3,065 læst ·
5 svar
3k læst
5 svar
Skal bygge trappegelænder indendørs - limtræ mere holdbart?
Hej!
Skal bygge et nyt trappegelænder på overetagen. Egentlig kun 2 sektioner som er ca. 1,30 m lange. Vil bruge over- og underligger med aluminiumsrør imellem.
Har en tanke om at bruge limtræ både til stolper og over-/underligger. Underliggeren vil sidde ca. 10 cm over gulvet. Får mig til at tro, at det er mere stabilt og ikke slår sig lige så let. Spilder jeg penge, eller er det fornuftigt?
Skal bygge et nyt trappegelænder på overetagen. Egentlig kun 2 sektioner som er ca. 1,30 m lange. Vil bruge over- og underligger med aluminiumsrør imellem.
Har en tanke om at bruge limtræ både til stolper og over-/underligger. Underliggeren vil sidde ca. 10 cm over gulvet. Får mig til at tro, at det er mere stabilt og ikke slår sig lige så let. Spilder jeg penge, eller er det fornuftigt?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Jeg tror, at stolper oftest laves af limträ, sådanne dimensioner har ellers en tendens til at sprække. Selv over- og underliggere burde blive bedre, hvis de er limede. Der bør være mindre risiko for, at de vrider sig eller slår sig på anden måde.
Stolperne bliver 80*80 limtræ som hvidmales med sprøjte. Over / underlægger type 58*38 eller 58*58. De vil blive sat stående med borede huller til aluminiumsrør. Derefter lægges der en overlægger ovenpå også.
Ikke helt klar over konstruktionen endnu. I planlægningsstadiet
Ikke helt klar over konstruktionen endnu. I planlægningsstadiet
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En fremragende idé at bruge limtræ. Udover at materialet holder sig mere lige, bliver det også stivere. Dog synes jeg, du har for grove dimensioner. Håndlisten bør ikke være bredere end 50 mm, og stolper, der er 80x80, bliver klodsede. Lav stolperne i en anden træsort, f.eks. birk, så kan du gøre dem betydeligt slankere, forslagsvis 50x50, måske endnu tyndere.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur bygga bjälklag på torr stampad jordgolv, inomhus i ladugård?
Utbyggnad och tillbyggnad -
trappegelænder indendørs
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Mått, bygga egen trappa inomhus
Planlösningar -
Trappegelænder indendørs (med billeder)
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Trappräcke inomhus i hus från 1980
Frågor och svar om renovering