Men behøver at lave hul i et gammelt bankhvælving fra 80'erne. Væggen er 500 mm tyk med 3 rækker armering 12 mm.
Hullerne skal være 2100x1200. Jeg overvejer at leje en vægsav med klinge 1200mm, regner med 5-7 dages arbejde, hvis vi er 2 mand.
Volumen er 1,26 cbm og vægten er ca. 3,1 ton pr. hul. Kunne flytte det med en gravemaskine, når vi har skåret det, men selvfølgelig lettere at skære det ned i mindre stykker.
Har ingen erfaring med dette før, men hvis nogen har en idé?
Eller måske en anden måde at lave hullerne på, men de skal se ret fine ud, selvfølgelig kan man pudse efter og få det jævnt.
Undskyld, har ikke å, ä samt ö på computeren.
PS, noget med dynamit eller sprængning fungerer ikke, da det er inde i en eksisterende bygning.
Jeg ville bede om tilbud hos en hulskæringsfirma, tror ikke det er noget man skal kaste sig ud i, hvis man ikke ved, hvad man laver...
Efter at have fået hurtig og relativt billig hjælp af et sådant firma til garagegulvet (20 cm) så lærte jeg to ting. 1. Rart at få hjælp 2. Ville aldrig i livet holde i en sådan maskine med en klinge, der er 60 cm i diameter, specielt ikke hvis den skal monteres på væggen.....føj hvis den begynder at bevæge sig.
Jeg har, sygt nok, gjort omtrent det samme. Vi lavede et gammelt bankhvælv om til et toilet.
Vi fik hjælp af en, der arbejdede med hulboring. Så vi gjorde, var at bruge en fastmaskine med kernebor. Vi lavede flere mindre huller rundt om ”bumlinger”, som vi så fjernede manuelt. Det kostede en skilling for borefirmaet, en totalt kvadret sæk-kærre, der bøjede sig, samt nogle værdigheder.
Ja, selv jeg, der arbejder på en nedrivnings- og hulskæringsfirma, ville få hjælp til det der. Jeg har trods alt været med flere gange ved vægsavning og kender grundprincipperne for, hvordan en vægsav fungerer og monteres. Det er ikke bare at sætte i gang og køre, specielt ikke i bankvalvsvægge, som er så tykke med så meget armering. At køre en gulvsav i et almindeligt bjælkelag eller bundplade er lettere at gøre selv, men at montere og styre en vægsav ved jeg fandeme ikke, om jeg ville anbefale nogen, der aldrig har gjort det før, at gøre.
Men behøver tage hul i et gammelt bankhvælving fra 80'erne. Væggen er 500 mm tyk med 3 rækker armering 12 mm.
Hullet skal være 2100x 1200. Kigger på at leje vægsav med klinge 1200mm, regner med 5-7 dages arbejde hvis vi er 2 mand.
Volumen er 1,26 cbm og vægten er ca. 3.1 ton per hul. Ville kunne flytte det med gravko når vi har skåret, men klart lettere at skære ned i mindre stykker.
har ingen erfaring med dette før, men har nogen en idé?
eller måske en anden måde at lave hullet, men de skal jo se ret fine ud, selvfølgelig kan man pudse efter at have taget det ud.
Undskyld, har ikke å og ä på computeren.
PS, noget med dynamit eller at sprænge fungerer ikke da det står inde i eksisterende bygning.
Hvad har du i den?
Diamantboring eller diamantkap.
1 mand 3-3 timer! Hav brandslukker eller vandslange i nærheden, hvis brand skulle opstå.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.