Hej
Jeg er ved at skifte et gammelt skab ud. Har fjernet det gamle og tænker at sætte et ind der er 220 cm langt og 80 cm bredt.
Problemet er, at hullet er 217,5 cm langt. Der mangler 2,5 cm for at skabet kan komme ind. Der er en bærende bjælke ovenfor, der er i vejen. Den er 4,5 x 17 cm, tror jeg.
Spørgsmålet er, om man kan skære 3 cm af bjælken for at få skabet ind. Se billeder:

Billede af en bærende bjælke over et skabsudskæring i en væg, hvor der diskuteres muligheden for at forkorte bjælken for at passe til et skab. Billede viser en træbalk i et skabshul. Balken er i vejen for at installere et 220 cm skab i et 217,5 cm rum. Diskussion om at skære 3 cm fra balken. Bærende trækonstruktion over åbning til garderobe, viser detalje af bjælke, som muligvis skal beskæres for at installere nyt skab. Åbning til garderobe med træbjælker og gipsvæg, målebånd på siden, stige i forgrunden. Overvejes at ændre bjælke for skabsinstallation.

Billede viser en træbjælke i et skab, med en pil og tekst "Balken". Bjælken forhindrer installation af en ny 220 cm lang garderobe.

• Åbning til garderobe uden dør, træramme og gipsvæg synlig. Talerkenlignende genstand nederst ses foran åbningen.
tommib
Nej, det er upassende at jacka ur en bærende bjælke, specielt i underkanten. Du kan veksle den af med en stålbjælke for at få nedsat højden, men det er nok mere arbejde end det er værd.

• Synes
Lars48 og 1 anden
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
Nej, det er uhensigtsmæssigt at lave en udskæring i en bærende bjælke, specielt i underkanten. Du kan afveksle den med en stålbjælke for at få reduceret højden, men det er nok mere arbejde, end det er værd.
Tak for det hurtige svar.

L Lars48 sagde:
Hej
Er i gang med at udskifte et gammelt garderobeskab. Har fjernet det gamle og tænkte på at sætte et, der er 220 cm langt og 80 bredt.
Problemet er, at hullet er 217,5 cm langt. Der mangler 2,5 cm for at skabet kan komme ind. Der er en bærende bjælke ovenover, der er i vejen. Den er 4,5 x 17 cm tror jeg.
Spørgsmålet er, om man kan skære 3 cm af bjælken for at få skabet ind. Se billeder:

[billede] [billede] [billede] [billede]

[billede]
kan du ikke åbne op på indersiden, så man kan se, hvordan den ser ud, der kunne måske ligge noget med oven over den?

tommib
Kan du måske skære soklen på garderobeskabet i stedet?

L Lars48 sagde:
Hej
Håller på att byta ut en gammal garderob. har tagit ut den gamla och tänkte sätta dit en som är 220 cm lång och 80 bredd.
Problemet är att hålet är 217,5 cm lång. Det saknas 2,5 cm för att skåpet ska få gå in. Det finns en bärande balk ovanför som är i vägen. Den är 4,5 x 17 cm tror jag.
Frågan är om man kan kapa 3 cm ur balken för att få in skåpet. Se bilder:

[billede] [billede] [billede] [billede]

[billede]
Finns det ingen sockel på skåpet ?

Nej, ingen sokkel på det nye skab. Jeg skar sokkelen af det gamle skab og kunne vinde 12 cm. Jeg har valgt ben til skabet som kun bygger 1,1 cm. Der er ingen margen ved gulvet. Skabet i øvrigt består af en 180 og en 40 cm stamme samlet 220 cm, plus ben 221,1 cm. Ærgerligt at der kun mangler 3 cm for at få det ind. Men jeg kan ændre form (Platsa er det) så det bliver en 120 cm stamme plus 2x40 cm samlet 201,1 cm. Mister 17 cm som jeg havde tænkt at sætte en dækkeskive oven over skabet da? Hvad synes du om det?

Mjölsered Mjölsered sagde:
kan du ikke åbne op på indersiden så man kan se hvordan den ser ud, det ligger måske noget ovenpå den?
Dette billede er fra indersiden. Der var 3 stk. 28 mm reglar, som var monteret nedenunder bjælken, som jeg fjernede. De var for at justere garderobehullet i forhold til målet til det gamle skab. Jeg troede, der var en regel mere at trække ud, men desværre var det ikke tilfældet. Nogle gange har man ikke held :-) Så tog det stop, da jeg rev masoniten ud på højre side og opdagede, at jeg var kommet frem til bjælken.

