Gult hus med skråt tag, hvor taget skråner ind mod et hvidt vindue. Tagsten og tagkonstruktion synlige, viser et byggeri med konstruktionsmæssige fejl. En tom loft med skråt loft, stabel af isoleringsmateriale i røde og hvide pakker, en stige og gulv af krydsfiner. Loftområde under konstruktion med skrå lofter og lysinsivende vinduer. Bygningselementer synlige ved vinduerne.

Hej!

advarsel for et eventuelt pucko-spørgsmål, fra en som slet ikke er i byggebranchen...
Vi har bygget hus for nylig, og byggefirmaet lavede en fejl med vores spær, det blev ikke helt godt æstetisk, når huset var færdigt. Som I kan se, går taget ligesom ind mod vinduerne. Ikke pænt. Det burde være gået lige ud fra taget og spillet i en linje med facaden, hvis I forstår, hvad jeg mener. Problemet er, at der går en tagstol lige ved vinduet. Kan man skære den del af for at få den rette linje? I mit amatøragtige hoved tænker jeg, at man bare burde kunne skære den udhængende del væk? Eller kan det blive skævt?

det skal nævnes, at vi skal udbedre fejlagtige plader samt en del dårlig kvalitet i pudset, jeg overvejer, om det er værd at forsøge at ændre dette også. Pladesmeden mente også, at det kan give problemer med at åbne vinduerne om nogle år, hvis man ikke gør noget ved det.

måske er der nogen, der har lidt mere viden end mig? Om det overhovedet er værd at overveje, eller om jeg skal droppe tanken :)

JanneJanne123
Det der så da sjovt ud, hvordan så det ud på tegningen?

På byggetilladelsestegningen ser det ud som det skal gøre, ikke sådan her. Men en konstruktionstegning har jeg ikke set!

Det er ikke bare at kappe tagspær, man skal i sådanne tilfælde aflaste med en bjælke.

Men I skal jo lade byggefirmaet løse det. I skal ikke begynde at kappe i noget, der lige er leveret, eller engang overveje en løsning. Bare påpeg fejlen, og så må de løse det :D

Hvad har de sagt, når I har talt med dem?

Vi har ophævet kontrakten, behøver ikke gå mere ind på det nu, men byggefirmaet er altså ikke med i billedet længere.

Appendix Appendix sagde:
Det er ikke bare at kappe spær uden man får i sådanne tilfælde aflaste med en bjælke.

Men I får jo lade byggefirmaet løse det. I skal ikke begynde at kappe i noget som er netop leveret eller endda overveje en løsning. Bare påpege fejlen, og så får de løse det :D

Hvad har de sagt, når I har talt med dem?
Hvad mener du, at man skal aflaste?

Den del er ikke noget problem at kappe.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Udskuddet på tagfoden bærer jo ikke huset. Men den bærer tagfoden videre til den næste tagstol. Så det er ikke bare at kappe den. Men der burde ikke behøves så meget for at bære tagfoden.

Jeg har ikke set lige denne løsning før, med en så smal kvist som er klemt ind mellem eksisterende spær alene. Det almindelige er, at man bruger en meget bredere kvist for at få fuld højde i større dele af det aktuelle rum på førstesalen.

Var det sådan, I havde tænkt, at det skulle være fra starten?

To-gavlet hus med gult ydre, rødt tegltag, og to mindre kviste på hver side af en større kvist. Flisebelagt gårdhave foran.
Jeg forstår hvad du mener, men ja - det ville se sådan ud med to mindre kviste ved siden af den store kvist,

Ok godt at man ser helheden. Nu er jeg *absolut* intet andet end en lægmand, men det synes ikke at være en god plan at skabe en "takkupa" mellem kun to tagspær, det ville være nødvendigt at udnytte mindst det dobbelte som du ser i midterpartiet.

Eksteriørt ser det mærkeligt ud, og selv interiørt bliver der meget begrænset nytte af disse vinduer, når indervægge kommer til og begrænser lysindfaldet yderligere.

Alternativet ville være at have tagvindue i stedet, men den option er måske ikke længere aktuel?

Tanken er ikke, at vi skal lave et så stort indgreb som at fikse tagvinduer, men vi vil gerne have udseendet i det store hele sådan her. Men som sagt ville jeg helst have, at taget gik i linje med facaden, det er bare det.

Det er ingen som helst problemer med at kappe de aktuelle spærene og slå nye fødder på siden af karnappen for at bære tagskægget. Som det ser ud nu, ser det forfærdeligt ud. Hvis man gør som I har tænkt og kapper tagskægget væk, vil huset blive rigtig flot.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Det kan næppe være nogen større laster på aktuelle ender af spær, det burde kunne ordnes udvendigt. Kan jeg mene som lægmand... er helt enig i, at det ser indelukket og mærkeligt ud, dette burde byggefirmaet kunne have forudset og fundet løsninger på. Alternativt at de slet ikke har gjort dette arbejde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.