Jeg er spekulant på en andelslejlighed i fjeldene. Jeg besøgte stedet, hvor huset lige nu er under opførelse i går, i let støvregn. Bundpladen var støbt, og en ramme af planker var fæstnet som stamme for ydervæggene. Under plankerne var der en slags tjærepapir.

Det regnede som sagt i går, og på betonpladen var der vand, ret mange millimeter højt. Det gik et godt stykke op ad plankerne, og de havde suget en hel del til sig.

Det var fem grader varmt i går, og det bliver næppe specielt meget varmere fremover.

Indflytning i huset skal være til jul, hvilket indebærer en temmelig hurtig byggetempo.

Hvordan skal man nå at tørre plankerne op? Der er vel stor risiko for, at skadelig fugt bygges ind i ydervæggene? Eller er jeg unødigt bekymret? Se billeder.

a.jpg

c.jpg

At det er surt nu er ingen fare, om man sørger for, at fugten tørrer ud, inden man lukker væggen.
Skal det være indflytning til jul, skal der tilføres varme og evt. affugter, inden væggene isoleres.

Det så sådan ud for os også. Fugtigheden forsvandt ved hjælp af blandt andet byggfläkt. Problemet var bare, at den skulle køre rigtig meget, da det havde været så vådt, så byggstrøm-omkostningen blev rigtig høj. Havde det været tørt, havde man nok sparet en del penge.

Ingen fare. Der findes ikke mange huse, der er bygget uden at træet er blevet vådt, der er jo meget fugt i pladen fra tidligere. Som den foregående skriver, skal man affugte, før væggene plastes.

Plastiserer man virkelig hytter/andelshuse i fjeldene? Ved risiko for manglende opvarmning plejer det ikke at anbefales at bruge plast.

Hvilken type af syllisolering man har monteret kan være helt afgørende, om den suger til sig og holder på fugten. Af billedet at dømme, ser det ud som gummimembran, og da er risikoen klart mindre for, at du skal få problemer. Hold bare øje med, at man tørrer syllen ordentligt, inden man monterer plasten. (Jo, det skal være plast i væggen, da ingen fjeldhytter står uopvarmede i dag.)

Hvorfor er det så vigtigt at man dækker træet ved byggerier hvis det alligevel er okay at det bliver vådt mens man bygger?
Dette er ingen skepsis mod dem som siger at det er okay at det bliver vådt. Jeg undrer mig bare fordi jeg selv er i gang med at bygge ud og bekymrer mig en del over vand på både træet og byggeriet (selvom jeg ved at byggeriet vil komme til at tørre mindst over vinteren inden det er tale om at plastre).

Når træet "ligger" ned i bundt, må det ikke blive vådt, da det vrider sig, er det fastskruet/sømmet kan det ikke bevæge sig på samme måde... :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.