Overvejer at bygge en træterrasse i Sibirisk Lærketræ. Fordelene ser ud til at være, at det er holdbart mod råd uden imprægnering. Ulempen er prisen. Rent subjektivt synes jeg, det er pænere end trykimprægneret.
Jeg har fået prisoplysninger på terrassebrædder: 28 x 120mm 25,00 kr lpm og 28 x 145mm 30,00 kr lpm. Det svarer til omtrent 200 kr/kvm.
Når man googler lærketræ finder man nogle sider, der lovpriser det, men også andre i træindustrien, som påstår, at det er fup og fidus, at det skal holde lige så godt som trykimprægneret.
Nogen der har praktisk erfaring? Er de priser, jeg har fået, gode?
Jeg har fået prisoplysninger på terrassebrædder: 28 x 120mm 25,00 kr lpm og 28 x 145mm 30,00 kr lpm. Det svarer til omtrent 200 kr/kvm.
Når man googler lærketræ finder man nogle sider, der lovpriser det, men også andre i træindustrien, som påstår, at det er fup og fidus, at det skal holde lige så godt som trykimprægneret.
Nogen der har praktisk erfaring? Er de priser, jeg har fået, gode?
Hvis du ser på trykimprægneret træ, vil du bemærke, at imprægneringen sjældent har trængt ind i kernen, hvilket skyldes, at der allerede er fyldt med træets egne rådskyddsmidler der! Fordelen med lærk er, at det er så meget kernetræ og så lidt splint! Og det behøver ikke være sibirisk for at være sådan! Måske har sibirisk lærk andre fordele, som jeg ikke kender til.
Når det kommer til terrassebrædder, er råd sjældent det mest presserende problem. At det er fint med rødt lærketræ er formentlig en mere påtrængende parameter!
Når det kommer til terrassebrædder, er råd sjældent det mest presserende problem. At det er fint med rødt lærketræ er formentlig en mere påtrængende parameter!
Klik her for at svare