Har købt hus med fritstående garage. Det er dog forfaldet en del gennem årene, og nu vil jeg fikse det op.
Det er muret med ret store blokke, ved ikke hvilke, og med puds på. Spartlet og malet indvendigt. Har ikke haft mulighed for at se, men jeg tror, at der ligger spån på taget. Koldt opbevaringsrum ovenpå det.
Jeg har tænkt at bruge det som garage/snickerstue/opbevaringsrum. Havde ikke tænkt mig varmgarage, men skal jeg bruge huset som opbevaring, behøver jeg måske lidt varme.
Nu til mine spørgsmål:
Skal jeg fjerne al udvendig puds, før jeg sætter regler op og sømmer ny facade?
Bør jeg reparere de blokke i døråbningen, der er gået i stykker, og i så fald hvordan?
Hvordan er isoleringsværdien på lignende blokke, bør jeg benytte lejligheden til at efterisolere, når jeg sømmer ny facade, eller isolerer blokkene godt?
Taknemmelig for tips og svar.
Det er muret med ret store blokke, ved ikke hvilke, og med puds på. Spartlet og malet indvendigt. Har ikke haft mulighed for at se, men jeg tror, at der ligger spån på taget. Koldt opbevaringsrum ovenpå det.
Jeg har tænkt at bruge det som garage/snickerstue/opbevaringsrum. Havde ikke tænkt mig varmgarage, men skal jeg bruge huset som opbevaring, behøver jeg måske lidt varme.
Nu til mine spørgsmål:
Skal jeg fjerne al udvendig puds, før jeg sætter regler op og sømmer ny facade?
Bør jeg reparere de blokke i døråbningen, der er gået i stykker, og i så fald hvordan?
Hvordan er isoleringsværdien på lignende blokke, bør jeg benytte lejligheden til at efterisolere, når jeg sømmer ny facade, eller isolerer blokkene godt?
Taknemmelig for tips og svar.
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 indlæg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 indlæg
Tjek op, hvilken slags farve det er, hvis det er plastikfarve, er det nok bedst at tage det ned og gøre det om. Jeg er lidt usikker på, hvordan man ser, om det er plastikfarve, tror man kan trække en enkrone på farven og se, om der kommer mærker, hvis der kommer grå/sorte mærker på farven, så er den af plastik... Dog usikker på dette, så verificér først 
læg reparation på der, hvor det er ødelagt. gerne sten, hvis der er huller større end fem*fem cm
jeg ville have isoleret med en 5 cm i det mindste.
mere isolering skader ikke.
fjern al løs puds alligevel. er det plastikmaling, så må du fjerne mere.
jeg ville have isoleret med en 5 cm i det mindste.
mere isolering skader ikke.
fjern al løs puds alligevel. er det plastikmaling, så må du fjerne mere.
Tak for jeres svar. Det ser ud til at være ret meget løs puds, så det ryger nok væk. Bliver nok også 45 mm ekstra isolering når jeg alligevel er i gang, så kan jeg jo vælge formål for huset som jeg vil.
Jeg bumper min tråd igen, og prøver at få svar på, hvordan isoleringsværdien kan se ud for blokkene. Jeg skal altså indrette garagen til et værksted, snedkerrum, "komme væk fra konen"-rum, kald det hvad du vil.
Jeg skal skifte portene ud så snart som muligt, men spørgsmålet er, om blokkene i sig selv er gode nok til at holde en ok temperatur derinde, når jeg er der. Jeg skal selvfølgelig også tjekke, hvordan det ser ud i loftet og isolere efter behov.
Overvejer at købe en billig L/L-varmepumpe og installere til varme, når jeg er der. Ellers har jeg en gammel kamin, men det bliver jo lidt mere besværligt, og så må jeg heller ikke bruge rummet som garage, hvis jeg skulle ønske det senere.
Taknemmelig for tips og idéer.
Jeg skal skifte portene ud så snart som muligt, men spørgsmålet er, om blokkene i sig selv er gode nok til at holde en ok temperatur derinde, når jeg er der. Jeg skal selvfølgelig også tjekke, hvordan det ser ud i loftet og isolere efter behov.
Overvejer at købe en billig L/L-varmepumpe og installere til varme, når jeg er der. Ellers har jeg en gammel kamin, men det bliver jo lidt mere besværligt, og så må jeg heller ikke bruge rummet som garage, hvis jeg skulle ønske det senere.
Taknemmelig for tips og idéer.
ved ikke hvilken blok det er, men jo mere porøst materiale, desto bedre isolerer det. Vægtykkelsen spiller en rolle. Ser ud som gasbeton, siporex? Tror ikke, du gør en stor gevinst ved at isolere mere, hvis væggene er tykke.
Det virker som om pudset aldrig har siddet ordentligt fast på blokkene og kun har hængt fast i fugerne. Dårligt forvandtet, ikke grundet ved pudsning af blokvæggen, som suger meget vand? Forkert pudsmateriale? Forkert overfladefarve?
