Vi kommer bygge en bod (3*4,8 meter) med sedumtag som vi planterer selv. Det indebærer, at tagvægten vil stige betydeligt, og jeg vil tage udgangspunkt i kn 5.5 til beregning af spær, baseret på det omtrentlige værdi i "Gröna tak-handboken". Så langt ved jeg, hvordan jeg skal gå til værks.

Spørgsmålet er, om jeg behøver at beregne videre ned i konstruktionens vægge, bjælkelag og sokler, eller om en sokkelgrund og ramme i solid standard (reglar 45*95) er tilstrækkelig for nedadgående last.

Jeg har forsøgt at få et indtryk af omtrent, hvor meget vægt en sokkel kan tåle, men lykkes ikke at finde noget godt at tage udgangspunkt i.

E Elitost sagde:
Vi kommer til at bygge et skur (3*4,8 meter) med sedumtag som vi planterer selv. Det betyder, at tagvægten vil øges betydeligt, og jeg vil tage udgangspunkt i kn 5.5 for beregning af tagspær, baseret på det omtrentlige værdien i Grøna tak-handboken. Så langt ved jeg, hvordan jeg skal gribe det an.

Spørgsmålet er, om jeg skal beregne videre ned i konstruktionens vægge, etageadskillelse og piller, eller om en pillefundament og ramme i robust standard (reglar 45*95) er tilstrækkelig for den nedadgående belastning.

Jeg har forsøgt at få en fornemmelse af, omtrent hvor meget vægt en pille kan bære, men jeg har ikke haft held med at finde noget godt at tage udgangspunkt i.
Er det medregnet snebelastning da?

Kan ikke forestille mig, at væg eller grundkonstruktionen skulle behøve forstærkning på grund af den vertikale belastningsøgning,

45x95 cc 120 bærer vores tegltag i Stockholm.

Ulltand Ulltand sagde:
Er det medregnet med snelast da?

Kan ikke forestille mig at væg eller grundkonstruktionen skulle behøve forstærkes pga. den vertikale lastforøgelse,

45x95 cc 120 bærer op vores tag i tegl i Stockholm.
Ja, i den skøn jeg har lavet af vægten på taget, har jeg taget det med. Eventuelt lægger jeg mig på endnu sikrere afstand, hvis fejlmargenerne når jeg laver den endelige konstruktionstegning af tagspærerne. Det drejer sig jo om så lidt træ, at det ikke skader at være på helt sikre side.

Nej, jeg tænker, at betydeligt større bygninger får større tyngder på vægge og pæle, uden at for den sags skyld skulle skalere op. Men som novice har jeg ikke meget egen erfaring at drage konklusioner fra, og da er der altid risikoen for, at jeg gør noget forkert, hvis jeg improviserer for meget.

Jeg slår måske ind en åben dør her, men spær skal møde væggen i det punkt, hvor der er en stående regel under remmen.

Ulltand Ulltand sagde:
Jeg slår måske ind en åben dør her men spærerne skal møde væggen i det punkt hvor der findes en stående regler under hammarbandet.
Jo, det har jeg fuld kontrol over :)

Det jeg jeg bekymrer mig over er at jeg mangler viden om hvilke vægte der kræves for at risikere at knække bærende væg, eller hvordan en armeret plint på 19 eller 20 diameter klarer vægter.

Hvad mener du med kn 5.5? Mener du 5,5 kN/m2? Det er i så fald rigtig meget og ikke et sedumtag men et græstag med tykt jordlag.

W witten sagde:
Hvad mener du med kn 5.5? Mener du 5,5 kN/m2? Det er i så fald meget meget og ikke et sedumtag, men et græstag med tykt jordlag.
Sedum/urtag skulle ligge på 0.9-2,5 kn/kvm(hvis man ikke bruger rullet ud). Så troede jeg, at jeg bare kunne tilføje 2,5, som er snezonen. Og så tog jeg lidt mere for at være helt sikker. Men hvis jeg har tænkt forkert, bliver jeg bare glad.

J
Hvordan bliver det med forskydningskræfter/vertikal stabilitet når en større samlet tagvægt dynamisk bevæger sig?

De stående regolernes evne til at bære taglast afhænger primært af, hvordan de er afstivet i den svage retning. Med 45x95 lige under hver tagspærbeslag er det passende med en række kortlinger på halv højden.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
De stående reglernes evne til at bære tagene afhænger primært af, hvordan de er stagede i den svage retning. Med 45x95 direkte under hvert tagstolsfeste er det passende med en række med kortlingar på halve højden.
Jeg tænkte at regne efter samme princip som i byggbeskrivningars garage men skalere længde og bredde ned. Højden på byggeriet er ikke det vigtigste, da jeg bor udenfor detaljplan.

• Byggetegning af et skur med detaljer om materialer; viser træramme, tagkonstruktion og placering af forskellige byggematerialer.
Følger du den beskrivelsen så bliver det godt!

J justusandersson sagde:
Følger du den beskrivelsen så bliver det godt!
Dejligt at høre!

De store forskelle er, at jeg kører plintgrund. Kigger på om jeg skal køre 220*45 på et fag (cc60) over bredden på 3 m, eller lægge en bærende bjælke i midten. Men det ville være så bekvemt at undvære. Skal fortsætte med at regne og se på, hvad der er fornuftigt i det valg.

Og vi kører med 14 graders tag med sedum og andre gode tagplanter.

Sådan ser konceptbilledet ud, men det er kun vejledende for tegningen som jeg arbejder på nu.

• Skitse af et lille hus med sedumtag og to vinduer, en døroplukning og en regntønde ved siden. Håndtegnet koncept for byggeprojekt.
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
J Jönas sagde:
Hvordan bliver det med skjuvlaster/vertikal stabilitet når en større sammenlagt tagvægt dynamisk bevæger sig?
De burde rimeligvis øge, men på den anden side bevæger et tungere tag sig ikke lige så let på grund af træghedsloven.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.