Ville ikke tage over en gammel tråd, så jeg opretter en ny med mine overvejelser.

Jeg fik råd i Bauhaus om at købe Essve C4 i nogle forskellige formater for at bygge det, jeg skulle gøre. Nemlig:
- Forstærke under eksisterende terrasse med flere reglar/bjælkesko
- Fæste udestue til facade
- Fæste udestue til terrasse/reglar
- Udskifte nogle eksisterende skruer

Efter at jeg nu efterfølgende skulle købe flere skruer hos en anden byggevarehandel, sagde de, at det var uhensigtsmæssigt at bruge C4 med tanke på, at jeg bor ved havet på vestkysten. (Noget de andre også vidste...)

Her er lidt billeder af den færdige konstruktion. Der sidder 8 stk. 8x100 C4, som holder taget fast i bagkant, som er skruet ind i facaden.

Hver fod i forkanten sidder med 4 stk. 8x100 C4 ned i reglar under terrassen.

Derefter sidder reglar i bjælkesko under, som sidder med 6x100 C4.

Spørgsmålet er vel, om jeg bør være bekymret for, at det falder ned i hovedet på mig, eller om jeg bekymrer mig unødigt :)

• Sort metalplade fastgjort til trægulv med skruer, der understøtter en lodret stolpe på en terrasse eller en struktur ved kysten.
  • Uterum med glastak fästat vid en trätrall och husfasad, omgivet av en trädgård.
P
C 4 er jo beregnet til kystnær udendørs brug, så her skriver Woody

C4 – UDENDØRS​

Klarer høj fugtighed og luft med moderate mængder salt, hvilket gør, at C4-klassificerede produkter er velegnede til udendørs brug og i kystnære miljøer. En almindelig C4-overfladebehandling er ZiniC-4, som er en blanding af zink og nikkel. Det giver en hård, slidstærk overfladebehandling, som desuden bevarer ydeevnen på skruespidser og gevind. C4 er næsten blevet standard i Sverige, og produkter, der ofte findes i denne klasse, er terrassebrædder og træskruer til udendørs brug. ZiniC-4 Torx fra FAST er en almindelig skrue i denne klasse. Rustfrit stål A2 falder også ind i denne klasse, selvom det ikke er en overfladebehandling, men en legering af stål og krom, der opfylder kravene til klassen.

https://hejdes.woody.se/tips-inspiration/rostskyddsklass

Vi har i alle år kørt med C 4 både på terrassebrædde skruer og konstruktion, har aldrig fået nogen reklamation i 20 år..
Går vi tilbage lad os sige 10-15 år, så spikrede vi alle udvendige konstruktioner og disse holder stadig, og galvaniseret anses for at være dårligere end C4..

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
fekberg
  • Laddar…
Rejäl sagde:
C 4 er jo beregnet til kystnær udendørs brug, så her skriver Woody

C4 – UDENDØRS​

Klarer høj fugtighed og luft med moderate mængder salt, hvilket gør, at C4-klassificerede produkter er egnede til udendørs brug og i kystnære miljøer. En almindelig C4-overfladebehandling er ZiniC-4, som er en blanding af zink og nikkel. Det giver en hård, slidstærk overfladebehandling, der desuden bevarer ydeevnen på skruespidser og gevind. C4 er næsten blevet standard i Sverige og produkter, der ofte findes i denne klasse, er terrasse- og træskruer til udendørs brug. ZiniC-4 Torx fra FAST er en almindelig skrue i denne klasse. Rustfrit stål A2 falder også ind i denne klasse, selvom det ikke er en overfladebehandling, men en legering af stål og krom, der opfylder kravene til klassen.

[link]

Vi har i alle år kørt med C 4 både på terrasseskrue og konstruktion, har aldrig modtaget nogen klage i 20 års tid..
Går vi tilbage sig 10-15 år så spikrede vi alle udvendige konstruktioner og disse holder stadig og galvaniseret anses for at være dårligere end C4..
Det var jo betryggende! Tak for et hurtigt svar. Jeg syntes bare at finde information, der påpegede, hvor uegnet det var, så man til sidst bliver lidt blind.

Så er det lidt svært for en hobby-gør-det-selv at vide..

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Vi har i alla år kørt med C 4 både på terrassebrædder og konstruktion, har aldrig fået nogen reklamation på 20 års tid.
Undskyld, men det siger ikke meget. Hvis jeg bestiller et tømrerarbejde og skruerne er rustne efter 5 år, synes jeg det er helt meningsløst at reklamere. Jeg tror ikke, at nogen virksomhed ville indrømme, at de valgte de forkerte skruer, uden at det vil regne med bortforklaringer.

