Vi har klassisk stående panel med lodretklædning. Alt er herligt rødmalt fra 60'erne. Siden da tror jeg ikke, at det har fået så meget kærlighed. Selvfølgelig er det lidt skrøbeligere og afbrændt på de sider, solen ligger på. For ikke at nævne, at malingen kan børstes væk ned til trærent med en piasava.
Men skal man skifte? At skifte frister ikke et sekund. Bliver det virkelig bedre, og i så fald på hvilken måde?
Jeg tænker mig, at børste rent, olie og male burde være nok og derefter forbedre det om yderligere 8-10 år.
Nej, hvorfor skulle du skifte panelet? Man behøver ikke skifte panel, fordi det er gammelt. Hvis en del er rådden, kan man skifte den, altså skære en ny del ind. Sådan gjorde man før. Og det fungerer nu også.
For ikke at tale om at farven kan børstes væk ned til trærent med en piasava.
Det er helt normalt for slamfarve/falurød og betyder ikke, at farven er gammel/dårlig på nogen måde.
Bemærk, at når det er malet med slamfarve, kan du ikke male over det med en anden farve med mindre, end at du gør det helt trærent. Så glem det der med at olie, m.m. uden det er børstning og en ny omgang falu rödfärg som gælder.
Og panelet behøver ikke at blive skiftet, medmindre du har nogle rådskader eller lignende.
P.s. og vær ikke nærig og køb en billig variant, men køb en farve af god kvalitet.
Yderbeklædning udskiftes oftest afhængigt af udseendet. Så længe vand ikke trænger ind og skader den underliggende konstruktion, behøver du ikke at skifte.
Du grunder med falurödfärg men fortynd det med 10-20 % vand, når du bruger det som grund. Eller benyt chancen og skift farve, når det er nemt at få trærent, hvis du ønsker det ( jeg er ikke fan af slamfärg )
Eller passe på og skift farve, når det er nemt at få træet rent, hvis du vil det (jeg er intet fan af slamfarve)
Det er svært at få en ændring af farvesystemet til at fungere godt. Falupigmentet er et problem, svært at lykkes med at børste alt væk tilstrækkeligt godt.
Dernæst er det ikke usædvanligt, at Falu rödfärg er lidt linolieforstærket, og den sidder nok i træet nu, i så fald, og vil give linolieblærer, hvis man maler over med akrylat.
En alkydoliefarve kunne måske fungere, men ingen vil tage noget ansvar for, at det fungerer.
Falurödfärg indeholder vel en del linolie så Det ville man vel måske kunne olie ind de tørreste dele med. Grundolie til moderne farvesystem ville jeg undgå.
Nej, olie ikke noget ind, det bliver alt for meget olie da. Rødfarve kan nogle gange være lidt linolieforstærket, med en enkelt procent linolie og måske op til 10% for dem, der har følt sig modige. Og så begynder man at risikere problemer med linolieblærer og afskalning af farven og sådan.
Så olie ikke noget ind inden, men bland eventuelt nogle procent linolie i farven. Jeg forstærkede min lidt ved seneste maling med forhåbningen om, at pigmentet ville blive mere stabilt, ikke vaskes ud så let af regnen, det fungerede ikke så godt som jeg havde håbet.
I øvrigt er jeg langt fra en rigtig slamfarveekspert (selvom jeg nu valgte det selv, men jeg fortryder det nok lidt også).
Jeg håber, nogen virkelig kyndig kan hoppe ind i tråden og give input, jeg ved, der findes nogle her på forummet.
Det er svært at få et skifte af farvesystemet til at fungere godt. Falupigmentet er et problem, det er svært at få børstet alt tilstrækkeligt godt af.
Sen er det ikke usædvanligt, at Falu rødfärg er lidt linolieforstærket, og det sidder nok i træet nu i så fald og vil give linolieblærer, hvis man maler over med akrylat.
En alkydoliefarve kunne måske fungere, men ingen vil tage noget ansvar for, at det virker.