Hej!
Jeg er i gang med at kappe "topper" på sten, typisk sænke 10-15 cm under jordoverfladen, og det går fint med vinkelsliber og diamantskive, samt kiler. Jeg har taget mig god tid for at undgå overophedning på skiven, men til sidst kørte jeg for hårdt, og skiven ser ud til at være blevet lidt oval, da den nu "hopper" en smule, hvilket forringer skærekapaciteten, så den skive kasseres.
Så mit spørgsmål er, om man kan køle med vand under savning, eller om det forringer skæreydelsen? Nok kunne jeg teste det, men jeg er usikker på, om det kan medføre andre "risici" som for eksempel, at skiven hugger osv.
Kører du med almindelig elektrisk vinkelsliber så bør det blive en forbedring rent savteknisk med vandtilførsel. MEN vinkelsliberen i sig er med størst sandsynlighed følsom for vand.
forsøgte med billedet at vise, at der findes store klinger, som køles med vand.
fungerer en haveslange til dit brug, eller skal du lave en mathiass løsning?
Alle "rigtige" maskiner til at skære i sten og beton har vandkøling til skiven, så jeg kan garantere, at det ikke forringer skæreevnen. Men som sagt, vær forsigtig med elværktøj, der ikke er lavet til at få vand på sig!
Jeg har også kørt med vand. Det var meget godt til skæring, og endnu bedre med hensyn til støvet.
Men ikke helt så godt for maskinen. Jeg skammer mig faktisk (plejer jo at plapre om elsikkerhed), da jeg havde skåret et stykke tid, begyndte det at kilde i hånden. Handskerne var gennemblødte. Tilsyneladende fik jeg en krybestrøm i mig (dog beskyttet af HPFI-afbryder). Jeg burde selvfølgelig have afbrudt, men jeg skiftede bare til tørre handsker. Så efter 3-4 yderligere skæringer (skar en række 30mm granitplader) stoppede jeg for aftenen, da det begyndte at kilde igen.
Dengang brugte jeg en sliber med 130mm skive, maskinen var købt på Rusta for omkring 200 kr. Da jeg havde en enkelt skæring tilbage (160 cm lang), gik maskinen i stykker efter omkring 50 m total skæring.
Jeg tænkte, at nu måtte det blive en lidt mere mærkevaremaskine, fangede en Ryobi til 1200 kr. Den gik i stykker efter en halv skæring. Efter dissektion viste det sig, at kulholderne var for trange, så kullene sad fast i stenhårdt, dermed blev der løs forbindelse. Skodmærke!
Kørte og købte en ny maskine, denne gang igen vildt billig, Lidl havde kampagne lige da, kanongod maskine til 299 kr, hvis jeg husker rigtigt. Meget bedre også at bruge end Ryobi. Men nu er jeg stoppet med at køre med vand.
Diamantskiverne er jo så billige, især i de mindre størrelser, at jeg ikke ville risikere livet med vanding. Jeg har brugt skiver tørt i flere dage til granitkapning, inden de blev slidt op. Vær omhyggelig med ikke at trykke for hårdt, så skiven bliver varm, får slag eller kiler fast, for det kan skiverne ikke lide. Støvet er selvfølgelig ikke sjovt. For dit eget helbred kræves P3-maske, gerne helmaske. Buske og bygninger bliver grå, hvis man skærer meget. En blæsende dag, når vinden ligger rigtigt, er godt .
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.