Hej,

Vi vil fjerne en 100x100 stolpe i vores åbne carport, da den forstyrrer adgang og sidder i vejen for indgangen til en hoveddør. Mit spørgsmål til jer med lidt erfaring inden for byggeteknik er om I har nogle gode idéer til, hvordan man kunne understøtte/ændre den bærende bjælke, der hviler på 100x100 stolpen? Se venligst vedhæftede billeder. Den pågældende stolpe er markeret med sort bånd rundt om sig.

Det er en relativt solid konstruktion som det er i dag, og taget bestående af et lag råspån, reglar og tagpap vejer i sig selv ikke ret meget. Vi bor i det sydlige Skåne og plejer heller ikke at få nævneværdige mængder sne, der kan tynge. Carport med grå stolper og cykler langs hegn. En stolpe, omviklet med sort tape, er fremtrædende. Biler ved indkørslen, træhegn ved siden af. En murstensvæg med en hvid dør og vindue, og en carport. En stolpe med sort bånd er synlig foran døren. Blomsterpotte og skilt ved siden af døren. Hvid dør og runde vinduer i murstensvæg med grå 100x100 stolpe foran, markeret med sort bånd midt i carport. Carport med 100x100 stolpe markeret med sort bånd foran en hvid dør i murstensbygning. Blomster og sko ved indgang. Carport med murstensvæg, hvide loftsbjælker og stolper. En 100x100 mm stolpe er markeret med sort bånd. En træstolpe med sort bånd under en carport ved siden af et murstenshus med en dør og et vindue.

Jeg vil også gerne nævne, at den bærende bjælke er sammensat over netop den stolpe, jeg overvejer at fjerne, hvilket stiller lidt større krav til understøtningen kunne jeg forestille mig. Intuitivt tænker jeg, at sømplader og forstærkning af den bærende bjælke i kombination med forstærkning af de resterende stolper burde være nok, men jeg er mere end taknemmelig for jeres synspunkter!

På forhånd tak,

// Andreas

Behøver at vide spændvidden på tagspærene og gerne bærelinjens dimension, som ligger over stolperne. Hvad er målet mellem stolperne, hvis du fjerner den i midten?

huggan sagde:
Behøver vide spændvidden på tagspærerne og gerne bæretræets dimension, der ligger over stolperne. Hvad er målet mellem stolperne, hvis du fjerner den i midten?
Tak for hurtigt svar, målene er følgende:

- spændvidde taget 5,5 x 3,5 meter
- mål mellem stolper uden midterstolpen 3,7 meter
- dimension bæretræ 45x145

Mvh Andreas

Det enkleste ville jo være at sætte en ekstra 45x145 regel op og derefter blot kappe stolpen. Desværre vil dette ikke være tilstrækkeligt stærkt til at opfylde bygningsreglerne (150kg/m2 i snebelastning i skåne). Jeg har lavet en overslagsberegning, og desværre har du brug for at udskifte bærelinjen med en limtræsbjælke med mindst 56x270 i dimension. Eller også må du installere varmeslynge på taget ;)
Held og lykke // Marcus

Hvis problemet blot er, at den er i vejen lige der, så kan man flytte stolpen i stedet.

Flytter han den så vil spændvidden øges hvilket gør at bæringsbjælken skal forstærkes...

Ja det forstår jeg, men man kan sætte to stolper, som ikke er i vejen, så er det jo løst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.