26,874 læst ·
15 svar
27k læst
15 svar
Sjov tråd :) Bør man handle hos Byggmax eller Beijer?
Side 1 af 2
Jeg skrev Byggmax og Beijer men kunne ligeså godt have skrevet Bauhaus og XL.
Er billigt altid dårligt, eller er der sommetider ingen forskel på kvalitet?
Jeg er nysgerrig på, hvad I andre siger og starter med min egen mening
Min opfattelse er, at træ hos Byggmax holder samme kvalitet som de fleste andre.
Det samme gælder spånplader, gips, beton, imprægneret træ osv.
Derimod synes jeg, at deres maling har lavere kvalitet. Visse skruer er virkelig bedrøvelige, jeg bruger kun essve nu og synes forskellen er tydelig
og jeg lagde deres klikgulv for mange år siden, og det var svært at lægge. Kvaliteten var helt ok på parketten, men det var ikke et ægte klikgulv. Det vil sige, du samler gulvet uden problemer, og det siger bare klik
Det er nogle år siden, jeg lagde gulvet, så det kan være blevet bedre. Men for nylig lagde vi på arbejdet et klikgulv fra Bauhaus, som havde det samme problem. Det vil sige, det tog lang tid at lægge. Så det kan være et problem, at billigere klikgulve har dårligere kvalitet.
Som sagt, jeg tror ikke, jeg har det rigtige svar, men jeg synes, det var en sjov tråd at starte og er nysgerrig på, hvad I andre siger
Er billigt altid dårligt, eller er der sommetider ingen forskel på kvalitet?
Jeg er nysgerrig på, hvad I andre siger og starter med min egen mening
Min opfattelse er, at træ hos Byggmax holder samme kvalitet som de fleste andre.
Det samme gælder spånplader, gips, beton, imprægneret træ osv.
Derimod synes jeg, at deres maling har lavere kvalitet. Visse skruer er virkelig bedrøvelige, jeg bruger kun essve nu og synes forskellen er tydelig
Det er nogle år siden, jeg lagde gulvet, så det kan være blevet bedre. Men for nylig lagde vi på arbejdet et klikgulv fra Bauhaus, som havde det samme problem. Det vil sige, det tog lang tid at lægge. Så det kan være et problem, at billigere klikgulve har dårligere kvalitet.
Som sagt, jeg tror ikke, jeg har det rigtige svar, men jeg synes, det var en sjov tråd at starte og er nysgerrig på, hvad I andre siger
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 indlæg
Jeg handler for 20-30 kkr/måned på byggmax, godt nok mest maling og gulv, men synes generelt, det er gode ting. På min byggmax er træet fra Södra, og det er det også hos Beijers. Byggmax' egne mærkevarer af silikon/lim osv. er fra Bostik, og der er ikke noget at klage over. Gulvlæggerne klager ikke over gulvene.
Handler alt træ på XL da det altid er lige og fint, Bauhaus har helt klart det dårligste træ, da de lader båndene sidde på træpakkerne så de bliver som bananer. Maling og spartel som har byggemarkedets eget mærke plejer at være totalt ubrugelig. Skruer køber jeg altid fra spax eller jetting. Byggeplader holder samme kvalitet også på lavpris varehuse.
Men selve træets kvalitet er ingen forskel eller hvordan når det gælder Byggmax og XL? Eller Bauhaus så?
For jeg synes træet er det samme men hos Byggmax er det ofte mere udplukket. Dvs. du skal købe træet og alt der er tilbage er bananer
Hvad angår plade og tagrender synes jeg de er ringere hos Byggmax og deres plade er også tyndere.
Men betydeligt billigere end kendte mærker. Så det er jo et afvejingsspørgsmål-
For jeg synes træet er det samme men hos Byggmax er det ofte mere udplukket. Dvs. du skal købe træet og alt der er tilbage er bananer
Hvad angår plade og tagrender synes jeg de er ringere hos Byggmax og deres plade er også tyndere.
