3,724 læst ·
15 svar
4k læst
15 svar
Skær meget lidt af fliser...
Side 1 af 2
Som vanligt svært at afgøre hvilket emne spørgsmålet falder under. Mit problem opstod i hvert fald efter at overskabene i køkkenet kom til at sidde lidt for lavt til, at der kunne passe præcis fire fliser i højden mellem bordplade og overskab. Konsekvensen bliver selvfølgelig, at en masse fliser skal skæres over, og problemet - som jeg ser det - er, at det er så lidt, der skal skæres, måske 3-5 mm, at det kan være svært at bruge en almindelig fliseskærer for at kunne knække dem. Hvordan gør man bedst, helst uden at skulle arbejde sig ihjel?? En tanke kunne være at skære både den øverste og nederste flise omtrent i halvdelen. Dog vil jeg gerne undgå dette, dels fordi der så skal skæres dobbelt så mange fliser, og dels fordi det simpelthen ikke bliver lige så pænt.
Vinkelsliber er en skræmmende maskine som i hvert fald jeg har svært ved at køre med nogen videre præcision. Bordskap bliver selvfølgelig en dyrere historie, eftersom jeg ikke ejer eller kan låne nogen sådan. Måske skal jeg undersøge om der findes nogen til udlejning!
Hvis du. Vil skjule kanten med en fugemasse eller lignende mod skabet er vel en vådsav det bedste, hvis du vil have noget synligt og kræver perfektion så er håndarbejde og diamantblok i princippet det eneste som giver perfekt resultat. Vådsaven giver jo desværre en vis flisning.
Ja, så jeg at Biltema havde en rigtig billig ting, så det måske bliver løsningen i dette tilfælde. At det ikke bliver et perfekt snit må jeg simpelthen tåle. De sidder jo mod overskabene alligevel og kommer knap til at ses! Da det drejer sig om sikkert fem meter fliser på lidt over en decimeter, så bliver det lidt for meget arbejde at gøre det i hånden med fx løvsav.
Er det opad med overskabe, vil våtkappen gøre det godt. Kør på! Biltema fungerer fint, og alle billigmærkerne producerer i princippet ens maskiner.
Skal du kappe meget med præcis samme størrelse, er det vel passende at enten lave en jigg eller kigge på anslaget.
Skal du kappe meget med præcis samme størrelse, er det vel passende at enten lave en jigg eller kigge på anslaget.
Jeg har jo, som jeg ser det, nogle livsopgaver her på byggahus - hjælpe folk i tråde om brandsikring - tage forståsigpåere ned på jorden, når det gælder el - hjælpe folk, der renoverer gamle huse med praktiske tips til forskel fra bygningsbevaringens drømme og endelig være irriterende over for alle, der køber for mange maskiner ved at give tips til, hvordan man kan klare sig med enklere værktøj.MathiasS sagde: