Jeg er i færd med at tage en væg ned, som ifølge tegningen kan være en bærende skillevæg, men som muligvis ikke er bærende. Grundene til dette er:

- Huset er bygget (1976) med kraftige gitterspær i stedet for de simple spær, som tegningen foreskriver. Spærene ser ud til at være dimensioneret til den aktuelle spændvidde.
- De stående reglar er sømmet fast i remmen skråt nedenfra. Det får mig til at tro, at væggen er bygget efter, at spærene kom på plads. Ellers ville man vel have gjort det nemt for sig og sømmet ovenfra?
- For et stykke tid siden havde jeg en tømrer på loftet i en anden anledning. Han kastede et blik på konstruktionen og mente, at det "nok" bare var at fjerne væggen.
- Jeg har savet forsigtigt i reglarne for at se, om saven "klemmer", eller om noget synker. Efter at have savet lidt mere og mere over nogle dage er nu 6 reglar i træk afsavede til 80% uden, at noget er sunket eller at saven har klemt det mindste.

Hvad tror I om dette? Kan jeg tage væggen ned uden at risikere liv, helbred og ejendom?

Ofte handler det jo ikke om, at så snart en bærende indervæg forsvinder, at alt falder sammen, så sparsomt har man sjældent dimensioneret.

Jeg ville mene, at det er et vovet indgreb, hvis du nu ikke har tænkt dig at erstatte væggen med en bjælke eller lignende. Dog svært at hjælpe uden mere info.

Fagværkstagkonstruktioner bygges til at være fribærende, med sikkerhed også dine. Den eneste usikkerhed er, at normerne for snebelastningsberegninger (af forståelige grunde) er ændret i de fleste dele af landet. Mere nogle steder, især i den sydlige halvdel. I Västra Götaland varierer dagens norm mellem 1,5 og 3 kN/kvm (snebelastningens værdi på jorden). I SBN 75 som gjaldt 1976 var den tilsvarende variation 0,8-1. Ganske stor forskel med andre ord. Hvis du er heldig, har du adgang til en tagstolsplan, som angiver hvilken snebelastning man har regnet med. Ellers må du sammenligne tagstolernes dimensioner med aktuelle sådanne, som du kan finde i Træguiden online. At save i reglar for at se, om en væg er bærende, er ingen metode, jeg tør anbefale. De største tagbelastninger består af sne, og det er ikke sikkert, at det er maksimumsforholdene, når du saver.

• Synes
erkka
  • Laddar…
Huset ligger helt ved kysten, så snølastzone 1.5.

Ifølge hvad jeg kan udlede fra Træguiden, Tagstolsboken og diverse undersøgelser, så er tagstolene dimensioneret til at være fribærende.

Så kan du roligt save resten av reglarna også.

N norfre sagde:
Jeg er i færd med at fjerne en væg, som ifølge tegningen kan være en bærende skillevæg, men som muligvis ikke er bærende. Årsagerne til dette er:

- Huset er bygget (1976) med kraftige fagværksspær i stedet for de enkle spær, som tegningen foreskriver. Spærene synes dimensioneret til den aktuelle spændvidde.
- De stående reglar er sømmet ind i remmen skråt nedefra. Det får mig til at tro, at væggen er bygget efter, at spærene kom på plads. Ellers ville man vel have gjort det nemt for sig og sømmet oppefra?
- For noget tid siden havde jeg en tømrer på loftet i en anden sammenhæng. Han kastede et blik på konstruktionen og mente, at det "nok" bare var at fjerne væggen.
- Jeg har savet forsigtigt i reglarne for at se, om saven "klemmer", eller om noget synker. Efter at have savet lidt mere og mere over nogle dage, er nu 6 reglar på rad savet til 80% uden at noget er sunket eller saven har klemt det mindste.

Hvad tror I om dette? Kan jeg fjerne væggen uden at risikere liv, sundhed og ejendom?
Hej
Tror men bare tror at det ikke er noget problem, men husk at du har 6 reglar med 20% tilbage! At trykke en regel sammen, som står lige, kræver ekstremt tryk! Meget mere end bare et tag eller overetage.

• Synes
FDT
  • Laddar…
Væggen er nu nede. Der var ikke noget tryk på nogen af reglerne.

Havde en bekendt som er bygningsingeniør her for nogle dage siden, og han mente, at det ville have været tydeligt, hvis væggen var bærende, når man savede i den.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.