Hej,

Jeg har brug for at justere dimensionen på 15 stykker IKEA Markyta plader/plader af hårdplast. Jeg skal skære 100 mm fra længden af hver plade. Hvordan gør jeg dette nemt?

Materialet er hårdplast, som er 3 mm tykt.

fugesav?

L lassebrun sagde:
fogsvans?
Bliver det lige og fint med en fogsvans? Kan man ikke leje noget værktøj? Vigtigt at det bliver lige og fine linjer da pladerne skal installeres i køkkenet.

kommer ikke snittet ligge under en list?
Ellers er en dyksav med skinne et godt alternativ.

P
Du har ingen kløvesav?

L lassebrun sagde:
kommer ikke snittet ligge under en list?
Ellers er en dyksav med skinne et godt alternativ.
Fogmassa for at få det til at ligne fliser. Tilføjer dyksav som alternativ.

Har selv sat Markyta som stænkskjold i køkkenet, og med en almindelig hobbykniv går det fremragende at tilpasse pladerne. Skær et spor, skær flere gange, så sporet får lidt dybde, og knæk så pladerne, omtrent som når du skærer gipsplader.

• Synes
Peter2400
  • Laddar…
Handyman 1 sagde:
Du har ingen klyvsåg?
Jeg har ingen rigtige værktøjer, så jeg overvejer at leje det værktøj, der er mest passende til jobbet.

Keiller Keiller sagde:
Har selv sat Markyta som stænkskærm i køkkenet og med en almindelig hobbykniv går det udmærket at tilpasse pladerne. Skær en rille, skær nogle gange så rillen får lidt dybde, og knæk så pladerne, omtrent som når du skærer gipsplader.
Satte du lister så for at skjule der, hvor du skar med hobbykniven, eller blev det fine snit?

H HEA260 sagde:
Satte du lister sen för att dölja där du skärde med mattkniven eller blev det fina snitt?
Nej, inga lister. Behøvedes ikke. Ville ikke have nogle heller. Blev gode snit. Eventuelt at man kan file til kanterne hvis det behøves.
Køkkenvask uden lister med pæne snit. Aflang glasplade og krukke med grøn plante på bordplade i lyst træ.

H HEA260 sagde:
Jeg har ingen rigtige værktøjer, så jeg tænker mig, at jeg lejer det værktøj, der er mest egnet til jobbet.
Leje en kniv lyder unødvendigt, bedre du køber en af god model.

Nærbillede af skåret hjørneplade ved yderhjørne, med en lys træhylde under og en sort stikdåse på den hvide væg.
Nærbillede af en skåret og knækket flise, der slutter et yderhjørne. Snittet er godt nok for mig i det mindste. Ofre en plade og prøv at skære et par gange, så du får styr på det.

Keiller Keiller sagde:
Nej, inga lister. Behövdes inte. Ville inte ha några heller. Blev bra snitt. Eventuellt att man kan fila til kanterne om det behövs.
[billede]
Det ser rigtig godt ud, men jeg antager, at du kun skulle skære en eller to plader i dit tilfælde?
Jeg skal stille pladerne opad, dermed bliver det en hel del at skære. Derfor havde jeg håbet at finde et passende elektrisk værktøj til arbejdet. Hvad tror du om de alternativer, der er nævnt i tråden?

Peter2400 Peter2400 sagde:
At leje en kniv lyder unødvendigt, bedre du køber en af god model.
Haha nej selvfølgelig lejer jeg ikke en kniv, men bliver det noget større værktøj så lejer jeg.

Keiller Keiller sagde:
[billede]
Nærbillede af en skåret og knækket plade, der afslutter et yderhjørne. Snittet er godt nok til mig i hvert fald. Ofre en plade og prøv at skære nogle gange, så du får styr på teknikken.
Det ser rigtig godt ud, kunne have levet med dette. Jeg har gjort som du foreslog med hobbykniv tidligere, kom jeg i tanke om. Men med kun en omgang med kniven kom jeg ikke igennem, og det blev mere skævt end dit, så jeg begyndte at lede efter værktøj.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.