Overvejer måske at bytte denne ud med en ny Contura brændeovn. Skal jeg rive det hele ned, eller kan jeg på en eller anden måde sikre skorstenen fra loftet og opad?
Hej!
ER typ helt umuligt at give et 100% korrekt svar uden at have været på stedet ...
Men på mit sommersted havde jeg tidligere en pejs med traditionel skorsten. Da jeg skulle skifte den ud med en Morsø støbejernskamin, var min første tanke at trække et indvendigt rør i den eksisterende skorstensmur.
Håndværkeren, som jeg hyrede, fik mig direkte på bedre tanker, renover den eksisterende skorstensstok. Så han murede den sidste 1,5 meter om, brugte en slags indvendig tætning i hele stokken, slutresultatet helt perfekt. Fordelen ved at beholde den eksisterende stok er, at den opvarmes hver gang man fyrer, hvilket driver fugten ud af den og giver den en mange gange længere levetid.
Desuden foreslog han, at når jeg rev den eksisterende pejs ned, at beholde selve ildstedet (understykke), derefter lægge en plade på den og placere kaminen på pladen. Kaminen kom da højere op, hvilket giver en meget bedre nærfølelse til ilden.
Så ... kontakt en god kamininstallatør og bed om forslag til løsninger
Undersøg om skorstenen står på murstocken eller på komfuret. Forhåbentlig er det den første løsning. Er det den sidste, skal skorstenen understøttes seriøst før nedrivning af komfuret. Sagkyndig murer kræves da vil jeg sige.
Undersøg om skorstenen står på murstocken eller på brændeovnen.
Absolut, jeg glemte den "detalje". Jeg havde heldet med at den hvilede direkte på fundamentet under, så ingen besværligheder der.
Men en sagkyndig murer kan sikkert foreslå gode løsninger afhængig af hvordan det ser ud
Hej!
ER typ helt umuligt at give et 100% korrekt svar uden at have været på stedet ...
Men på mit sommersted havde jeg tidligere en åben pejs med traditionel skorsten. Da jeg skulle skifte den mod en Morsø støbejernskamin, var min første tanke at trække et indvendigt rør i den eksisterende murede skorsten.
Det var sådan jeg tænkte, man kunne gøre. Bare for at tydeliggøre, så er det sådan en her, jeg vil have:
Så jeg vil slå alt det, der står inde, væk. Indsatsen er skiftet før, så den murede skorsten står jo på hele klumpen, der står inde.
Men tænkte man kunne slå en række mursten væk på loftet og regle op, så den hviler på reglerne i stedet..
Så nærmer du dig nok en situation, hvor det måske er bedre/lettere at rive hele skorstenen ned og sætte en ny skorsten af metal op.
Der er meget masse, som skal bæres af loftsbjælkelaget, kræver nok en seriøs styrkeberegning samt en godkendelse fra brandmyndighederne. Tror næsten, at der kræves brandklassificerede ståldragere til den konstruktion ... men der må du tjekke med dem, der bestemmer
Nu forstår jeg ikke rigtigt. Står skorstenen på spisen trods alt? I så fald er jeg enig med indlægget ovenfor. Men kontakt konstruktøren for at se, om det så kan løses på en enklere måde.