Hej vi er i færd med at få en bærende væg åbnet op 120cm bredt. Jeg har talt med en konstruktør, der var hjemme og kiggede, og han fortalte, at åbne op så lidt ville ikke være noget problem bare man skiftede ind en lidt større bjælke typisk 45x145. Nu vil tømreren, som er her, lægge 4 stk. liggende 45x70, som hviler på toppen af de gamle regler. Han siger, at det holder uden problem, og at man så slipper for at udskære 45mm i toppen af reglerne for at lægge ind 45x145. Jeg stiller spørgsmålet her, for i min begrænsede viden skal man altid vælge at montere dem stående? da de er meget mere stabile den vej, men jeg vil gerne have dette bekræftet andetsteds før jeg taler med tømreren. Jeg har uploadet to styk billeder, som forklarer lidt mere om de forskellige metoder, jeg taler om.
venlig hilsen
Jesper Karlsson
EDIT: Så, at billederne blev minimale, men de fungerer måske alligevel
venlig hilsen
Jesper Karlsson
EDIT: Så, at billederne blev minimale, men de fungerer måske alligevel
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Fire 45x70 ovenpå hinanden er dårligere end en 45x145 i bæreevne, hvis man ikke limer dem sammen.
Det er lidt frustrerende, når snedkere leger konstruktører "bare fordi det ikke får plads". Hvis de vil lave en ændring mod hvad en konstruktør har angivet på tegning eller mundtligt, skal de rådføre sig med konstruktøren - de kan jo ikke lægge det på kunden, som mangler viden! Suk!
Godt at du spørger, meget fornuftigt!
Godt at du spørger, meget fornuftigt!
Hej og tak for jeres svar!
En lille præcisering til mit spørgsmål, som jeg kom i tanke om efter justus' indlæg. Snedkeren havde tænkt sig at skrue-lime de liggende lægter.
Men hvis jeg vender spørgsmaalet om, kan 4 stk. skrue-limede 45x70 oven på hinanden være bedre end en stående 45x145 på nogen måde? Han nævnte, at det så ville han slippe for at udsparre 45 mm af hver lægte og kan lægge dem på toppen af lægterne og bare afkorte dem.
Dette er en snedker med lang erfaring, så jeg vil jo tro, at han ved, hvad han har med at gøre.
Mvh
Jeppe
En lille præcisering til mit spørgsmål, som jeg kom i tanke om efter justus' indlæg. Snedkeren havde tænkt sig at skrue-lime de liggende lægter.
Men hvis jeg vender spørgsmaalet om, kan 4 stk. skrue-limede 45x70 oven på hinanden være bedre end en stående 45x145 på nogen måde? Han nævnte, at det så ville han slippe for at udsparre 45 mm af hver lægte og kan lægge dem på toppen af lægterne og bare afkorte dem.
Dette er en snedker med lang erfaring, så jeg vil jo tro, at han ved, hvad han har med at gøre.
Mvh
Jeppe
Dejligt at høre, at han tilsyneladende ved, hvad han taler om, selvom beslutningen alligevel ikke bør lande i dit skød, medmindre det er for at tage det videre til din konstruktør dvs..
Som konstruktør vil man gerne vide, hvad der faktisk bygges, da man har et ansvar for, at tingene holder - så kan man sove godt uden at bekymre sig for, at noget skal styrte sammen, fordi nogen syntes, det blev bedre med en anden løsning uden måske at se helhedsbilledet. Sådan er det jo sandsynligvis ikke i dit tilfælde, hvilket jo er dejligt
Hvis de skrues og limes, ville jeg have følt mig rolig, så får du 70x180 i stedet for 45x145. Helt ligesom en solid bjælke bliver det jo selvfølgelig ikke, men god samvirken mellem reglarne får du jo i hvert fald. justus ved måske, hvad skrue-limet plejer at sidestilles med?
Som konstruktør vil man gerne vide, hvad der faktisk bygges, da man har et ansvar for, at tingene holder - så kan man sove godt uden at bekymre sig for, at noget skal styrte sammen, fordi nogen syntes, det blev bedre med en anden løsning uden måske at se helhedsbilledet. Sådan er det jo sandsynligvis ikke i dit tilfælde, hvilket jo er dejligt
Hvis de skrues og limes, ville jeg have følt mig rolig, så får du 70x180 i stedet for 45x145. Helt ligesom en solid bjælke bliver det jo selvfølgelig ikke, men god samvirken mellem reglarne får du jo i hvert fald. justus ved måske, hvad skrue-limet plejer at sidestilles med?
Tak for alle svar nu har jeg lidt mere viden, når jeg skal tale med snedkeren på fredag.
Det ville være sjovt at se, hvordan han fremstiller disse "balkar", det kræver jo en rekordelig skrue for at række til 180 mm tykkelse.
Mvh
Jeppe
Det ville være sjovt at se, hvordan han fremstiller disse "balkar", det kræver jo en rekordelig skrue for at række til 180 mm tykkelse.
Mvh
Jeppe
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis man kløver en stamme i fire dele og skrueklæber dem sammen, bliver resultatet stivere end den oprindelige stamme. Hvor stor forbedringen bliver kan man få en idé om ved at kigge på limtræ. Den sammensatte bjælke har betydeligt højere elasticitetsmodul end de enkelte dele.
Tak for oplysningerne!J justusandersson sagde:
Kan man kreditere sig dette, selvom det ikke udføres i et kontrolleret miljø, som ved fremstilling af limtræ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja det synes jeg, i rimelig grad. Skruvarna erstatter limpressar og de har deres begrænsning
Klik her for at svare