Hej!
Jeg har bygget en indervæg, cirka 5 m lang, som jeg har dækket med OSB plader. Skal snart gipse væggen og har nogle spørgsmål.
Er det okay at skrue gipsen ind i osb i stedet for at skrue i reglarne bagved? Selvfølgelig skruer jeg i reglar, hvor det passer, så jeg kan gøre det, men eftersom jeg har reglet på 600 mm cc og vil bruge 900 mm gips, vil det ikke passe så godt. Har desuden en dør i væggen, så det vil ikke fungere at bruge 1200 mm gips lige over, hvis man nu skulle ville det.
Og det andet spørgsmål: loftshøjden er 2900 mm... hvordan gør jeg det nemmest, når jeg skal sammensætte gipsen i højden? Der er vel ikke behov for en regel i samlingen, når jeg har en osb plade? Osb-pladen er vel nok til at stabilisere samlingen?
Jeg har bygget en indervæg, cirka 5 m lang, som jeg har dækket med OSB plader. Skal snart gipse væggen og har nogle spørgsmål.
Er det okay at skrue gipsen ind i osb i stedet for at skrue i reglarne bagved? Selvfølgelig skruer jeg i reglar, hvor det passer, så jeg kan gøre det, men eftersom jeg har reglet på 600 mm cc og vil bruge 900 mm gips, vil det ikke passe så godt. Har desuden en dør i væggen, så det vil ikke fungere at bruge 1200 mm gips lige over, hvis man nu skulle ville det.
Og det andet spørgsmål: loftshøjden er 2900 mm... hvordan gør jeg det nemmest, når jeg skal sammensætte gipsen i højden? Der er vel ikke behov for en regel i samlingen, når jeg har en osb plade? Osb-pladen er vel nok til at stabilisere samlingen?
Det er nok at skrue i osb. Tænk på ikke at have for lange skruer, hvis du har fx elrør bagved....
Ingen regel er nødvendig i samlingen i højden.
Forsøg derimod at overlappe gipsen, så samlingerne ikke ender samme sted som osb.
Og glem ikke at fase gipsen på kortsiderne, så du kan få spartelmasse i disse samlinger!
Held og lykke!
Ingen regel er nødvendig i samlingen i højden.
Forsøg derimod at overlappe gipsen, så samlingerne ikke ender samme sted som osb.
Og glem ikke at fase gipsen på kortsiderne, så du kan få spartelmasse i disse samlinger!
Held og lykke!
Tak! Ja, 3000mm plader ville jeg foretrække. Synes dog det er lidt svært at få fat i.crazytok sagde:Det räcker att skrue i osb. Tænk på at ikke have for lange skruer bare om du har fx elrør bag.... Ingen regel behöves i skarven på højden. Forsøk derimot at overlappe gipsen så ikke skarvene havner samme sted som osb. Og glem ikke at fase av gipsen på kortsiderne så du får i spartel i disse skarver!
Held og lykke!
Men når jeg fasen kanterne, så bruger jeg vel også med tape? Bliver der ikke en højdeforskel når jeg spartler da?
Og en ting til: spiller det nogen rolle hvordan osbn sidder rundt døren? Tænker på risikoen for revner. Kan man skarve osb langs dørkarmen, så længe man omslutter døren med gipsen, og omvendt? Eller bør ingen af pladerne skarves langs karmen?
"Men når jeg faser kanterne, så bruger jeg vel også en strimmel? Bliver der ikke en højde når jeg spartler så?"
jo da, men du har ikke bemærket det i noget hus du har været i indtil nu, alle lofter i større rum har dette.
spøg til side, du bredspartler ud fra strimlen så spartlingen totalt bliver en sådan 20-30 cm bred.
afhængigt af hvordan lyset falder på væggen, så ses det eller ej.
jo da, men du har ikke bemærket det i noget hus du har været i indtil nu, alle lofter i større rum har dette.
spøg til side, du bredspartler ud fra strimlen så spartlingen totalt bliver en sådan 20-30 cm bred.
afhængigt af hvordan lyset falder på væggen, så ses det eller ej.
Jeg ville sørge for at gå forbi døren på "håndtagssiden" med en af pladerne, helst begge, for at undgå revner, hvis nogen lukker døren uforsigtigt (læs: smækker døren). På hængselsiden er det mindre følsomt, hvis det er ordentligt skruet i reglen etc.Hoffmeister sagde:
Ok, men er det ok at sammensætte osb på højden ved siden af døren som på billedet? Gipsen vil omslutte hele døren, så dette burde vel ikke kunne give nogle revner?Testarn sagde:

Ok! Var bare lidt bekymret for at fuge osb ved siden af døren! Men gipsen kommer til at omslutte døren alligevel. Og ingen fuger samme sted!crazytok sagde:
Osb bliver fuget lige ovenfor døren. Så det er vel godt, hvis jeg fugen gipsen ca. 20 cm ved siden af det, eller hvad?
Havde jeg været dig, havde jeg sat en hel gipsskive på begge sider af døren. Så en mindre bit imellem (forudsat at det fungerer med osb-samlingerne, såklart.)
Men i andre tilfælde så er 20 cm overlap vel fint, selvom jeg helst havde oversteget mere, hvis muligt!
Men i andre tilfælde så er 20 cm overlap vel fint, selvom jeg helst havde oversteget mere, hvis muligt!
Men gør jeg sådan, kommer gips samlingerne lige ovenfor dørkarmen jo? Eller har det ingen betydning så længe osb omslutter døren? For nu ender osb pladernes samling lige ovenfor døren.crazytok sagde:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5,723 indlæg
Gipstillverkerne anbefaler mindst 100 mm udskæring over dørene.
Det er altså ikke som crazytok skriver.
Findes et billede her:
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/montage-av-skivor-allmant
Og køb 300 gips. Meget nemmere og bedre end at sammenføje.
Det er altså ikke som crazytok skriver.
Findes et billede her:
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/montage-av-skivor-allmant
Og køb 300 gips. Meget nemmere og bedre end at sammenføje.
Enig med 300 gipsen.sinuslinus sagde:
Vedrørende skarv over døråbning så vil jeg sige, at det ikke er noget problem overhovedet, da du har osb under. (da du ikke har din osb skarv der!)
Men jo, lav 100mm udsparing, så har du både seler og livrem! 👍🏻