Jeg ville nok slå alt det gamle ned og pudse om til foråret, hvis det var mit fristed
gaia
Det virker som om pudset aldrig har siddet ordentligt fast på blokkene og kun har hængt fast i fugerne. Dårligt forvandtet, ikke grundet ved pudsning af blokvæggen, som suger meget vand? Forkert pudsmateriale? Forkert overfladefarve?
Jeg ville nok slå alt det gamle ned og pudse om til foråret, hvis det var mit fristed
gaia
Senest redigeret af en moderator:
Er helt blank når det gælder betonmateriale, så jeg har ingen idé. Men de er efter min mening ganske tykke. 30 cm i hvert fald. Føles lidt rart, at du siger, det er overkill at isolere på tykke vægge, da jeg selv har tænkt i de baner. Men jeg må udskifte portene og vinduet.gaia sagde:ved ikke hvilken blok det er, men jo mere porøst materiale desto bedre isolerer det. Vægtykkelsen spiller en rolle. Ser ud som gasbeton, siporex? Tror ikke du gør en stor gevinst ved at isolere mere, hvis væggene er tykke.
Det virker som om pudset aldrig har siddet fast i blokkene og kun har hængt fast i fugerne. Dårligt forvandet, ikke grundet ved pudsning af blokvæggen som suger meget vand? Forkert pudsmateriale? Forkert overfladefarve?
gaia
Kommer til at beklæde med træfacade, der matcher huset, som jeg også skal beklæde om alternativt tage den gamle panel frem.
Samler op på en af mine gamle tråde, da det begynder at blive aktuelt. Jeg gjorde aldrig noget med garagen, da der kom en masse andet i vejen. Men nu begynder jeg at få lidt lyst.
Planen er at fjerne al puds. Rejse op med 45x45. Isolering. Vindpapir og til sidst panel. Jeg har lige behandlet brændeskuret med jernvitriol og overvejer at gøre det samme med garagen.
Nu overvejer jeg, om garagen kan tage skade af at stå uden pudsen i en periode, hvis jeg ikke når at sætte panelen op? Skal jo starte et sted og tænkte på at fjerne pudsen og reparere hullerne.
Vindskeder og tagudhænget er malet med en, hvad jeg tror, gul plastikmaling. Det nemmeste ville være bare at vaske det og male over med hvid akrylmaling. Eller er det dumt? Passer det overhovedet med hvide vindskeder osv. til den gråsfarve, træet får af jernvitriolen?
Håber på lidt svar!
Planen er at fjerne al puds. Rejse op med 45x45. Isolering. Vindpapir og til sidst panel. Jeg har lige behandlet brændeskuret med jernvitriol og overvejer at gøre det samme med garagen.
Nu overvejer jeg, om garagen kan tage skade af at stå uden pudsen i en periode, hvis jeg ikke når at sætte panelen op? Skal jo starte et sted og tænkte på at fjerne pudsen og reparere hullerne.
Vindskeder og tagudhænget er malet med en, hvad jeg tror, gul plastikmaling. Det nemmeste ville være bare at vaske det og male over med hvid akrylmaling. Eller er det dumt? Passer det overhovedet med hvide vindskeder osv. til den gråsfarve, træet får af jernvitriolen?
Håber på lidt svar!
Synes det ser ud som normal letbeton, du har i din garage. At tænke på er, at letbeton som sådan klarer vejr og vind nogenlunde så længe det ikke fryser. Dog suger letbeton meget vand, så hvis du har en ubeskyttet letbetonvæg, som det kan regne mod, vil den suge til sig godt og grundigt! Fryser letbeton, som har suget meget vand, frostspringer det let. Dæk ordentligt med andre ord er min anbefaling, men gør du dette, skal det ikke være noget problem at banke pudset væk.
Jeg har reglet op mit garage bygget af blåbeton, men pudset fik lov at sidde tilbage. Hvorfor vil du have det væk? I min verden er det bare en masse unødvendigt arbejde, tager tid som du kan bruge til noget sjovere.
Jeg isolerede garagepladen også efterfølgende, med sådan nogle kantelementer der har en betonbelægning på den ene side, ved ikke om det har nogen større effekt men lidt burde det vel gøre.
Jeg isolerede garagepladen også efterfølgende, med sådan nogle kantelementer der har en betonbelægning på den ene side, ved ikke om det har nogen større effekt men lidt burde det vel gøre.
Skal du skrue i det, så anbefaler jeg de lette betonskruer, der findes! De har nogle specielle gevind, der gør, at det faktisk holder. Jeg ville ikke fjerne så meget puds, hvis jeg alligevel skal beklæde det med panel. Det andet alternativ er jo at pudse det om helt enkelt. Blåbetong isolerer ganske udmærket.
Dels tror jeg, at der er plastikmaling på, det føles sådan at bygge ind. Som man kan se på billederne, er pudset sluppet mange steder, så det giver næsten 1 cm i niveauforskel. Selvfølgelig kan man udbedre, men så bliver der luftspalter bag eventuel isolering. Derudover mærker jeg, når jeg banker på pudset, at det lyder hult næsten overalt. Jeg mistænker, at hvis jeg river lidt nederst, så falder det hele ned alligevel. Det føles ikke som det bedste underlag for en facade.