om man skal fastgøre to bjælker med gennemgående sekskantskrue, skal der så være skive på begge sider. Dvs både ved hovedet og møtrikken?

Skulle sige, at det afhænger. Blandt andet afhænger det af materialet i bjælkerne; træ eller metal? Det afhænger af størrelsen på hullet og skruen/skruens hoved. Det afhænger af, om der er en æstetisk dimension i det hele.

Er det træ, og det er normal størrelse på skruehovedet og møtrikken, og hvis det ikke er absolut udelukket pga æstetik, ville jeg uden tøven have skiver på begge sider. Der skal meget til, før jeg vælger ikke at have skiver.

• Synes
Villa1949
  • Laddar…
Ok. Tak for svar. Det gælder et altantag. Af æstetisk årsag har jeg overvejet at bruge vognbolte i stedet, men har andre sekskantskruer tilovers.

Det er stolper 90x90 limtræ som skal fastgøres sammen med bærende bjælke i 42x180 limtræ. Stolperne tænkte jeg at lave et udsnit i toppen som et L og lægge bærende bjælke derpå og fastgøre skruen igennem stolpe og bærende bjælke.

Da ville jeg nok have fræset en forsænkning på begge sider, stor nok så skiven går i, dyb nok så skruvhovedet flugter med overfladen på stolpe/bærbjælke. Det synes jeg giver et flot resultat, der ser professionelt ud. Bemærk, at det måske ikke er den bedste løsning, hvis fræsningen bliver udsat for regn.

Vognbolt er flot, dog bliver det jo et problem, HVIS man behøver at få skruen og møtrikken af uden at beskadige træet. Stor risiko for at møtrikken sidder fast, og så står man der...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.