Har tre bordplader, som skal samles til et "U". Kanterne er afrundede, og spørgsmålet er, hvordan jeg bedst samler dem. Skal jeg satse på diagonale snit i hjørnerne, eller vinkelrette? Hvordan gør jeg samlingerne usynlige på bedste måde?
Man kan også fræse et spor med sidfalsfræser (http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=403634942&pf_id=SE-186120&dept_id=SE-) og lime i en strimmel krydsfiner
Øv dig på at save og sammenføje nogle rester af bordplader, før du kaster dig over det rigtige materiale.zingo sagde:
Skulle hvis jeg var usikker tage til et snedkeri så kunne de tilpasse pladerne til hinanden på en professionel måde. Vær omhyggelig med at få med vægvinklerne som pladerne skal ligge op imod, lave eventuelle skabeloner af almindelig lægte eller noget andet træ du har så kan de overføre vinklen direkte til pladerne. Held og lykke.
Plejer at kunne få gratis restskiver på K-rauta, Silvan, Bauhaus etc hvis man spørger. Der findes 2 typer af restskiver, dem som sælges for typ 200 kr meteren som er større og kan bruges til noget, samt dem som alligevel ender i affaldscontaineren. Disse beregnet til affaldscontaineren har skæve former og er ujævnt skåret etc. De er dog fremragende at øve på.zingo sagde:
Jeg antager, at det også kan lade sig gøre at teste med lidt gulvspån eller lignende, hvis det er noget, du har lidt tilovers af.
Altså at fræse + kexa, at teste den der lille udtagning i vinkel må du nok have bordplade til.
Altså at fræse + kexa, at teste den der lille udtagning i vinkel må du nok have bordplade til.
Pladerne skal jo ligge på reglar, som udgør stommen for skabe og hylder under de samme. Kan man ikke lægge en regel langs en samling og f.eks. forbinde regel med plader ved hjælp af et antal metalvinkler efter at have savet så godt man kan?
Word! Væggene er nok ikke præcis 90 grader mod hinanden, og fugen i en bordplade skal være *rigtig god* for at det skal være pænt og så der ikke kommer vand og snavs ned i fugen.johnnyz sagde: