiven forbi renden, så kan du kappe længden ved halve renden uden at skamme dig.
En god idé, men desværre er der mere end det, der er råddent.

Alternativ 2 så men jeg ville have forskudt samlingerne 50 cm, mere på den øverste selvfølgelig

Jeg indleverer en lille protest mod dem, der siger, at det kun er udskiftning af hele, der gælder, p.g.a. at vi ikke kender omstændighederne. Det kan jo være, at den yderste del er nem at fikse fra stige, og at resten af gavlen skal males om om nogle år med alt, hvad det indebærer af stilladser/lift osv. da.

Jeg skiftede den sidste meter på mine en gang. Jeg savede i halvfems grader. (Vindskiven bestod af to brædder, så jeg lavede snittene med en decimeters mellemrum.) Grundolie endetræet grundigt og mal. Det holdt godt i en del år, indtil det var tid til at male hele huset næste gang.

• Synes
AG A og 4 andre
  • Laddar…
C
Der er jo dem, der har vindskeder i 2 dele/samlet fra starten, sådan var det på mit gamle hus

• Synes
Ossian K Olsson
  • Laddar…
C C.Ö sagde:
Dett findes jo dem som har vindskeder i 2 dele/samlet fra begyndelsen, sådan var det på mit gamle hus
Ikke usædvanligt med samling, men noget man gerne afhjælper, da det har tendens til at blive grimt og rådne.

C
F fribygg sagde:
Ikke usædvanligt med samling, men noget man gerne retter, da det har tendens til at blive grimt og rådne.
Jeg syntes det var godt, da jeg kun behøvede at udskifte en del. Men klart en hel er jo pænest

Selv synes jeg, at du med god samvittighed kan lade være med at skifte alt. Der bliver alligevel ofte skarvet, når man bygger nyt. Den nemmeste og bedste skarv er ofte at skrue en ca. 60 cm bræddelap på bagsiden af vindskeden. Ca. 30 cm på den eksisterende del, og 30 cm til at skrue den nye del i.

• Synes
JohannaLevin og 1 anden
  • Laddar…
A AG A sagde:
Skarvet sker ofte alligevel, når man bygger nyt.
Bygger man nyt bestiller man jo passende langt tømmer, så man kan montere vindskederne uden samling, jeg tror at fx Derome saver 8m længder.

• Synes
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.