P
T Thomas_Blekinge sagde:
Undskyld, men det siger ikke meget. Hvis jeg bestiller et snedkerjob, og skruerne er rustne efter 5 år, synes jeg, det er helt meningsløst at reklamere. Jeg tror ikke, nogen virksomhed ville indrømme, at de valgte den forkerte skrue, uden det vil hagle med bortforklaringer.
Hvad siger ikke så meget? Man kan finde fejl på alt, ligesom en bils rustbeskyttelsesgaranti ofte ikke gælder synlig rust, men kun betydelig rust på bærende konstruktioner fx.
At en C4 skrue ikke skulle holde udendørs, som den er testet til, er jo bare latterligt..det er den næsthøjeste kvalitet, som man normalt går ud fra.
Så hvis du banker og slår på skruen, så belægningen forsvinder, er det næppe producentens ansvar.

Jeg har ingen meninger om C4's egnethed. Jeg mener bare, at argumentet du fremfører "Ingen reklamationer" siger ingenting.
Havde du sagt: "jeg har tjekket 20 byggeprojekter efter 5 år og ikke fundet rustne C4-skruer" så havde det været anderledes. Men fraværet af reklamationer er ikke et argument.

F fekberg sagde:
Det var jo beroligende! Tak for et hurtigt svar. Jeg syntes bare jeg fandt information, der påpegede, hvor upassende det var, at man til sidst bliver lidt blind.

Så er det lidt svært for en hobby-fusker at vide...
Det har aldrig været et problem med C4 konstruktionsskruer 6-8 mm til at skrue sammen ramme og fastgørelse.
Jeg skruede hele mit udestue med
ESSVE konstruktionsskrue ET-T på Ø8,2 mm, som er beregnet til samling af trækonstruktioner, limtræ mm indendørs og udendørs.

Problemet er terasseskruer, hvor terrassen bevæger sig op til mange mm over året.

Jeg undrer mig lidt over det samme, hvilke skruer SKAL man egentlig have, hvilke er gode nok, og hvilke fungerer?

Spørgsmålet er også, hvor stor forskellen er mellem de forskellige skrueleverandører?

/Jocce

• Synes
fekberg
  • Laddar…
Varmforzinket firkantet trådsøm. Helt overlegen. Jeg, der beskæftiger mig med renoveringer, har opdaget, at skruer mest er et problem. Efter nogle år er de rustet fast i træet og kan ikke fjernes. Desuden er de skøre, og ser man på en 10 år gammel kraftoverførende skrueforbindelse i træ, der bevæger sig med årstiderne, er det almindeligt, at halvdelen af skruerne er knækket lige over.

H heimlaga sagde:
Varmgalvaniseret firkantet trådspik. Helt overlegen. Jeg som beskæftiger mig med renoveringer har bemærket, at skruer mest er et problem. Efter nogle år er de rustet fast i træet og kan ikke tages ud. Desuden er de skrøbelige og ser man på en 10 år gammel kraftoverførende skrueforbindelse i træ, der bevæger sig mere med årstiderne, er det almindeligt, at halvdelen af skruerne er knækket.
Er det da et spørgsmål om dårligere bæreevne eller bare, at det er besværligt at fjerne ved eventuel udskiftning af planker eller lignende? Det, jeg oprindeligt bekymrer mig over, er jo, at skruerne knækker, og at hele skidtet falder ned :)

Du behøver ikke bekymre dig om bæreevnen i den der konstruktion. C4 overfladebehandlingen er god nok til din montering. Det, der kan ske over tid, er, at du får lidt rustfarvede skruehoveder, hvis du bor meget tæt på kysten, så saltfugtig luft hele tiden blæser ind på konstruktionen. Men selve skruen er jo for det meste skruet ned i træet, og så kommer saltvandet ikke til på samme måde. Hvis du efter 7-10 år synes, at dem, der holder fødderne i terrassen, begynder at se for rustne ud, så skift dem bare ud med nye. Dem, der sidder i tagkonstruktionen, er jo for det meste dækket af tag og får således ikke specielt meget fugt på sig. Korrosion opstår mest, når der konstant er fugtpåvirkning, som en terrasse skrue let nedsænket i træ, en vertikal montering gør jo, at der ikke bliver så meget stående fugt. Når skruer testes for C4 korrosionsklassen, må der ikke mere end 2 ud af 10 skruer have antydning til rust efter en cykling i saltspraykammer, som simulerer 15 års udendørsbrug. Med antydning menes rustpletter, ikke svækkelse af styrken eller egenskaber.

• Synes
fekberg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.