Skal bygge en bro over en å, på den ene side hviler den på en sten og på den anden bliver det et fundament. Spændvidden bliver 12 meter! Har telefonpæle som er godt grove men de er kun 6 meter lange, kan jeg sammensætte disse? Og hvordan ville du gøre det for at få det så holdbart som muligt. Tanken er at have to lange pæle som man derefter lægger trall på og eventuelt et rækværk på den ene side, typisk 1,2 meter bred tænkte jeg mig...

Jeg ville prøve at pløje ned et fundament i midten eller alternativt få fat i længere bjælker. 12 meter spænd bliver svajende.

Man kunne også lave en hængebro, men det bliver kompliceret...

Også, have rækværk på begge sider. Man snubler let. Jeg er selv "småbro"-ejer (30 m i tre spænd, og det gynger, selvom det er stålbjælker), og det har reddet mig et par gange...

Fundament i midten bliver desværre svært. Rækværk på kun én side er fordi jeg gerne vil kunne sidde og fiske på den anden side :)

Hængebro har jeg overvejet og også bjælker, men transporten bliver dyr, selv hvis man får fat i så lange bjælker...

D
Måske, hvis du lægger en stolpe under hver samling og bolter dem sammen? Spørgsmålet er vel nærmest, hvad der sker, når konstruktionen fejler, drukner man så, eller bliver man bare lidt våd?

Er der 1,5-2,5 meter dybt vand under broen, så hvis man er svømmedygtig, burde man klare sig.

Hvis du vil fiske, er hængebro dårlig. For meget i vejen.

Fundament behøver ikke at blive svært (medmindre det er meget dybt). Sæt det bare ud om vinteren, så kan du arbejde fra isen.

Du burde kunne bolte U-Balk, som er 4m lange på hver stolpeside.
Grundet U-formen får du en låsning, som er svær at bryde, når den er skruet sammen.

Hvilken vægt skal broen tåle?

Man kunne jo drive to stolper ned i midten, 6 meter burde række, godt og vel 3 meter ned i bunden kan man trække dem da... dog tror jeg ikke, at Länsstyrelsen kan lide det...

Du kan jo tage galvaniserede rør i stedet i midten.

Den skal kunne bære sin egen vægt + 2-3 personer, der kan også komme sne på den, så den vægt skal den kunne bære.

Galvaniserede rør = omkostning. har 6 stk. 6 meters stolper og ville jo være fantastisk, hvis man kunne klare sig med det...

Kompliceret, at gøre det med minimal omkostning gør det måske ikke bæredygtigt over tid, eller ikke helt miljøbevidst.
Men omkostningen ved at drive to stolper ned er vel også omfattende?
U-Balk for at sammenføje er nok det mest fornuftige, men det koster også en skilling.

Har faktisk 2 stykker 9 meters-bjælker, men det er H-bjælker, hvis jeg husker korrekt.

Det går lige så godt, hvis livet er højt nok. Bør nok kun være 200mm. Ingen anelse om hvor meget det vil svaje på midten, eller om det tåler lidt dynamisk last (børn som hopper) dog.

Et problem jeg har er, at selvom det er min bro, på min jord, så sker det ret ofte at indtrængere benytter den.

Jeg ved at nogle af plankerne er dårlige, nogle så dårlige at man måske kan træde igennem dem. Jeg har ikke haft tid til at fikse det, og går i stedet så min vægt er lige over den ene stålbjælke.

Men, jeg mistænker, skilte, privat grund og sådan til trods, at hvis en indtrænger træder igennem og skader sig, så risikerer jeg at skulle holdes ansvarlig. Ikke sjovt...

Har faktisk 2 styk 9 meters-bjælker, men det er H-bjælker om jeg husker rigtigt.
Lyder som en meget bedre løsning end træstolper.

Min bro er bygget på H-bjælker, med en træregel fastskruet ovenpå. I disse træregler skrues så plankerne til trædækket. Gelænderet er (om jeg husker rigtigt) lodrette støtte svejset (men kan være skruet, det var ikke mig der byggede den) i bjælken, med planker imellem. Ganske solidt.

Jeg tror desuden at gelænderne kan bidrage lidt til at mindske svaj.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.