Indersiden af en væg med eksponeret træbjælke og fjernet masonit, hvor der tidligere var monteret 28 mm reglar under bjælken for skabsjustering.

L Lars48 sagde:
Dette billede er fra indersiden. Der var 3 stk. 28 mm lister, der var monteret nedenunder bjælken, som jeg tog væk. De var for at justere garderobeåbningen i forhold til målet til det gamle skab. Jeg troede, der var en liste mere at trække ud, men desværre var det ikke. Nogle gange har man ikke held :) Så blev det stoppet, da jeg rev masonitten på højre side ud og bemærkede, at jeg var kommet frem til bjælken.

[billede]
Spørgsmålet er, hvad der er ovenover. Ser man på de andre billeder, synes der at være 300-400 mm til bjælkelaget. Måske er der en mere?

L Lars48 sagde:
Nej, ingen sokkel på det nye skab. Jeg kappede bort sokkelen til det gamle skab og kunne vinde 12 cm. Jeg har valgt ben til skabet som bygger kun 1,1 cm. Der er ingen margen ved gulvet.
Skabet iøvrigt består af en 180 og en 40 cm ramme samlet 220 cm, plus ben 221,1 cm. Synd at der mangler kun 3 cm for at få det ind. Men jeg kan ændre form (Platsa er det) så det bliver en 120 cm ramme plus 2x40 cm samlet 201,1 cm. Mister 17 cm som jeg tænkte at sætte en dækkeskive over skabet da? Hvad synes I om det?
Eller kapper du garderoben i bunden og låser siderne med små hvide vinkler.

Mjölsered Mjölsered sagde:
Spørgsmålet er hvad der findes over. Ser man på de andre billeder ser det ud til at være 300-400mm til bjælkelaget. Måske er der en mere?
Hvilket billede så?
Sådan har jeg opfattet det fra dette billede.
Der er ingen flere lægter at tage ud. Det er en sammenhængende 16,5 cm bjælke, der går hele vejen fra soveværelset til gangen og fortsætter til køkkenet. Den er 100% bærende.

Billede af en bærende bjælke på 16,5 cm markeret med pile og mål på 200 cm og 217,5 cm. Bjælken strækker sig fra sovrum til køkken.

L Lars48 sagde:
Hvilken billede så?
Sådan har jeg opfattet det som på dette billede.
Der er ingen flere regler at tage ud. Det er sammenhængende 16,5 cm bjælke, der går hele vejen fra soveværelset til gangen og fortsætter til køkkenet. Den er 100% bærende.

[billede]
Ok

Hej igen
Sådan blev det ifølge billederne. Jeg var nødt til at hæve klædeskabet 17 cm for at komme i niveau med bjælken.
Nu mangler jeg at gøre noget ved forhøjningen. Jeg byggede ingen sokkel af flere grunde.
Hvordan dækker jeg reglerne? Jeg tænkte først at lime en dækkeskive fast, men en ven foreslog at male den i samme niveau som væggene, det ville være pænere, sagde han.
Jeg tror det bliver svært at få det til at lykkes. Kan man først lime sparkel gips på og derefter mikrolit over og så male på?
Alle forslag modtages varmt.

Hvid garderobe monteret på en lys væg, hævet 17 cm med synlige træregler under nederste skuffe. Værelse med gråt gulv og en klapvogn ved siden af. En hvid garderobe hævet 17 cm ved en trækonstruktion, med en løs plade foran på gulvet, der viser opbygningens uudfyldte mellemrum. Garderobe løftet 17 cm over gulvet, viser træramme under med sokkel uden dækning. Overvejelser om limning og maling af sokkel for en ensartet finish.

L Lars48 sagde:
Hej igen
Sådan her blev det ifølge billederne. Jeg måtte hæve garderoben 17cm for at komme i niveau med bjælken.
Nu er det tilbage at gøre noget ved forhøjningen. Jeg byggede ingen sokkel af flere grunde.
Hvordan dækker jeg bjælkerne? Jeg tænkte først at lime en dækkeskive fast, men en ven foreslog at male den i samme niveau som væggene, pænest sådan var motivationen.
Jeg tror det bliver svært at få til det. Kan man først lime spartel gips og så mikrolit over og male på?
Alle forslag modtages varmt.

[billede] [billede] [billede]
Jeg ville have tilpasset dækkestykket, og hvis der bliver sprækker mod tilstødende vægge, fuget dem. Ingen vil bemærke, hvordan din sokkel på garderoben ser ud, bortset fra dig selv.

• Synes
Lars48
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.