Men betydeligt billigere end kendte mærker. Så det er jo et afvejingsspørgsmål-
Holdbarheden er der sikkert ingen forskel på mellem XL og byggmax, men det er ikke så sjovt at bygge en væg med banantræ, XL er jo lidt dyrere, men man får hvad man betaler for, og de har kyndigt personale, billigt og godt er et fejlagtigt udtryk
Jeg har helt andre erfaringer. Har købt nogle småreglar 2"x2", som så ud som bananer på byggmax. Så ikke så kroget ud, da jeg lastede på, men da jeg først var hjemme, opdagede jeg, at det var rigtig kroget. Varierer måske fra varehus og batcher.
Har forsøgt at handle på Byggmax, men bliver mest vred... Det har været reglar og panel samt råplan. Bøjet og skævt i de tilfælde, hvor der var noget tilbage i bunken, faldende længder med meget forskellig længde osv. Var med en ven, der skulle bygge terrasse. Købte terrasse skruer, som ikke kunne bruges, for dårlig præcision i sporet, så bitsen bare hakkede og drejede rundt (skruerne tålte ingenting, knækkede endda skruer, da jeg fik greb med bitsen, og det gik trægt i træet). Stolperne var OK, reglar og terrassebrædder var dårlige.
Tidligere svigerfar handlede maling af den billigere variant - det var utroligt besværligt at male med og krævede 4-5 strøg for at dække, men resultatet var ikke pænt.
Det er en smule bedre hos Bauhaus og K-Rauta, men ikke meget på trævarefronten. Lister og karme er oftere bedre hos Bauhaus, som ikke har alt i trævarehallen i fugt og kulde. Plademateriale synes jeg ikke, der er så stor forskel på, at det er værd at køre ekstra for det, uden det handles der, hvor det er nærmest, og jeg alligevel skal til. Nu er jeg jo hobbyhåndværker og villaejer, så det er jo ikke store mængder, jeg handler, men skulle jeg gøre det, så ville jeg bestemt forhandle med en tømmerhandel, der leverer god kvalitet og betale de ekstra kroner. Arbejdet går hurtigere og lettere med godt mtrl. (og jeg slipper for hjerteanfald...)
Tidligere svigerfar handlede maling af den billigere variant - det var utroligt besværligt at male med og krævede 4-5 strøg for at dække, men resultatet var ikke pænt.
Det er en smule bedre hos Bauhaus og K-Rauta, men ikke meget på trævarefronten. Lister og karme er oftere bedre hos Bauhaus, som ikke har alt i trævarehallen i fugt og kulde. Plademateriale synes jeg ikke, der er så stor forskel på, at det er værd at køre ekstra for det, uden det handles der, hvor det er nærmest, og jeg alligevel skal til. Nu er jeg jo hobbyhåndværker og villaejer, så det er jo ikke store mængder, jeg handler, men skulle jeg gøre det, så ville jeg bestemt forhandle med en tømmerhandel, der leverer god kvalitet og betale de ekstra kroner. Arbejdet går hurtigere og lettere med godt mtrl. (og jeg slipper for hjerteanfald...)
Selvbygger
· Stockholm
· 2 705 indlæg
Køber træ hos den lokale xl-byg småting også, men en hel del hos byggmax også.
Et eksempel, bad om faktura på vores altan inkl. skruer osv samt levering af træet, det ville koste omkring 1000:- mindre end alt fra byggmax (plus at jeg skulle have hentet det der). At xl-byg derefter solgte 145x34 terrassebrædder i stedet for 120x28 fortryder jeg ikke (kostede omkring 1000:- mere for det på vores 60m2 altan)
Et eksempel, bad om faktura på vores altan inkl. skruer osv samt levering af træet, det ville koste omkring 1000:- mindre end alt fra byggmax (plus at jeg skulle have hentet det der). At xl-byg derefter solgte 145x34 terrassebrædder i stedet for 120x28 fortryder jeg ikke (kostede omkring 1000:- mere for det på vores 60m2 altan)
Småting og enkelte brædder køber jeg på Byggmax. Større bestillinger af træ, mørtel, isolering med mere bestiller jeg via den lokale landmandsbutik, som har bedre kvalitet, priser og leverer det hele for 500 kr.
Hvorfor bøvle med trailer, køre frem og tilbage 20 gange, når man kan tage et telefonopkald og få det hele leveret dagen efter foran døren?
Hvorfor bøvle med trailer, køre frem og tilbage 20 gange, når man kan tage et telefonopkald og få det hele leveret dagen efter foran døren?